Kan inte i huvudet men lättast är väl att utgå från ovan 90x405 GL30c och byta ut mot IPE balk. Är nedböjning som dimensionerar så
I*E(trä) =I*E(stål)
(b*h^3/12) *E /E(stål) =I
Sen tittar du tabell på IPE och ser vilken balk som har större I än uträkning ovan.
 
J justusandersson skrev:
Det är något fel i din uträkning som jag inte kan förklara, men väljer du de dimensioner som du fått fram har du i alla fall inte underdimensionerat. Annars skulle jag föreslå 90x360 på balken. Pelarna klarar lasten galant, men det är ju också minimidimensionen.
Ja nej men exakt, jag har inte underdimensionerat, men vill gärna ha en stålbalk istället, då den inte sticker ut lika mycket. Vet du hur jag på enklaste sätt kan omvandla den nämnda limträbalken till stålbalk?
 
Det är lite bakvänt att först räkna fram en träbalk och sen översätta den till en stålbalk eftersom erforderligt tröghetsmoment tas fram efter olika förutsättningar som har med klimat och långtidseffekter att göra.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
@wittens påpekande är viktigt. Det finns inte en entydig översättning i alla lägen mellan en limträbalk och en stålbalk. Att peta in en stålbalk i en omgivning som bara innehåller trä är dessutom inte alltid så lyckat. Det uppstår olika former av infästningsproblem. Det är många gånger bättre att välja en limträbalk med lite annan profil för att få ner höjden. I stället för 90x360 kan du välja 140x315. Det blir alltid billigare och enklare. Envisas du med stål borde en HEA 160 balk kunna vara lämplig, men det blir betydligt dyrare.
 
J justusandersson skrev:
@wittens påpekande är viktigt. Det finns inte en entydig översättning i alla lägen mellan en limträbalk och en stålbalk. Att peta in en stålbalk i en omgivning som bara innehåller trä är dessutom inte alltid så lyckat. Det uppstår olika former av infästningsproblem. Det är många gånger bättre att välja en limträbalk med lite annan profil för att få ner höjden. I stället för 90x360 kan du välja 140x315. Det blir alltid billigare och enklare. Envisas du med stål borde en HEA 160 balk kunna vara lämplig, men det blir betydligt dyrare.
Tack för svaret Justus!

Finns det någon balk som är riktigt stark och kan bära väldigt mycket utan att deformeras, tänker att det finns HEA, HEB osv.

Öppningen kommer vara 4 m, det är en innervägg. Huset är 7500 m bred och väggen går i mitten. Rumshöjd är 240. Taklutning 23 grader. Det var de uppgifterna jag fick ange i verktyget här: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/

Håller med om att balk 140*315 skulle vara snyggare än 90*360, men en stålbalk skulle nog vara bättre, även om den kostar mer.

Går det att räkna ut stålbalk med de uppgifterna? Finns det något verktyg jag kan använda?

Tack för alla svar, uppskattas verkligen!
 
Rent generellt så är det nog en missuppfattning att stålbalkar skulle vara starkare än trä bara för att det blir stål. En stålbalk som dimensioneras för att inte svikta väldigt lite blir ju oftast ganska hög.
 
S Stefan1972 skrev:
Rent generellt så är det nog en missuppfattning att stålbalkar skulle vara starkare än trä bara för att det blir stål. En stålbalk som dimensioneras för att inte svikta väldigt lite blir ju oftast ganska hög.
Det handlar inte om att stålbalken är starkare, det har jag hört och läst att så inte är fallet. Här handlar det om att få så liten nedsäkning som möjligt.
 
E EliasAphram skrev:
Det handlar inte om att stålbalken är starkare, det har jag hört och läst att så inte är fallet. Här handlar det om att få så liten nedsäkning som möjligt.
Det var inte riktat enbart mot dig utan bara som en generell kommentar. Nu är jag ingen konstruktör men ser man på normala balkar och spännvidd 4m så kanske man måste upp i 200-300mm hög balk om man bara ser till egenvikten på balken om man vill undvika häng. Sen ska det på last på det också.....
 
S Stefan1972 skrev:
Det var inte riktat enbart mot dig utan bara som en generell kommentar. Nu är jag ingen konstruktör men ser man på normala balkar och spännvidd 4m så kanske man måste upp i 200-300mm hög balk om man bara ser till egenvikten på balken om man vill undvika häng. Sen ska det på last på det också.....
Vi satte en HEA160 med spännvidd 480 cm. Den håller upp befintliga takstolar samt halva tillbyggnadens tak via en pelare som står mitt på balken och i sin tur håller upp tillbyggnadens nockbalk. Nedböjningen är 13 mm enligt konstruktören. Det är inte synligt för ögat om man inte ställer sig på en stege och tittar längs balken.

Så jag håller inte riktigt med om att man måste ha höga balkar.
 
Deformationen på 13 mm som din konstruktör angivit uppstår vid 70% av dimensionerande snölast så det måste vara rejält med snö på taket för att du ska kunna se den med bara ögat.
 
F f91jsw skrev:
Vi satte en HEA160 med spännvidd 480 cm. Den håller upp befintliga takstolar samt halva tillbyggnadens tak via en pelare som står mitt på balken och i sin tur håller upp tillbyggnadens nockbalk. Nedböjningen är 13 mm enligt konstruktören. Det är inte synligt för ögat om man inte ställer sig på en stege och tittar längs balken.

Så jag håller inte riktigt med om att man måste ha höga balkar.
Absolut men jag fick uppfattningen att ts ville ha nåt som inte hängde alls och då trodde att en balk skulle lösa saken jämfört med en dito trä. Du har dessutom en stolpe mitt på balken som det låter?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.