30 820 läst ·
25 svar
31k läst
25 svar
Stålbalk beräkning av dimension...HJÄLP!
Kan inte i huvudet men lättast är väl att utgå från ovan 90x405 GL30c och byta ut mot IPE balk. Är nedböjning som dimensionerar så
I*E(trä) =I*E(stål)
(b*h^3/12) *E /E(stål) =I
Sen tittar du tabell på IPE och ser vilken balk som har större I än uträkning ovan.
I*E(trä) =I*E(stål)
(b*h^3/12) *E /E(stål) =I
Sen tittar du tabell på IPE och ser vilken balk som har större I än uträkning ovan.
Ja nej men exakt, jag har inte underdimensionerat, men vill gärna ha en stålbalk istället, då den inte sticker ut lika mycket. Vet du hur jag på enklaste sätt kan omvandla den nämnda limträbalken till stålbalk?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
@wittens påpekande är viktigt. Det finns inte en entydig översättning i alla lägen mellan en limträbalk och en stålbalk. Att peta in en stålbalk i en omgivning som bara innehåller trä är dessutom inte alltid så lyckat. Det uppstår olika former av infästningsproblem. Det är många gånger bättre att välja en limträbalk med lite annan profil för att få ner höjden. I stället för 90x360 kan du välja 140x315. Det blir alltid billigare och enklare. Envisas du med stål borde en HEA 160 balk kunna vara lämplig, men det blir betydligt dyrare.
Tack för svaret Justus!J justusandersson skrev:@wittens påpekande är viktigt. Det finns inte en entydig översättning i alla lägen mellan en limträbalk och en stålbalk. Att peta in en stålbalk i en omgivning som bara innehåller trä är dessutom inte alltid så lyckat. Det uppstår olika former av infästningsproblem. Det är många gånger bättre att välja en limträbalk med lite annan profil för att få ner höjden. I stället för 90x360 kan du välja 140x315. Det blir alltid billigare och enklare. Envisas du med stål borde en HEA 160 balk kunna vara lämplig, men det blir betydligt dyrare.
Finns det någon balk som är riktigt stark och kan bära väldigt mycket utan att deformeras, tänker att det finns HEA, HEB osv.
Öppningen kommer vara 4 m, det är en innervägg. Huset är 7500 m bred och väggen går i mitten. Rumshöjd är 240. Taklutning 23 grader. Det var de uppgifterna jag fick ange i verktyget här: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/
Håller med om att balk 140*315 skulle vara snyggare än 90*360, men en stålbalk skulle nog vara bättre, även om den kostar mer.
Går det att räkna ut stålbalk med de uppgifterna? Finns det något verktyg jag kan använda?
Tack för alla svar, uppskattas verkligen!
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Rent generellt så är det nog en missuppfattning att stålbalkar skulle vara starkare än trä bara för att det blir stål. En stålbalk som dimensioneras för att inte svikta väldigt lite blir ju oftast ganska hög.
Det handlar inte om att stålbalken är starkare, det har jag hört och läst att så inte är fallet. Här handlar det om att få så liten nedsäkning som möjligt.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det var inte riktat enbart mot dig utan bara som en generell kommentar. Nu är jag ingen konstruktör men ser man på normala balkar och spännvidd 4m så kanske man måste upp i 200-300mm hög balk om man bara ser till egenvikten på balken om man vill undvika häng. Sen ska det på last på det också.....E EliasAphram skrev:
Vi satte en HEA160 med spännvidd 480 cm. Den håller upp befintliga takstolar samt halva tillbyggnadens tak via en pelare som står mitt på balken och i sin tur håller upp tillbyggnadens nockbalk. Nedböjningen är 13 mm enligt konstruktören. Det är inte synligt för ögat om man inte ställer sig på en stege och tittar längs balken.S Stefan1972 skrev:
Så jag håller inte riktigt med om att man måste ha höga balkar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Absolut men jag fick uppfattningen att ts ville ha nåt som inte hängde alls och då trodde att en balk skulle lösa saken jämfört med en dito trä. Du har dessutom en stolpe mitt på balken som det låter?F f91jsw skrev:Vi satte en HEA160 med spännvidd 480 cm. Den håller upp befintliga takstolar samt halva tillbyggnadens tak via en pelare som står mitt på balken och i sin tur håller upp tillbyggnadens nockbalk. Nedböjningen är 13 mm enligt konstruktören. Det är inte synligt för ögat om man inte ställer sig på en stege och tittar längs balken.
Så jag håller inte riktigt med om att man måste ha höga balkar.
Klicka här för att svara