Jag ska bygga en knuttimrad friggebod av spontad 45x145 regel, stående på plintar. Bodens mått blir ca 2,5x4m. Jag tänkte sätta bärlinor av 45x170 eller 195 och golvåsar av samma dimension. I friggeboden kommer det att bli vedeldad bastu. Har några frågor till er som vet.

Klarar jag mig med 2 bärlinor eller behöver jag 3? Förhoppningsvis räcker det att göra boden 2 meter bred, men kanske behövs 2,5 pga avstånd mellan bastuugnen och vägg.

Kan man ha en knuttimrad vägg som är 4m lång utan en tvärgående vägg som håller ihop den? Jag kommer att ha en vägg i, men den blir fristående och kommer inte att bidra till att stadga ytterväggen.

Bakom bastuugnen tänkte jag mura upp en vägg av tegelsten eller av putsad leca. Funderar på risken att putsen eller teglets fog suger åt sig fukt under bastubadet och att jag sedan riskerar att få frostsprägning i putsen eller bruket när det blir kallt på vintern. Bastun kommer att vara oisolerad och utan uppvärmning mellan baden.

Jag har heller aldrig knuttimrat förut, så jag tar gärna emot råd eller tips som underlättar detta arbete. Blir en del urjackningar att göra.

Har testat lite med några spillbitar för att se om man kan få det lite rationellt och slippa bearbeta var urjackning för sig. Spände ihop ett par bitar och med ett enkelt sidoanhåll på handöverfräsen fräste ur alla på en gång. Gick snabbt och med bra resultat. Med en enkel jigg så kan man nog med precision fräsa så många reglar åt gången som man kan spänna fast. Detta tror jag underlättar arbetet ordentligt då det blir som en byggsats av väggarna som sedan bara staplas på i varandra. Min Festol 1010 är dock lite i klenaste laget, får ta lite åt gången, en 1400 hade inte varit fel. ImageUploadedByByggahus.se1347032183.570984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kör du med fräsen? Jag tänker såg och stämjärn, men det finns kanske bättre metoder.

Matte_Nörden skrev:
Hur kör du med fräsen? Jag tänker såg och stämjärn.
Så tänkte jag också. Det verkade som ett evighetsjobb att få till det så på prov la jag ihop ett antal reglar på högkant och fräste ett 45mm spår tvärs över alla på en gång. Vände på dem och fräste andra sidan. En jigg är nog bra när man fräser "på riktigt" så att måtten blir exakt lika. Och en kraftigare fräs hade varit att föredra för ett snabbare jobb, men det får gå med min mellanstora.

Hej ! Jag går i samma tankar och har hittat en såg som säljer spontat 44x170 mm.

Hur gick det för dig med bastun ? :)
Skulle vara kul med lite bilder och beskrivning om du rodde det i hamn !

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.