Hejsan!
Vi håller på att renovera vårat hus från 1975, 1,5 plans villa. Villan står på en gjuten platta där man har gjutit in dubbla 45x70 reglar till hjärteväggen i betongen. Nu har vi rivit ner hjärteväggen mellan kök & vardagsrum på 5m, hjärteväggen var bara uppreglad med 45x70 reglar samt gips på bägge sidor.
Har varit i kontakt med en konstruktör som påstår att vi ska ersätta hjärteväggen med en 260 HEA-balk. Balken ska vila på 2st 115x115 limträstolpar på vardera sida. Den ena stolpen kommer få en punktlast på cirka 8ton (80Kn)
Nu till min fråga. Räcker det att ha 115x115 stolpar till detta? Vi har även rivit upp bjälklaget cirka 1x1M och förstärkt med ca 10cm betong & 12mm armering där stolpen ska stå.
Vi håller på att renovera vårat hus från 1975, 1,5 plans villa. Villan står på en gjuten platta där man har gjutit in dubbla 45x70 reglar till hjärteväggen i betongen. Nu har vi rivit ner hjärteväggen mellan kök & vardagsrum på 5m, hjärteväggen var bara uppreglad med 45x70 reglar samt gips på bägge sidor.
Har varit i kontakt med en konstruktör som påstår att vi ska ersätta hjärteväggen med en 260 HEA-balk. Balken ska vila på 2st 115x115 limträstolpar på vardera sida. Den ena stolpen kommer få en punktlast på cirka 8ton (80Kn)
Nu till min fråga. Räcker det att ha 115x115 stolpar till detta? Vi har även rivit upp bjälklaget cirka 1x1M och förstärkt med ca 10cm betong & 12mm armering där stolpen ska stå.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på hur lång den är. Är den 2,5 m lång så klarar den ca 140 kN. Kapaciteten avtar kvadratiskt med längden. Det finns ett begrepp som heter knäcklängd och som man räknar fram med hjälp av något av Eulers knäckningsfall. Leonard Euler var en schweizisk matematiker som levde på 1700-talet. Ganska beprövad teori med andra ord...
Längden på den kommer cirka vara 2150mm. Så med andra ord ska den klara av trycket då ju!J justusandersson skrev:Det beror på hur lång den är. Är den 2,5 m lång så klarar den ca 140 kN. Kapaciteten avtar kvadratiskt med längden. Det finns ett begrepp som heter knäcklängd och som man räknar fram med hjälp av något av Eulers knäckningsfall. Leonard Euler var en schweizisk matematiker som levde på 1700-talet. Ganska beprövad teori med andra ord...
Tack för svaret!
Längden kommer cirka vara 2150mm och den kommer stå mitt inne i rummet, alltså inte stagad. Tänkte dock borra ner och använda mig av heat-massa för att fästa ett 10mm armeringsjärn ner i betongen och in i stolpen. Vill ju få en dold infästning då pelaren blir synlig. Kanske finns bättre alternativ för att fästa den neråt?P patrikd84 skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Spontant låter denna lösning inte helt hundra. En HEA260 på 115x115 ostagade pelare mitt i rummet... Fick du några detaljer från konstruktören gällande utförandet?
Redigerat:
Jag håller med dig! Det är dock bara en pelare som kommer vara ostagad, men det är också den pelaren som kommer ta störst last. Den ostagade pelaren kommer ta 8 ton och den andra pelaren som ansluter till en annan vägg kommer ta 4 ton. Nej inte mer än att det var HEA260 som gällde och att den skulle kunna vila på 115x115. Samt att jag skulle förstärka upp under den ena pelaren som skulle ta 8ton. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu..B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du har inte möjlighet att bifoga en enkel skiss på hur du tänkt dig upplaget för balken på pelaren?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
En HEA260 i en villa är inte småpotatis, så här kan det vara bra att beskriva vad ”tillräckligt” betyder.