Hej!

Jag har läst en hel del inlägg här i forumet, men jag har inte fått helt klart för mig hur jag med säkerhet skall dimensionera en balk för en öppning i en bärande yttervägg.
Jag har förstått att det huserar en hel del duktigt och kunnigt folk här på forumet. Jag hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig.
Jag har försökt att räkna själv, men är ytterst osäker på om mitt resultat kan stämma.:S
Jag har ett skjutdörrsparti på 3,5m som skall in.
Enplans hus med källare.
Bor i Göteborg.
Enligt beräkningsprogram på Moelven, så har jag en belastning på 14,4kN.
Limträbalk med dimensionen 115x270 rekomenderas. Nedböjning blir då 9mm.
Pga platsbrist viull jag ha en HE-balk.
Jag har räknat enligt formel tagen från Karlebo handbokför att få nedböjning (f):

f=PxI3/48xExJ
räknar på en HE100B:
1400x350upphöjt till 3/48x2100000x5000=0,119cm

Kan detta verlkligen stämma??? 1mm nedböjning!!!
Jag har endast ett par dagar innan snickarhjälpen kommer.
Jag känner smärre panik :(

Hoppav på hjälp!
Robert

Är du säker på lasten, ca. 1.5 ton (utbredd?) last på 3.5 meter låter som en mycket liten last tycker jag.

En HE100B balk har ett tröghetsmoment på endast 450cm4, spontant så känns det som att den är på tok för klen för en så lång spännvidd.

Taklasten är enligt Moelvens Balkprogram:
0.9kN/m2, betongpannor/isolering/invändig beklädnad
husbredd 6m
öppning 3.5m
detta ger en dimension pelarlast 16,3kN (jag fick 14.4 vid oisolerat -fel valt av mig tidigare)
...aha...det bör innebära 32kN taklast, eller hur?
ny uträkning ger mig 3mm.

rimligt?

Jag tror inte du använder rätt fomel.
Men jag har inte min formelsamling tillgänglig så jag kan inte kolla vad rätt formel för fritt upplagd på två stöd och utbredd last är.

3mm är inte en rimlig nedböjning för en HE100B med 3.5m spännvidd.

Sen undrar jag om dina uppgifter tar hänsyn till snö och vindlast?

Redigerat:
Jag tror att formeln ska vara f=5xQxLxLxL / 384xExI
Detta ger då en nedböjning på 1.9cm vid Q 32kN

Formeln du använder dig av är för punktlast mitt på balken.

Men jag tror fortfarande att 32kN är för liten last på en så lång sträcka som 3.5m om man tar hänsyn till både snö och vind.

Redigerat:
Vad jag förstår så är lastzon 1.5(Göteborg) inräknad.
Jag har dock inte klart för mig vad 16,3kN pelarlast innebär.
Jag tolkar det som det är lasten på pelare i varje ända av balk.
Då borde väl det motsvara 32,6kN punktlast, eller missförstår jag det hela:x
Hmmm...20 år sedan man höll på o räknade på sånt här:(

• Gilla
Davjo
  • Laddar…
Vad jag förstår så är lastzon 1.5(Göteborg) inräknad.
Jag har dock inte klart för mig vad 16,3kN pelarlast innebär.
Jag tolkar det som det är lasten på pelare i varje ända av balk.
Då borde väl det motsvara 32,6kN punktlast, eller missförstår jag det hela.
Vid punkt last F har man F/2 vid resp pelare.

Måste tacka för att du tar dig tid Gabbe1! d^_^b

Anledningen till att jag räknade med utbredd last är att på en så lång sträcka som 3.5m så antog jag att flera takstolar kommer att belasta balken.
Räknar man med en punktlast på 32kN mitt på balken så blir nerböjningen mer än 3cm.

OM det nu stämmer med 32kN som total last så skulle jag valt tex. en HE160A och fått en nedböjning på 5mm.

Men jag skulle absolut stämma av den belastningen med en kostruktör innan jag beställde balken.

Jag måste ha någon tiopotens fel någonstans, för jag får nedböjning på 3mm, inte 3cm....
Jag får nog lyda ditt råd och låta en byggkonstruktör räkna på det hela.

Tack i alla fall!

32000x350x350x350 / 48x21000000x450 = 3.02cm

Men som sagt, att räkna med utbredd last är närmare sanningen och åter igen så tvivlar jag på att den totala lasten endast blir 32kN

Hmmm....då blir det nog en IPE220...tröghetsmoment på 2772:wow:
borde bli 3mm böjning vid utbredd last OM nu taklasten är knappa 33kN...

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja ha samma hjälp jag med, har använt mig av ett program online för att räkna ut vilken balk och pelare jag bör ha, som ersätter den bärande betongväggen som ska bort.

Här är programmet:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/

Tog i lite och fick detta i rapporten:

Skärmdump av en rapport om dimensioneringsresultat för en öppning i en innervägg med byggbeskrivningar, inklusive mått och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan hjälpa mig ta fram vilka stålbalkar jag kan använda mig av för detta?

Du får nog tala om vilka parametrar (längder, bredder mm) du har använt. Jag kan inte läsa ut det av bilden så att det stämmer.

J justusandersson skrev:
Du får nog tala om vilka parametrar (längder, bredder mm) du har använt. Jag kan inte läsa ut det av bilden så att det stämmer.
Hej!

Bredden på huset är 7500mm.
Längden på öppningen ska vara 3800 har jag skrivit. Själva väggen är 3540, men sen har jag räknat in pelarna också, därför la jag till det.
Höjden på golvet är 2300, men skrev 2500 för att ta i lite här också.

Det ska vara 2 pelare, och öppningen ska vara på plan 1. På plan 2 finns ett kök och badrum, men köket ska göras om till ett sovrum.

Taklutning är 23 grader.

Är det rätt information jag gett dig nu :)

Det är något fel i din uträkning som jag inte kan förklara, men väljer du de dimensioner som du fått fram har du i alla fall inte underdimensionerat. Annars skulle jag föreslå 90x360 på balken. Pelarna klarar lasten galant, men det är ju också minimidimensionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.