Byggmaterial & Byggteknik
maja.andersson27189: Beror på. Mögeltillväxt kan komma någonstans runt 16-17 %, men den karaktäriska lukten av tryckta syllar kan uppstå långt innan det. Känner ni någon lukt?
fredrik_pe: [citat] hej, väldigt gammal tråd, så en chansning.. men tänkte höra hur detta blev? Står inför liknande projekt med taket.
Matti_75: [citat] spiken sitter där du vill ha den. Vi skjuter fast allt som går då det är det lättaste sättet. I ditt fall skulle jag använda Hilti Bx3 med 14mm stålspk
Renovator 88: [citat] Tack så jättemycket för allt information och hjälpen, jo det känns bra när man går på övre planet , och innan jag tog bort stolpen mätte jag från golvet till undertaket för att se om det kommer lite ner eller inte , så när jag tog bort mätte igen då var inte äns 1 mm skillnad , men jag tänker sätta upp den stolpen ändå på den 95×45 regel som ligger där och stötta
McCarl: Tänkte köpa björkplywood BB/BB interiör 1220x2440x18 mm. Blev lite chockad när jag fick priset på 2 715 kronor per skiva. Virkespriserna har ju stuckit iväg men är det ett rimligt pris just nu?
Buildgates: [citat] Det är säkert som du säger, med den kortsiktighet och vinstmaximering som gäller idag. Men man blir ju lite mörkrädd om det blir fört dyrt med yrkeskunnande och kvalitét. Vad har hänt med yrkesstoltheten? Och vilka fler monteringsanvisningar struntar man i?
Skogen29: [citat] Tack för ditt svar. hmm ungefär 2 dagar tror jag ja väntade, kanske skulle väntat mer... men tog bort det och la på nytt lager med spackel. lägger upp en bild om det kommer tillbaka.
surris: [citat] Det är helt okej :) men kändes som det var lite ironi i inlägget med. Jag hade också tagit den men då använt den nånstans där det inte spelat någon roll att den var mögelskadad. Känns som du fått bra svar vad du kan göra för att åtgärda möglet, kör på :D
amoreex: Nu sådär ett år senare så är det påbörjat.. Det blir att montera dörren på sin original plats jämte badrummet. Så väggen blir 120 samt osb och gips. O balken får sitta kvar för framtiden.. Men de jag nu funderar över. Jag har köpt hem isolering.. Men börjar tveka om det är värt att isolera eftersom övriga innerväggar är oisolerade? är förvisso bara runt 500kr.. Men de är
gluecifer: "Kreativt dyr" var en formulering jag tar med mig :) Men du har rätt, det kommer inte behövas alltför mycket som tur är. Vår alt. sommarprojekt får det bli.
justusandersson: Nej, den väggen kan inte vara bärande. Vare sig det är trä- eller betongbjälklag skulle den vara till nytta på det sättet.
useless: Du måste nog börja med att undersöka lite mer hur det är konstruerat. 'Träbjälklag' betyder bara att det i huvudsak är gjort av trä. Det säger inget om den exakta konstruktionen. Enklast är kanske att borra ett hål på nåt mindre synligt ställe?
fribygg: [citat] Ok, och hur anser du att det påverkar virkespriserna?
icrackracquets: Jag har tagit bort en skiljande vägg i huset. Var väggen mötte yttervägg finns det en stor glapp (20mm) mellan gipsskivorna med isolering i. Bakom isoleringen finns en gummilist. Jag hade tänkt fylla i glappen med skum och sen spackla över. Men nu är det klart att det är en dilatationsfog till huset. Jag måste göra någonting att snygga upp det lite. Har försökt att hitta en
Norrtull: Jag har kört liknande med fog köpt på byggmax, det är lite slöseri med fog kanske, har dock funkar väldigt bra. Sen remsa och spackla och målat. Har överlevt sedan sensommaren tills nu. Inte en endaste spricka än :crysmile:
hemmafixaren98: Tack för tipset :) Varför 20+20 och inte 40 med eps? EPS under är jag ganska säker på - däremot inte bestämt mig ovanför. Utmaning att få till isolering, låg höjd samt att de ska tåla lite hopp/träning också... (och gärna snabb, men kort och sporadiskt uppvärming) Såg att Wirsbo/Uponor har ett produktblad på 233 sidor... Allt är givetvis inte relavant att läsa igenom men
Bjerke88: Fick svar på mitt mejl precis. "Hei. Skal gjøre en korrigering på dette. Vi oppgir kun «sponplateskrue» på andre språk."
Johan Lorentzon: Tusen tack för all kloka svar och idéer. I en nyinflyttade lägenhet så valde jag den enklast vägen: Det fanns en tegelvägg bredvid gipsväggen, och med armen maximalt utsträckt åt sidan så kunde jag sätta upp TVn i den och fortfarande få TVn i rätt position framför gipsväggen. Tacksam över att jag inte satte upp den i gipsväggen - känner nu att risken att det hade brakat är
salahunreal: Tack för svaret. Jag har fått några prisförslag med 6000 Kr men jag hoppar inte over. Ska inte spara mycket
nino: Trodde jag hade varit tydlig men svårt att få fram det riktigt kanske [bild] Skulle alltså vilja såga bort det röda och dra ett 110 rör hitåt, blå cirkeln
Tompafix: 16cm steg är inte en brant trappa, men steglängden är väldigt kort. Om du mäter måttet på golvet som trappan tar upp idag samt måttet från golv till golv så får man en bättre idé på vad som är möjligt att göra. Är det en öppen eller stängd trappa? Under stegen dvs Edit. Förhållandet mellan stegdjupet och steghöjden är fel. Därför blir det svårt att gå i den. Det blir
thomasx: Hejsan Jag skulle behöva hjälp med att mura in en ganska stor kamin, avsedd för inmurning, i en murstock, där det idag finns en något mindre öppning efter en gammal öppen spis som är borttagen. Någon som har några tips på en trevlig och duktig murare i Göteborg med omnejd, som kan hjälpa mig?
Tompafix: https://www.isover.se/applications/snedtak https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/
Viktor.J: [citat] på golvsockeln eller ramen du byggt ? finns ju justerskruvar för fönster etc som går att använda. Hur sned är den ?