Hej!

Vid nedrivning av gammal tapet upptäckte vi en stor springa mellan skivorna i hörnen. Med vad skulle ni fylla ut hålrummet som syns på bilden?

• Springa mellan två gipsplattor i ett hörn med rester av tapetlim synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor springa mellan två skivväggar i hörn med måttband som mäter sprickans bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska ni klä väggen med?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska ni klä väggen med?
Vi har tänkt köra renoveringstapet och måla ovanpå det.

Hur djup är springan? Kanske fylla med målarfog.

Spackel, slipa, målarfog...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur djup är springan? Kanske fylla med målarfog.
Som djupast 4cm. Tänker mest vad som blir stabilast innan jag ska spackla hörn med pappersremsa. Trist om det spricker.

Ser från tidigare arbete att det är någon form av vit massa fylld i springan, men det har torkat och ramlade bara ur när vi tog ner tidigare tapeter.

Skippa målarfog om du tänkt köra med pappremsa , bara att limma dit efter du har spacklat i hålrummet.

Mazen Mazen skrev:
Skippa målarfog om du tänkt köra med pappremsa , bara att limma dit efter du har spacklat i hålrummet.
Okej, har du någon erfarenhet hur djupt det går att spackla? Är det vanlig väggspackel! Eller finns det någon speciell typ?

Ralleman88 Ralleman88 skrev:
Okej, har du någon erfarenhet hur djupt det går att spackla? Är det vanlig väggspackel! Eller finns det någon speciell typ?
Vanligt medium spackel duger gott.. sjunker en del så kan behövas två vändor.

Jag skulle trycka i gipsputs (eller husfix) så det är hårt. När du lägger renoveringstapeten, skär upp den i hörnet och sen latexfog innan du målar.

C
Jag har med god framgång fyllt sådana där breda springor med fogskum.
Förutsättningen är att skivorna sitter stumt så att inte skummet letar sig in någonstans och trycker ut skivan.

Skummet sväller så klart ut rejält så se till att maskera ordentligt så att det inte kladdar fast på utsidan eller på golvet för den delen.
Sen är det bara att skära rent när det torkat ordentligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bottningslist och akrylfog

Är det masonit väggar?

Jag har kört liknande med fog köpt på byggmax, det är lite slöseri med fog kanske, har dock funkar väldigt bra. Sen remsa och spackla och målat. Har överlevt sedan sensommaren tills nu. Inte en endaste spricka än :crysmile:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.