Hej,
Tänker bygga om vår nuvarande tvättstuga i källaren på ett hus från 1971, till kombinerat badrum/spa med tvättstugedel i ena ändan. Vill nu bygga ett nytt innertak för att kunna dra fram elen lätt och snyggt samt fälla in spotlights (Hide A Lite 20W som bara bygger ca 25 mm). Hur reglar jag för nytt tak; kan man köra vanliga träreglar 28x70 mm och sedan kanske använda ventilerade lister? Eller skall man använda sig av stålreglar? Behövs någon ångspärr mot tak. Vi har nyss omdränerat med 5 cm isolering samt platonmatta utvändigt i våras. Kommer också använda oss av fuktstyrd fläkt. Tacksam för info i denna fråga,
 
Milkshaken
Vad jag vet så finns det inga krav på fuktskydd i taken?
Jag har t.o.m satt in vanlig gips (papp) i tak i dusch och bastun. så jag tror att du klarar dig lätt med träreglar cc30 och vanlig gips i taket, och du behöver inte ventilera listerna vad har du för tak ovanför? Trossbotten eller isoleringsfack eller? Isf är det säkert difussioinsspärrat där....
 
Ok, tack! Har någon form av betong i taket (är provborrat där av tidigare ägare för att konstatera att det inte var någon fukt i taket). Tänker isåfall regla med 28x70 mm träregel och sätta någon form av vit folierad spånskiva (typ från Byggmax) direkt mot reglarna.
 
M micaelj skrev:
Ok, tack! Har någon form av betong i taket (är provborrat där av tidigare ägare för att konstatera att det inte var någon fukt i taket). Tänker isåfall regla med 28x70 mm träregel och sätta någon form av vit folierad spånskiva (typ från Byggmax) direkt mot reglarna.
hej,

väldigt gammal tråd, så en chansning.. men tänkte höra hur detta blev? Står inför liknande projekt med taket.
 
  • Gilla
Oscar 51
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.