8 910 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Nytt innertak källare, hur regla?
Hej,
Tänker bygga om vår nuvarande tvättstuga i källaren på ett hus från 1971, till kombinerat badrum/spa med tvättstugedel i ena ändan. Vill nu bygga ett nytt innertak för att kunna dra fram elen lätt och snyggt samt fälla in spotlights (Hide A Lite 20W som bara bygger ca 25 mm). Hur reglar jag för nytt tak; kan man köra vanliga träreglar 28x70 mm och sedan kanske använda ventilerade lister? Eller skall man använda sig av stålreglar? Behövs någon ångspärr mot tak. Vi har nyss omdränerat med 5 cm isolering samt platonmatta utvändigt i våras. Kommer också använda oss av fuktstyrd fläkt. Tacksam för info i denna fråga,
Tänker bygga om vår nuvarande tvättstuga i källaren på ett hus från 1971, till kombinerat badrum/spa med tvättstugedel i ena ändan. Vill nu bygga ett nytt innertak för att kunna dra fram elen lätt och snyggt samt fälla in spotlights (Hide A Lite 20W som bara bygger ca 25 mm). Hur reglar jag för nytt tak; kan man köra vanliga träreglar 28x70 mm och sedan kanske använda ventilerade lister? Eller skall man använda sig av stålreglar? Behövs någon ångspärr mot tak. Vi har nyss omdränerat med 5 cm isolering samt platonmatta utvändigt i våras. Kommer också använda oss av fuktstyrd fläkt. Tacksam för info i denna fråga,
Vad jag vet så finns det inga krav på fuktskydd i taken?
Jag har t.o.m satt in vanlig gips (papp) i tak i dusch och bastun. så jag tror att du klarar dig lätt med träreglar cc30 och vanlig gips i taket, och du behöver inte ventilera listerna vad har du för tak ovanför? Trossbotten eller isoleringsfack eller? Isf är det säkert difussioinsspärrat där....
Jag har t.o.m satt in vanlig gips (papp) i tak i dusch och bastun. så jag tror att du klarar dig lätt med träreglar cc30 och vanlig gips i taket, och du behöver inte ventilera listerna vad har du för tak ovanför? Trossbotten eller isoleringsfack eller? Isf är det säkert difussioinsspärrat där....
Ok, tack! Har någon form av betong i taket (är provborrat där av tidigare ägare för att konstatera att det inte var någon fukt i taket). Tänker isåfall regla med 28x70 mm träregel och sätta någon form av vit folierad spånskiva (typ från Byggmax) direkt mot reglarna.
hej,M micaelj skrev:
väldigt gammal tråd, så en chansning.. men tänkte höra hur detta blev? Står inför liknande projekt med taket.
Klicka här för att svara