Problemet är inte den teoretiska belastningen per skruv, utan att det kommer bli brytkrafter i sidled varje gång man justerar TV'n eftersom skruvarna sitter på rad allihop. Så småning om kommer det börja glappa och skruvarna börjar äta sig in i gipsskivan.

Fästet mattoys visar är mycket bättre.

• Gilla
Johan Lorentzon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är inte den teoretiska belastningen per skruv, utan att det kommer bli brytkrafter i sidled varje gång man justerar TV'n eftersom skruvarna sitter på rad allihop. Så småning om kommer det börja glappa och skruvarna börjar äta sig in i gipsskivan.
Fästet mattoys visar är mycket bättre.
Jag hade testat på någon oömt ställe för att få lite känsla för krafterna.
Kom ihåg, det skall vara snyggt också...:cool: Och det är inte det där andra fästet.

• Gilla
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Om man tycker fästet är fult så har man för liten TV.

• Gilla
Johan Lorentzon och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man tycker fästet är fult så har man för liten TV.
Syftet med fästet är ju att ut få ut TV'n från väggen och då syns det från något håll oberoende av antal tum.

• Gilla
Johan Lorentzon
  • Laddar…
H
Fäst en plywood mellan reglarna där tvn ska sitta. Måla/ tapetsera den i samma färg som väggen. Sätt tryggt upp fästet på väggen.

Vill du göra det seriöst så skär du bort gips, sätter in kortlingar, på med gips och målar.

• Gilla
Johan Lorentzon
  • Laddar…
MrJay
I ditt fall hade jag bytt ut gipsskivan mot snarlik fiberskiva som tål mycket mer belastning. Visst, mer jobb men ingen huvudvärk senare när du har tunga laster. Vill du maxa det du har nu rekommenderar jag att du ser följande test av infästningar:

• Gilla
Johan Lorentzon
  • Laddar…
AXS
Eller så skär du upp ett smalt hål under där du tänkt fästa fästet. Mata in en plywoodskiva i hålet och fäst med skruv. Sen blir det såklart spackel och målning.

• Gilla
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Tusen tack för all kloka svar och idéer. I en nyinflyttade lägenhet så valde jag den enklast vägen: Det fanns en tegelvägg bredvid gipsväggen, och med armen maximalt utsträckt åt sidan så kunde jag sätta upp TVn i den och fortfarande få TVn i rätt position framför gipsväggen.

Tacksam över att jag inte satte upp den i gipsväggen - känner nu att risken att det hade brakat är skyhög.

Slutet gott - allting gott.

• Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.