19 842 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Tål gipsväggen verkligen belastningen?
Problemet är inte den teoretiska belastningen per skruv, utan att det kommer bli brytkrafter i sidled varje gång man justerar TV'n eftersom skruvarna sitter på rad allihop. Så småning om kommer det börja glappa och skruvarna börjar äta sig in i gipsskivan.
Fästet mattoys visar är mycket bättre.
Fästet mattoys visar är mycket bättre.
Jag hade testat på någon oömt ställe för att få lite känsla för krafterna.useless skrev:
Kom ihåg, det skall vara snyggt också...
I ditt fall hade jag bytt ut gipsskivan mot snarlik fiberskiva som tål mycket mer belastning. Visst, mer jobb men ingen huvudvärk senare när du har tunga laster. Vill du maxa det du har nu rekommenderar jag att du ser följande test av infästningar:
Tusen tack för all kloka svar och idéer. I en nyinflyttade lägenhet så valde jag den enklast vägen: Det fanns en tegelvägg bredvid gipsväggen, och med armen maximalt utsträckt åt sidan så kunde jag sätta upp TVn i den och fortfarande få TVn i rätt position framför gipsväggen.
Tacksam över att jag inte satte upp den i gipsväggen - känner nu att risken att det hade brakat är skyhög.
Slutet gott - allting gott.
Tacksam över att jag inte satte upp den i gipsväggen - känner nu att risken att det hade brakat är skyhög.
Slutet gott - allting gott.
Klicka här för att svara