Byggmaterial & Byggteknik
KnockOnWood: [citat] Troligen inte nödvändigt i dagsläget. Men vem vet vad som händer i framtiden? Förrådet kan bli en gäststuga, året runt hemarbetsrum, tonårsbostad eller vad som helst. Så jag skulle plasta. Det går fort och är inte svårt eller särskilt dyrt.
jonaserik: Det med svart TJA , har ingen betydelse , det ska ju bort och blir småbitar, bara mer att städa upp.
Hojte: [citat] Ja bra att du upptäckte det, finns en anledning till varför många affärer har lite av sådana grejer på hyllan, typ som fog också, dåligt bäst före datum är viktigt att kolla
NiBaBaD: Gokväll Jag håller på att renovera sommarstugan (60 år gammalt hus med tunna väggar) och har bytt fönster och tilläggs isolerat utsidan och satt nya fasadbrädor. Allt är jätte fint och tätt nu. Men - när jag började kontrollera golvets isolering underifrån så märkte jag två "fel" eller åldersproblem. Huset står på plintar och har traditionellt regelverk med blindbotten,
Anaxes: Aha! Är detta bättre, sämre eller samma? https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/bruk/puts-murbruk-c
Bernieberg: Då sitter det säkert någon form av fördelning i väggen bakom luckorna med läckageindikering. Vad det lågt placerade röret är om det inte är läckageindikering är oklart då. Oavsett är det felaktigt placerat. Kanske inte världens grej men för mig hade det varit en liten varningssignal vad gäller kompetensen hos den som gjort badrummet. Hade kollat noga på hur hela installationen
oswim: Hej alla! Jag håller på att planera ett bygge av ett fritidshus i Orsa i lösvirke och ska så småningom börja ta in offerter från olika byggvaruhus. Initialt kommer jag kunna ge ett rufft estimat på hur mkt material jag behöver, men eftersom ge ett mer precist. Här är våran ganska ruffa budget:
MathiasS: Ok det gick en stund till innan rören var på plats. Tror det blir bra. Ett par av dessa LK-hållare skulle vara fint som extra fixering där jag gick bananas med maskinen och det blev lite brett. [bild] [bild]
BSOD: Skulle nog bara högtryckstvättat muren och funderat på trappan. Kanske trappbeklädnad i granit skulle lyfta den. Tror inte heller du bara kan putsa rak av. Möjligen om du lägger på ett lager fasadisolering för putsade fasader, och sedan nätar. Då kan isoleringen ta vissa rörelser. Men jag är långt ifrån säker på att en sådan konstruktion skulle hålla. Kräver nog även att man
AXS: Om det går med stenklipp är det absolut snabbast. Beror nog väldigt mycket på vad det är för tegel dock.
splenny: Tack alla! Då vågar jag åtminstone slipa och köra med oljan. Får gå försiktigt med slipen :)
Snickarkirre: Okej ja då borde de vara lungt! De finns 20mm armeringsdistanser att köpa spikar du sånna i formen å sen sätter fast armeibgen i dom så håller ju ju måtten (y)
Anonymiserad 184001: Med 120x45 får du nedböjning på 10 mm med C24 vid 100 kg/m2, dvs ca 300 kg på ytan cirka. Med 145x45 C24 får du 5 mm. Enklast är dock stödben i mitten av spännvidden, då kan du lätt använda 120x45. MvH Joakim
justusandersson: Plankväggar med rörning (vassmatta) och puts eller tegel och puts. Här lutar det åt det första. Man behöver i så fall ingen plugg men väl ett batteri med träskruvar av olika längd.
Rickard.: Jag hade köpt 120cm gips och förskjutigt skarvarna mot osb:n och skruva i reglarna (som man egentligen ska) men det spelar det faktiskt ingen roll om du skruvar igenom plasten, annars skulle man ju aldrig kunna skruva upp något på väggarna.
Kristofferm: Jag har ett lite konstigt "källarrum" som är i hörnet av huset. Det går ner lite drygt 1.20m under resterande husgrund som är en krypgrund. Det har varit ett igenbyggt utrymme ungefär lika högt i taket på rummet så att det är samma takhöjd där som i andra rum. Jag håller på att riva det igenbyggda utrymmet i taket och ska öppna upp en av väggarna mot rummet och vill göra ett
Thomas_Blekinge: Det teoretiska svaret: Skillnaden mellan där sågen först träffar listen till den långa spetsen är likaa som listens bredd. Det praktiska svaret: Jag brukar såga till listen några centimeter för långt. Då kan man hålla den dit den ska och se att alla vinklar mm är rätta och sen finkapa man den med samma vinkelinställning tills den passar.
LjLindgren: Hej. Till helgen är planen att komplettera köket med ett antal skåp. Det rör sig om tre högskåp samt två väggskåp över kyl och frys allt från IKEA och ska sitta på skena. Väggen som de ska fästas i är av lättbetong och ganska tunn 70 mm. Men tänker att eftersom skåpen vilar på ben i framkant och dessutom fäster i varandra så borde det klara sig med skruv och plugg avsedd för
Demmpa: De parkettgolv (vet att TS frågar om laminatgolv) som jag har lagt (klickvariant) så bör det vara minst 50cm mellan skarv & kant (vägg), samt minst 50cm mellan två skarvar på två rader.
Karnbo: Vi planerar att bygga ut vårt hus, och funderar på att använda solcellpaneler i stället för takpannor på hela södersidan, vi pratar om knappt 100m2 taktyta. Vet att det finns företag som offererar hela jobbet, jag vill göra jobbet själv, och undrar var man kan köpa en paketlösning (Dvs köpa paneler och materialet, samt inkoppling av systemet, men sätta upp systemet själv). Någon
Per i Hamrånge: [citat] Det är lite så jag tänker. Men nu ska du ha golvvärme, och det har jag ingen erfarenhet av i samband med ett hus/golv/grund av din typ. Det är en del faktorer att ha koll på. Dessutom, i och med att du förbättrar isoleringen i trossbotten så kan det leda till ökad fuktbelastning i krypgrunden. Så jag skulle hålla koll på vad som händer där nere extra noga efter din
Björn72: Hej alla kunniga och kloka Skall renovera badrum och tvättstuga. Är inne på Swedoors Flex+karm som ger en smidig, enkel och snygg lösning. Tidigare renoverat badrum blev inte riktigt bra med salning av karm och sprickor i foder. MEN fodren i flex+karmen är i MDF. Hur funkar det i våtutrymmen? Den kommer inte vara direktutsatt för vatten men det blir ju hög fukthalt. Om de förstörs -
Höghus: Idag på målrakan var det inte alls lika svårt att få plattorna att inte glida ner. Behövde inte spika fast dom. Det är väl så det är för oss amatörer, ibland funkar det och vi vet inte riktigt varför... /Höghus [bild]
Murmurre: [citat] Hej. Nja det behöver inte vara "proffsigt" (sen finns det idioter som kallar sig proffs men det är en annan historia). Har varit inne på Arbetsmiljöverket så det har jag hyfsad koll på. Tack så mycket för tipset :)
människa: Tack för svar ! Ja vi har fått offert på det. Weber designputs heter den. Himla dyr bara
Viktor.J: [citat] Du hade bara kunnat skriva ”någon måste ta kostnaden, och företagen vill helst inte minska sin vinst även om det skulle vara en möjlighet.” Jag håller med dig, det är så världen fungerar. Men många verkar ha missat det, därav mitt förtydligande.
olofh: Kanske skulle varit i elforumet. För nu kom jag på. Enklast måste ju vara att såga fram de befintliga och böja ut rören så de når dosan på den nya vägg-regeln. Bygger liksom in väggen. Får nog sala lite vid dörrposten men bör ju gå att lösa. Väggen blir ca 20cm tjock. Är in till ungen rum så blir väl som extra ljudisolering
justusandersson: Fasadtegel är inte tänkt att vara bärande. Du kan inte använda teglet för att bära upp en nockbalk, utan denna måste förankras i regelstommen som finns bakom teglet. Däremot kan du fästa in växtstöd och liknande i teglet.