D dogpox skrev:
Hur tycker du att väggen ska se ut?
Vägg uppbyggnaden är helt ok enligt svensk standard. Kör på denna byt inte ut spikläkten mot tunnare Mvh
 
N Nickesågen skrev:
Vägg uppbyggnaden är helt ok enligt svensk standard. Kör på denna byt inte ut spikläkten mot timmar. Mvh
Det som jag tror kan vara lite krångligt med en utanpåliggande 45-regel är att man behöver isolera den innan man sätter gips eller vindduk? Det blir krångligt att göra inifrån? Så om väggen inte är färdigbyggd inomhus och ställs dit är den alltså inte väderskyddad innan man måste lägga första lagret isolering...?
 
D dogpox skrev:
Det som jag tror kan vara lite krångligt med en utanpåliggande 45-regel är att man behöver isolera den innan man sätter gips eller vindduk? Det blir krångligt att göra inifrån? Så om väggen inte är färdigbyggd inomhus och ställs dit är den alltså inte väderskyddad innan man måste lägga första lagret isolering...?
45 är en spikregel för panelen och hamnar således utanför vindpappen/GNU. Den sätts horisontellt eller vertikalt beroende på liggande eller stående panel.
 
N Nickesågen skrev:
45 är en spikregel för panelen och hamnar således utanför vindpappen/GNU. Den sätts horisontellt eller vertikalt beroende på liggande eller stående panel.
Såhär rekommenderar träguiden:
Illustration av en ytterväggssektion med stående panel och isolering, benämnd med numrerade delar och förklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av instruktioner för materialval och montering av isolering och paneler vid bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du menar alltså precis som Jonatan att man ska skippa det extra isolerlagret utanför den bärande delen?
 
Använde lättbalkar 300mm med en osb på utsidan och gles på insidan sen kom dom o blåste in skiten, smidigt och bekvämt o slippa isolerskivorna (y)
Borde gå att byta osb mot utegips då den är dyr nu men i övrigt blev det inte så farligt,
 
D dogpox skrev:
Såhär rekommenderar träguiden:
[bild]
[bild]

Du menar alltså precis som Jonatan att man ska skippa det extra isolerlagret utanför den bärande delen?
Precis
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.