Byggmaterial & Byggteknik
henkeh91: [citat] Hej igen, Ursäkta sen återkoppling. Vi valde att inte gå vidare med huset. Tack för hjälpen! Mvh Henrik
Realisten: Hej, jag håller på att svetsa ihop underrede av varmgalvade fyrkantsrör. Svetsningen är jag van vid, dock så klurar jag väldigt hårt på hur jag ska kunna skydda det från rost så bra som möjligt för att det ska hålla så länge som möjligt. Enligt burkarna så står det att kallgalv håller allt från 12-24 mån. Svetsningen görs med MMA, hur skyddar jag svetsfogen så bra som
Plupp 507596: [citat] härligt då vet jag. då återstår det att se om fästen på gipsväggen håller. I annat fall får jag bara stoppa in en plugg
Biggi89: Okej tack. Nej jätte konstigt. Precis köpt huset och såg nu att man ser rakt ut till uterummet som inte är uppvärmt.
para: Blir ju ett styvare golv med mindre knarr om du limmar spånet mot reglarna som man ska göra. Nu får du ingen samverkan alls. I badrummet behövs inga plåtar. Fäst slangen i armeringen och flytspackla bara.
JanneJanne123: [citat] Beror helt på vad det är för puts. Prova med en gipsskruv och se om den går igenom putsen hyfsat enkelt, annars använd PL600.
robinjoensuu: Det var det jag tänkte. Tackar!
Tååmten: [citat] Nej, det är ett rent trämaterial vad jag förstått. Bra isoleringsvärden. Var nog smidigt att bygga med. [bild]
sarsag: Vi går i tankarna att bygga fritidshus och kikar på både det ena och det andra. Sett många hus som har plywoodväggar, någon som vet hur väggarna brukar vara uppbyggda? Inte badrum främst men resterande innerväggar. Tänker med reglar och skikt. Intresserad av att höra även ytterväggar och våtrum med om någon tycker det är kul att snacka väggar
Segerlund: Efter det jag utläst så är det limträ som krävs då jag vill ha ett större avstånd mellan pelarna. Därför jag frågar här om jag tänkt rätt både när jag kollat med dimensioneringsguiden och lika tabeller. Överdimensionerar gärna lite för att få en stabilare (tror jag?) konstruktion. pelarna görs antingen av 90x90 limträ eller 115x115 limträ, båda fungerar bra, blir estetiska
RasBen: Hej är det någon som använt Klimex Unicol? Jag köpte 15 kg. Men nu inser jag att där finns nästan ingen information om produkten alls, vad ska blandningsration vara? Någonstans lyckades jag hitta en referens på 5 L till en hink, men eftersom produkten säljs i olika hinkar lägger jag inte mycket tilltro till den. Fungerar det på gips? produkten nämner bara mineraliska underlag tacksam
Tompafix: Vi har 45mm väggar. Jag gjorde de de just beskrev med skillnaden att jag använde osb för att styva upp väggarna. Dubbelgips är bättre ur ljudisoleringssynpunky. Jag märkte en tydlig skillnad på ljudöverföringen efteråt. Väggen fungerade lite som en resonanslåda innan.
Derbyboy: Den höjden jag har att jobba med är 430 mm och då blir det: 180 primärbalk 180 sekundärbalk 26 profil Sen ligger ju sekundärbalkarna i en vinkel så den skjuter upp någon cm bakom primärbalken. Därutöver behöver jag någon eller några cm att fästa plåten på befintliga takfoten.
ThiasGbg: [citat] jag tycker det låter ondöigt han ska bara laga inte bygga ett ISO hus. hans hus kommer inte bli godkänd för det. Bara bortkastade pengar.
stefan_o: Vi har en sutterängvilla som byggdes 1988, i undervåningen sitter det 22 x 95 mm glespanel och på det 6,5 x 280 x 1800 mm innertak i masonit (det var grundmålat vitt från fabrik). Efter ca 20-25 år började innertaket i ett sovrum att bukta ned, tryckte upp och fäste med klammer (Rapid 34 pistol och troligen 10,6 x 14 x 1,3 mm klammer). Tog ned en taklist för att lokalisera exakt position
Tompafix: En eventuell förbättring skulle eventuellt vara ett nytt räcke som följer spiraltrappans form. Kan tänka mig att knopparna kan vara i vägen och att ha ett räcke som går rakt när trappen svänger inte är det bästa.
DonCorleone: [citat] [citat] Vilken bra spaning av dig! Tack för det :) Ser exakt ut som Wellit.
johanna79: [citat] 1975 är talen insatta., men huset är från 1865
Tomtom79: Prova att blåsa i röret. Är det inget motstånd så det byggs upp tryck så kan man ju alltid koppla till en lövblås, tryckluftslang eller dylikt och blåsa på lite lagom. Sen gå ett varv (en icke-stormig dag) och se om du kan höra var det blåser. :-)
Demmpa: Ser ut att vara uppbyggt på samma sätt som det var hos oss. Ja, ta bort de underliggande trädelarna, finns troligen träklossar under för att karmen skulle hamna i våg & i rätt höjdläge. Ta bort allt trä som är under golvnivå. Ta och såga av karmarna jäms med befintliga golvet, å flytspackla/gjut in under karmarna.
jakobmagnusson: [citat] HIttade denna: https://www.amazon.de/-/en/dp/B07H5DR82Y?psc=1&smid=A26FRN1T6ZMEY7&ref_=chk_typ_imgToDp
kesue: Har också gjort motsvarande. Ventilation och avlopp från grannen över fanns bakom gipsen men låg hyfsat fint längs taket. En rekommendation är att såga upp ett hål och kolla vad som finns bakom. Inför vår renovering sågade vi upp ett hål för att undersöka förutsättningarna och satte sedan dit en vit Inspektionslucka fram tills dess att vi började bygga.
Bernieberg: [citat] Kanske missar något men känns väl ganska enkelt att jacka ur det övre hammarbandet för balken? Spåra med kapsåg och stäm bort det som blir kvar, eller kör ner det med handöverfräs. Är du skapligt noggrann kommer det bli ett plant och fint upplag. En aspekt om man tänker att golvspånet ska ligga på balken är toleranser. Träguiden anger +4 mm till -2 mm på höjdmåttet.
klaskarlsson: [citat] Är inte med på varför spån skulle vara att föredra på en båt ? Dom är ju enormt fuktkänsliga... Men det finns ju som sagt gott om skivor gjorda för våtutrymmen som skall tåla fukt bättre än både gips och spån, och vara stumma...