D
Ovärderligt!

Det blir väl nästa steg, undersöka vilka material som lirar ihop…..

Skjut fast den med bultpistol eller självborrandeskruv. Så nu har du fått alla möjliga förslag. Välj ett som du tycker låter bra och du kan köpa på nära håll. Alla funkar precis lika bra

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Rostfritt och alu fungerar ihop, den galvaniska korrosionen är försumbar om det Inte är direkt i saltvatten typ.

Förzinkat har ingen påverkan alls så länge zinkskiktet är intakt.

Personligen hade jag valt rostfri självborrande skruv.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Planen är att 1) ta i lite extra i materialtjocklek och 2) måla hela konstruktionen

richardtenggren
Matti_75 Matti_75 skrev:
Skjut fast den med bultpistol eller självborrandeskruv. Så nu har du fått alla möjliga förslag. Välj ett som du tycker låter bra och du kan köpa på nära håll. Alla funkar precis lika bra
Hur är precisionen på bultpistol/spikpistol för stål?
Tänkte också ge det som förslag, men saknar erfarenhet av sådan, men är nyfiken. :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänkte också ge det som förslag, men saknar erfarenhet av sådan, men är nyfiken. :)
Bultpistol hade jag skippat när det kommer till känsliga delar som aluprofil till tak. Träffar man mitt i livet i I-balken går spiken inte igenom och då ska man försöka få bort den när den sticker upp genom aluprofilen och samtidigt sitter fast i stålet = inte enkelt.

Sen är det lite farliga saker också att skjuta stålspik i stål :worried:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
M Maijckel skrev:
Bultpistol hade jag skippat när det kommer till känsliga delar som aluprofil till tak. Träffar man mitt i livet i I-balken går spiken inte igenom och då ska man försöka få bort den när den sticker upp genom aluprofilen och samtidigt sitter fast i stålet = inte enkelt.

Sen är det lite farliga saker också att skjuta stålspik i stål :worried:
Förstår det, min tänkta applikation är mindre kritisk. Handlar om att fästa golvåsar/reglar vilande på den ”nedre” flänsen på en H-balk, problemet är väl om det går att skråskjuta.

D Derbyboy skrev:
Enbart lim är ett alternativ men det känns svajigt då det är utsatt läge i Sthlms skärgård.
Jag tänker spontant att det är mer stabilt, ingen läckagerisk och mindre svajigt än skruv:thinking:

Trycktäta popnitar i zickzack?

D Derbyboy skrev:
Jag funderar på hur jag på bästa sätt fäster en aluprofil på en stålbalk.

Enbart lim är ett alternativ men det känns svajigt då det är utsatt läge i Sthlms skärgård.

Går det borra ett hål och sedan göra gängor i det hålet?
Måste du använda I-balk?

Borde det inte bli snyggare med rektangulär hålprofil (vkr eller kkr). Då kan du använda självborrande gängskruv som inte blir synlig.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tänker spontant att det är mer stabilt, ingen läckagerisk och mindre svajigt än skruv:thinking:
Så tänkte jag också…men sen tänkte jag Stockholms skärgård,saltvatten, 20-30 år…..

Kan orsaka stora skador om ett tak på 21 m2 lyfter….

D
M Maijckel skrev:
Måste du använda I-balk?

Borde det inte bli snyggare med rektangulär profil (vkr eller kkr). Då kan du använda självborrande gängskruv som inte blir synlig.
Jo jag jobbar på att undersöka vilka dimensioner jag skulle behöva i VKR.

Blir helt klart snyggare!

D Derbyboy skrev:
Jo jag jobbar på att undersöka vilka dimensioner jag skulle behöva i VKR.

Blir helt klart snyggare!
Självborrande gängskruv kommer gå minst 10-20 gånger snabbare än att borra och gänga

PNO PNO skrev:
... Det är dock inte en sådan på din bild utan en gängpressande skruv ser ut som en vanlig M-gängad skruv vid första anblicken och passar med en vanlig mutter. Men tittar man närmare så är skruven dels lite konisk i fram och dels lite lätt trekantigt tilltryckt i fram. Det gör att den kan forma sin egen gänga i måttligt hårda stålsorter, som i balkar. Man borrar då något större hål än om man skulle gänga med tapp eftersom tappen skär bort material som spån medan den gängpressande skruven pressar material från gängans dalar till dess toppar.
Nja... både skruven på bilden och de du pratar om kallas nog gängpressande. De du tänker på är väl Taptite som skapar maskin/cylindriska gängor.
https://www.bulten.com/sv-SE/Technologies/Threads/Taptite

Enligt https://www.nfgab.se/sortiment/c/fa...-och-borrande/604-gangpressande-skruv-taptite rekommenderas rostfria gängpressande skruv till endast mjuka material. Antagligen pga att rostfritt har sämre hållfasthet.

/Höghus

richardtenggren richardtenggren skrev:
spiken sitter där du vill ha den. Vi skjuter fast allt som går då det är det lättaste sättet. I ditt fall skulle jag använda Hilti Bx3 med 14mm stålspk

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.