3 089 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Fästa glasprofil på IPE-balk
Rostfritt och alu fungerar ihop, den galvaniska korrosionen är försumbar om det Inte är direkt i saltvatten typ.
Förzinkat har ingen påverkan alls så länge zinkskiktet är intakt.
Personligen hade jag valt rostfri självborrande skruv.
Förzinkat har ingen påverkan alls så länge zinkskiktet är intakt.
Personligen hade jag valt rostfri självborrande skruv.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hur är precisionen på bultpistol/spikpistol för stål?Matti_75 skrev:
Tänkte också ge det som förslag, men saknar erfarenhet av sådan, men är nyfiken.
Bultpistol hade jag skippat när det kommer till känsliga delar som aluprofil till tak. Träffar man mitt i livet i I-balken går spiken inte igenom och då ska man försöka få bort den när den sticker upp genom aluprofilen och samtidigt sitter fast i stålet = inte enkelt.richardtenggren skrev:
Sen är det lite farliga saker också att skjuta stålspik i stål
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Förstår det, min tänkta applikation är mindre kritisk. Handlar om att fästa golvåsar/reglar vilande på den ”nedre” flänsen på en H-balk, problemet är väl om det går att skråskjuta.M Maijckel skrev:Bultpistol hade jag skippat när det kommer till känsliga delar som aluprofil till tak. Träffar man mitt i livet i I-balken går spiken inte igenom och då ska man försöka få bort den när den sticker upp genom aluprofilen och samtidigt sitter fast i stålet = inte enkelt.
Sen är det lite farliga saker också att skjuta stålspik i stål![]()
Måste du använda I-balk?D Derbyboy skrev:
Borde det inte bli snyggare med rektangulär hålprofil (vkr eller kkr). Då kan du använda självborrande gängskruv som inte blir synlig.
Nja... både skruven på bilden och de du pratar om kallas nog gängpressande. De du tänker på är väl Taptite som skapar maskin/cylindriska gängor.PNO skrev:
... Det är dock inte en sådan på din bild utan en gängpressande skruv ser ut som en vanlig M-gängad skruv vid första anblicken och passar med en vanlig mutter. Men tittar man närmare så är skruven dels lite konisk i fram och dels lite lätt trekantigt tilltryckt i fram. Det gör att den kan forma sin egen gänga i måttligt hårda stålsorter, som i balkar. Man borrar då något större hål än om man skulle gänga med tapp eftersom tappen skär bort material som spån medan den gängpressande skruven pressar material från gängans dalar till dess toppar.
https://www.bulten.com/sv-SE/Technologies/Threads/Taptite
Enligt https://www.nfgab.se/sortiment/c/fa...-och-borrande/604-gangpressande-skruv-taptite rekommenderas rostfria gängpressande skruv till endast mjuka material. Antagligen pga att rostfritt har sämre hållfasthet.
/Höghus
spiken sitter där du vill ha den. Vi skjuter fast allt som går då det är det lättaste sättet. I ditt fall skulle jag använda Hilti Bx3 med 14mm stålspkrichardtenggren skrev:
Klicka här för att svara