Hej alla,

Jag står inför frågan om man kan slipa ner cirka 1–3 cm av en betongklack/förhöjning som löper längs med de bärande ytterväggarna i källaren. Jag behöver göra detta för att kunna sänka nivån på det färdiga golvet och därmed få mer takhöjd i rummet.

Huset har ytterväggar av lättbetong (blocket är 60 cm brett) och källaren ligger ca 2 meter under marknivå. Från utsidan är grundmuren helt slät och gjuten i ett stycke, men på insidan ser det ut som en ojämn, vågig betongklack med grovt grus som sticker ut framför väggen.

Det ser ut som en gammal utjämningsklack/gjutning för att få det första skiftet lättbetongblock i våg, men jag misstänker att det också kan fungera som ett mothåll (kick-step) för att förhindra att källarväggen pressas inåt av marktrycket.

Min plan är att slipa/bila ner denna klack med 3 cm enbart i nivå (horisontellt), alltså den del som sticker ut i rummet, utan att gå in under själva lättbetongblocket. Direkt efteråt kommer jag att gjuta ett nytt golv (avjämningsmassa/betong) ända in till väggen, så att det nya golvet tar över rollen som mothåll mot marktrycket.

Vad tror ni, är det säkert att göra så, eller riskerar jag att påverka väggens stabilitet innan det nya golvet har härdat? Finns det något särskilt jag bör tänka

Bifogar några bilder.

Tacksam för råd!

• IMG_1364.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1402.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1406.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1409.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1410.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1416.jpeg
    Skapa konto
BirgitS
Den plattan brukar man kalla sula och är till för att fördela ut vikten av väggen, ovanförliggande bjälklag och tak på en större markyta, som jag har förstått det. Jag kan däremot inte säga om några cm lägre höjd påverkar väggens stabilitet. Det är bättre att ta kontakt med en byggkonstruktör som får bedöma det på plats.
R Rumcio28 skrev:
Det ser ut som en gammal utjämningsklack/gjutning för att få det första skiftet lättbetongblock i våg, men jag misstänker att det också kan fungera som ett mothåll (kick-step) för att förhindra att källarväggen pressas inåt av marktrycket.
Det använder man de närmsta delarna av innerväggarna till.

Tidigare i veckan var det den här tråden som verkar handla om ungefär samma sak: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-ut-kallaren-bila-bort-avsats-pa-grunden.577453/

Tack för svaret. Det som är märkligt är att klacken sitter på insidan av huset. Vid dräneringen fanns ingen klack – väggarna var släta ner till sulan. När man tittar på andra ställen ser man att sulan är jättefin, men att man sedan har “fyllt på” ovanpå den. Det känns som att det hade varit svårt att sätta 60 cm breda och 240 cm höga block på en så ojämn sula.

Dessutom varierar höjden på pågjutningen – på vissa ställen är den cirka 12 cm hög och på andra bara 3 cm. Därför funderar jag på om det skulle gå att slipa ner de högsta partierna. Jag skulle bara behöva jämna till ungefär 1–3 cm på vissa ställen.

Jag har markerat på ena bilden med röd färg botten på ena block och sedan är den ”ifylld” med betong känns det som.

BirgitS BirgitS skrev:
Den plattan brukar man kalla sula och är till för att fördela ut vikten av väggen, ovanförliggande bjälklag och tak på en större markyta, som jag har förstått det. Jag kan däremot inte säga om några cm lägre höjd påverkar väggens stabilitet. Det är bättre att ta kontakt med en byggkonstruktör som får bedöma det på plats.

Det använder man de närmsta delarna av innerväggarna till.

Tidigare i veckan var det den här tråden som verkar handla om ungefär samma sak: [länk]

• image.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1423.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.