T tergo skrev:
denna tex vid träbjälkar SPÅNSKIVESKRUV MFT T20 4,2X55MM 500ST/FP (bauhaus.se)
Den är ju inte helgängad som tillverkaren säger.

du behöver inte ha gänger i spånplattan endast i bjälken, ibland kan det vara nackdel med helgängad skruv att den inte drar ihop spånskivan med bjälken till 100%

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig sett helgängade spånskiveskruv. Tycker dessutom att det låter som en dålig idé då du vill ha en skruv som drar skivan mot regeln. Av nyfikenhet kollade jag anvisningar för andra fabrikat, där står inget om gängan men figurerna visar delgängad skruv.

• Gilla
PatrikJo och 2 till
  • Laddar…
Ja jag tyckte också lät konstigt med helgängad men man vet ju aldrig. Det kanske va någon som hade kommit på något?

I den norska delen av anvisningen står det inget om helgängat och det är ju originalspråket. Så kanske en översättare som slängde sig med lite extra tekniska termer för att stila lite kanske :)

• Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
I den norska delen av anvisningen står det inget om helgängat och det är ju originalspråket. Så kanske en översättare som slängde sig med lite extra tekniska termer för att stila lite kanske :)
Uppmärksamt.

På danska står det också helgängat

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Uppmärksamt.

På danska står det också helgängat
Ja men danskar litar inte vi skåningar på ändå :p

• Haha
  • Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
Jag har mejlat tillverkaren och frågat/påpekat det nu.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Intressant och se om de har en förklaring. Men jag hade valt vanlig delgängad spånskiveskruv oavsett vad de svarar.

Fick svar på mitt mejl precis.

"Hei.

Skal gjøre en korrigering på dette.

Vi oppgir kun «sponplateskrue» på andre språk."

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.