Byggmaterial & Byggteknik
Krillehus: Har en innerpanel i tjocklek 15 mm som de rekommenderar 1,2 mm x 50 mm dykert för monteringen. Jag har tänkt fästa den direkt innerväggar som består av 16 mm Plywood eller i glespanel i tak på 22 mm. Skjuter man dyckert i fjädern så är det väl ca 10 mm material den ska igenom, sedan 16 mm Plywood. Om man inte prickar även en regel så skjuter man ju in 50 - (10+16) = 24 mm i
Ploulack: [citat] Problemet är att båda endast är för proffs... Jag har inte kunnat hitta en säljare på 3000 som inte är begränsad till proffs.
FredrikR: [citat] Hur nära huset eller annan byggnad ligger garaget? Här fanns det lite förklarat: https://www.mellbygarage.se/sv/blogg/information/brandskydd-for-garage/ Många sätter OSB bakom gipset, då kan man utan problem skruva upp saker på väggarna. Det funkar så klart med spån, plyfa eller råspont bakom också.
justusandersson: Den sektionen stämmer inte med ditt hus. Det är omöjligt att göra riktiga bedömningar om man bara får se snuttar av ritningarna. Gå till en kopieringsfirma och be dem skanna in hela ritningarna så man kan läsa all information. Eftersom radhusen har olika planlösningar finns det antagligen fler sektioner än en på den ritningen.
vanpire: Hej, Har fått en skada på golvet i min verkstad och behöver byta ut ett antal kvm. Men när jag kontaktar Verkstadsboden så har dom bytt design på Pela garagegolv vilket gör att det inte går att komplettera. Jag hade några kvm liggande men det räcker inte för att täcka ytan. Golvplattorna är 300 x 300 x 8 mm. Jag köpte dom 2015 och var dom på väg att ta slut. Så om det är någon
fribygg: [citat] Jag tycker absolut att TS ska genomföra sitt projekt om han kan, har råd och tycker det är snyggt. Vad jag eller för den delen du tycker om belysta fasader är rätt ointressant om du inte råkar vara granne och får leva med att se den belysta fasaden.
JohanVSF: Jag ska precis till att förlänga stommen där spisen tidigare stod. På så vis ansluter hela konstruktionen till skåpet där kylen stod (där jag nu har mikro/ugn). Jag kommer sedan höja alltihop ca 5 cm innan jag monterar ny bänkskiva som då kan löpa hela vägen. Jag skulle dock behöva lite inspiration till hur jag bäst går tillväga. Bygga komplett nytt skåp som jag kilar in? Eller
Kristofferm: [citat] I mitt fall började skruvningen på halva golvåsen så ena halvan var rak och andra halvan kraftigt vriden. Om det hade gått att tvinga mina reglar att matcha skruvningen hade det varit jäkligt mycket jobbigare än som jag löste det. Men med mindre vridning så är din lösning mycket smidigare. Ett tillägg är att för att hyvla till överkanten kan man bygga en elhyvelsjigg. Jag
Bernieberg: Tråkigt läge men tack för att du delar med dig så andra slipper samma bry.
Isakare: Gråsuggor, betongsten eller vad de nu heter. I mitt hus var det massiva stenar, det finns ju även ihåliga, betonghålsten. Men har man långa plugg nog har hålen ingen betydelse.
Rickard.: Är Finja cellplast bättre än Bewi? Tycker jag inte. Ska man välja Isover eller Rockwool? Beror på. är Knauf gipsskivor bäst? Tveksamt men dom är bra. Min poäng är att det inte går att svara på så enkelt vad som är bäst.
Bernieberg: Som ett förtydligande till @justusandersson kommentar, som jag vet att han redan har ypperlig koll på, så blir det förstås styvare med en regel till uppepå men inte alls så mycket som om de var limmade så de samverkar fullt ut. Lägger man ihop två reglar med samma dimension (utan friktion) blir det dubbelt så styvt som med en ensam regel. Om de två reglarna förbinds (oändlig
Anonymiserad 284245: Mdf slår sig rejält, det är bara kolla på yttersta/översta skivan i bunten i snickeriet. Men saker som är ihopbyggda med korta avstånd mellan stag, hyllplan etc klarar sig oftast bra.
Joel Fägerholt: Jag tänkte göra en högre dörr jag med, men är osäker på om det går utan att behöva såga bort bärande delar. Väggen i fråga är en yttervägg, även om det just här är en liten farstu bakom. Nu är dörren ~185cm, så jag slår huvudet i karmen om jag inte ser mig för. Tidigare ägare har täck för fula byggbjälkar med paneler... Om ni undrar vad som finns där.
Ted Hörman: Hej alla kunniga! Jag har nyligen fått ett bygglov beviljat för nybyggnation av tre mindre fritidshus. Min förhoppning är att komma igång med detta under våren där jag själv tillsammans med erfarna vänner kommer stå för merparten av arbetet, men jag kommer även leja ut en del av arbetsmomenten då det behövs. Jag har en del byggerfarenhet sedan tidigare men har aldrig själv byggt
pelig: Så länge du inte höjer temperaturen eller tänkt vistas i rummet mer än tidigare låter det ju inte som nåt problem att smacka upp t ex gipsskivor mot träreglar. Men är tanken att öka boendekomfort genom temperaturhöjning och att folk kommer vara här mer så ökar förstås risken för fuktbildning, då får man tänka till lite. Kan vara värt att se över ventilationen också,
ArneTW: https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-altan-svarta-prickar.383087/ Svetsat? /ATW
Mikael Wallin: Kan inte säga att jag är någon expert i ämnet, men jag har gjort och hade gjort samma sak. Snyggt blev det till slut också, bra jobbat!
putte_p99: [citat] Perfekt! Klart det är kolstybb. Bockar, bugar och tackar för hjälpen.
JiSO: Hej, Tänkte testa detta eminenta forum. Vi har köpt en fastighet med ett gästhus som sedan många år inte använts mycket. Värmen verkar inte ha fungerat på ett tag och miljön under "krypgrund" har varit mycket dålig med berg och betong som har dolts med ett jordlager. Där vatten från berget gjort jordlagret blött och närmast liknat en geggig kompost. Utrymmet är nu utgrävt och jag
AnBjaBoo: [citat] Fantastiskt. Nästa steg blir ju att fixa ventilationen på vinden som vi med detta kommer täppa till..men det får bli då - igen Tack!
fribygg: Om det bara är ett par stycken kan du ta dem med en hugg mejsel, Vill du använda vinkelslip duger en billig från biltema eller jula för ditt ändamål, för 3-400kr får du en 125mm slip som duger bra för hemmabruk, knappt det lönar sig att hyra när du kan skaffa en egen och en handfull slip/kapskivor för under 500kr.
DesertCruiser: [citat] Jag övertänker nog i onödan kanske .. Jag är 99% säker att det är finsats över hela bjälklaget på hela övervåningen, för golvnivån är densamma på hela våningsplanet och det är vatten- och värmerör ingjutna relativt ytligt.
Achren57: Fick detta svar från Biltema angående om deras gängtätning är säker ihop med dricksvatten.