D
Jag funderar på hur jag på bästa sätt fäster en aluprofil på en stålbalk.

Enbart lim är ett alternativ men det känns svajigt då det är utsatt läge i Sthlms skärgård.

Går det borra ett hål och sedan göra gängor i det hålet?

• Aluminiumprofil placerad mot en stålbalk, möjlig diskussionspunkt för fästmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit och svart aluprofil med olika snitt skilda åt.
    Skapa konto
Klart det går att gänga i en stålbalk.

Annars så är det ju en IPE på din bild så genomgående hål och mutter på undersidan funkar också.

D
Blir klurigt att borra rakt igenom balken eftersom profilen ska sitta i mitten och då är det stål hela vägen (dessutom inte jättetjockt).

D
Balken är en IPE100

Rickard.
Måste den sitta i mitten?
Det är ju annars väldigt enkelt med "balkskruv" som borrar och gör gängorna i ett.

D
Måste och måste, blir väl snyggast.

En IPE100 är 55mm bred i flänsarna. Aluprofilen är 65mm.

D
Tror balkskruv blir för grov.

Tror det blir bra att lägga upp profilen på balken. Borra genom både profil och in i mitten på balken ca 10 mm m5 kanske. Ta bort profilen, köra gängtappen, testa hålen och sen på med lim och upp med profilen. Kör kanske hål var 25:e cm.

I med skruv och bricka

Borra och gänga rakt ner i livet går bra det också. Men det är inget kul att gänga bottenhål.

Men måste hålen sitta i mitten? Verkar ju finnas massor av plats att skruva i aluminium-profilen.

Ett annat alternativ är att använda blindnit. Går mycket fortare att montera än att hålla på och gänga eller pilla med skruv och mutter. Men kräver att du inte borrar ner i livet.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Borra som du säger och sedan gängpressande skruv. Hålla på att gänga känns som slöseri med tid.

/Höghus

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
PNO PNO skrev:
Borra och gänga rakt ner i livet går bra det också. Men det är inget kul att gänga bottenhål.

Men måste hålen sitta i mitten? Verkar ju finnas massor av plats att skruva i aluminium-profilen.

Ett annat alternativ är att använda blindnit. Går mycket fortare att montera än att hålla på och gänga eller pilla med skruv och mutter. Men kräver att du inte borrar ner i livet.

Det behöver väl vara ett genomgående hål för blindnitar?

D
Höghus Höghus skrev:
Borra som du säger och sedan gängpressande skruv. Hålla på att gänga känns som slöseri med tid.

/Höghus
En sån här jäkel?

• Plåtskruv med kullrig skalle och plastbricka, 3,9x16 mm i rostfritt A2-stål.
    Skapa konto
D
PNO PNO skrev:

Kanske inte behöver sitta i mitten men det känns bäst. Borrar man vid sidan (samma fack som skivan) så kan man ju ge sig på att det börjar läcka. Men men det ser ju inte ut att vara några problem egentligen att skriva genomgående i samma fack som skivan och där kanske sätta bitar eller klena bultar (m5).

D
Låter som att det iaf finns en mängd sätt att få dit den där profilen :)

Precis det jag skrev - blindnit funkar om du kan borra någon annanstans än i mitten av balken. Livet är alltså det som är i mitten av balken och håller ihop kanterna som kallas flänsar.

Tipset om gängpressande skruv är också bra. Det är dock inte en sådan på din bild utan en gängpressande skruv ser ut som en vanlig M-gängad skruv vid första anblicken och passar med en vanlig mutter. Men tittar man närmare så är skruven dels lite konisk i fram och dels lite lätt trekantigt tilltryckt i fram. Det gör att den kan forma sin egen gänga i måttligt hårda stålsorter, som i balkar. Man borrar då något större hål än om man skulle gänga med tapp eftersom tappen skär bort material som spån medan den gängpressande skruven pressar material från gängans dalar till dess toppar.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
En sån här jäkel?
Typ.
Jag hade inte valt rostfritt utan stålskruv. Har för mig att det kan bli aluminiumlisten som korroderar annars.
Sedan hade jag nog försökt hitta skruv med torx-skalle.
Men jag är ingen korrosionsexpert, nån annan kanske kan utveckla resonemanget.

/Höghus

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.