1 595 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Byta 56x270 mm limträ mot HEB 120
Tittade i höstas på att byta limträbalken mellan hallen och vardagsrummet från en 56x270 mm limträ till en stålbalk får att få ner bygghöjden på balken.
När jag tittade då så hade jag kommit fram till att en HEB 120 balk skulle kunna ersätta limträbalken som sitter där idag. Men när jag ska dubbelkolla inför beställning så hittar jag inte var jag fått det ifrån. Har jag varit ute och cyklat eller är det rimligt?
När jag tittade då så hade jag kommit fram till att en HEB 120 balk skulle kunna ersätta limträbalken som sitter där idag. Men när jag ska dubbelkolla inför beställning så hittar jag inte var jag fått det ifrån. Har jag varit ute och cyklat eller är det rimligt?
Det går inte att säga rakt av det beror på vad som är dimensionerande; i brottgräns eller bruk. Trä och stål har två helt olika materialegenskaper och därmed skiljer beräkningen också väsentligt. I detta fall är det ok då exempelvis klarar en stålbalk HEB120 ett moment på 58 kNm. Motsvarande limträbalk GL28c klarar 12kNm (antar en 0.8 i hållfasthetsmodifieringsfaktor)
Deformationsmässigt så är produkten EI för stål 1.815 x 10^6 Nm^2 och motsvarande limträbalk 1 x 10^6 Nm^2 så den initiala deformationen bör vara ok.
Deformationsmässigt så är produkten EI för stål 1.815 x 10^6 Nm^2 och motsvarande limträbalk 1 x 10^6 Nm^2 så den initiala deformationen bör vara ok.
Redigerat:
Jag förstår, lite mer data. 320 cm öppning, 1-plansvilla snözon 3-3,5, 340 cm från ena ytterväggen, 370 cm från andra, 720 cm från yttervägg till yttervägg, 45 grader taklutning med plåttak. Om det går göra något av den informationen.S scorp1on skrev:Det går inte att säga rakt av det beror på vad som är dimensionerande; i brottgräns eller bruk. Trä och stål har två helt olika materialegenskaper och därmed skiljer beräkningen också väsentligt. Men exempelvis klarar en stålbalk HEB120 ett moment på 58 kNm. Motsvarande limträbalk GL28c klarar 12kNm (antar en 0.8 i hållfasthetsmodifieringsfaktor)
Som du ser så klarar en HEB120 väsentligt mer i detta fall, mindre utböjning också säkert
Tack för hjälpen, jag tolkar det som att det inte ska var några problem.S scorp1on skrev:Det går inte att säga rakt av det beror på vad som är dimensionerande; i brottgräns eller bruk. Trä och stål har två helt olika materialegenskaper och därmed skiljer beräkningen också väsentligt. I detta fall är det ok då exempelvis klarar en stålbalk HEB120 ett moment på 58 kNm. Motsvarande limträbalk GL28c klarar 12kNm (antar en 0.8 i hållfasthetsmodifieringsfaktor)
Klicka här för att svara