A
ArneTW: Jag skulle byggt ovanpå så att det går lätt att återställa. Det dyker nog upp en ljudexpert vad det lider... /ATW
2 svar · 1,6k läst
D
Derbyboy: Exempel:
3 svar · 2,1k läst
·
R
robkit: Hej, Jag planerar att bygga på en våning på mitt hus som har tegelafasad. Min fråga gäller förstärknigar som behöver göras i ytterväggarna eftersom de nya takstolarna kommer ju att överföra mycket mer last än de som finns nu. Huset är byggt i ett plan och har ganska låg takvind där man knappt kan stå uppträtt. Jag fick information från ett håll att jag skulle behöva riva
0 svar · 1,2k läst
Unikt namn
Unikt namn: Om du ska skyffla saker från tvättkorgen till höger till tvättmaskinen på vänstersidan, så vore väl dörrar som öppnas från "mitten" enklare? Det borde ju gå att båda TM och tvättkorg står på golvet direkt, sedan använder du skåpet mer som ett skal över för att dölja allt. [bild]
3 svar · 5,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: För att fästa in en sådan plåt så bör du ju ta bort lockpanelen så den hamnar bakom denna, vilket är ett jobb i sig. Sen kommer du antagligen behöva byta iaf ett par av dessa lockbrädor Du bör också kika på hur din grund är ventilerad, så du inte sätter igen ev ventilation som skall finnas där, isf kan du behöva sätta in ventiler på 'bra' ställen. Lämpligast skulle detta nog
1 svar · 7,0k läst
·
H
HelgaRee: [citat] Timpris, dock har han varit väldigt tillmötesgående och kom tillbaka och fogade, inte överallt dock.. men det ser ju bättre ut nu på sina ställen. Ja, det är ju rimligt såklart att vi får betala för den arbetstiden han lagt ned, han sa dock att han skulle göra detta kostnadsfritt. Men vi får se när fakturan kommer!
6 svar · 2,8k läst
·
J
justusandersson: 10500 MPa som motsvarar karaktäristisk elasticitetsmodul för L40c (icke-homogen balk), vilket jag betraktar som standardklass för balkar som är +180 mm höga. För sviktberäkningar kan man använda 13000 MPa. Homogent limträ, L40s (balkar som kan klyvas), ligger något högre.
7 svar · 3,4k läst
D
Davion: Hej, Jag hade gärna velat få lite input kring vad som kan anses vara "rätt ordning" för undertecknad att ta itu med saker. Vi ska blåsa ut hela övervåningen. Det innebär i korthet: - Ta ned en vägg mellan kök/vardagsrum - Ta ned de väggar som gör ett "walk-through"-kontor till en del av det nya vardagsrummet - Göra ett nytt rum till barn #2 i änden av vardagsrummets ena del -
0 svar · 1,0k läst
A
Axel bolander: [citat] Rätt iaktaget - såvida de inte murat murstocken separat vid bygget 1939 så måste vänstra sidan murats upp senare - syns dock inte på några av originalritningarna.. men hela väggen är bärande. Det kanske har slagitd upp en dörr där nån gång i tidernas begynnelse som senare sattes igen.. Hur som hälst - problemet är nu löst (blev Weber 148 Hudrauliskt kalkbruk)
6 svar · 1,9k läst
·
L
ludwigdanieloliwer: [citat] Tack för tipset! Så om jag exempelvis borrar 35MM och förankrar rundstaven bakifrån med skruv. Hur mycket vikt tror du det klarar?
6 svar · 3,0k läst
·
P
patdau: Gammalt kallgarage. Jag vill skapa frostfri förvaring och en plats för katterna att vara på. Kanske slänga in en motionscykel också. Jag avser lägga så lite pengar det bara är möjligt och tänker inte regla upp något på betonggolvet utan bara låta det vara. Hur ska jag tänka avseende diffusionsspärr och isolering i träväggen ovanför den uppmurade delen? Mvh Patrik
0 svar · 1,3k läst
·
martin43
martin43: Om syllen ligger på 2 cm isolering, vad är det som håller den uppe? Kika in bakom isoleringen.
1 svar · 1,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Är inte det rimligaste att beställa färdiga takstolar och låta dom sköta alla problemen? På vanliga takstolar är det inget problem att skarva om det görs på rätt sätt och på rätt plats.
1 svar · 554 läst
MECASA
MECASA: Skall bygga ny stuga. (m. krypgrund) Säsongboende. Hur kan jag bäst hålla gnagare borta?. Trodde att glasullisolering i bjälklag var OK men det älskar råttorna meddelas det av expertis./ skadedjurbekämpare, Klä in bjälklaget med "plåtlådor"?:(
0 svar · 513 läst
M
mariacarlstedt: Vi behöver höja innertak i vårat stall (höloftets golv, vilket inkluderar nedersta tvärgående del av takstolarna. Finns två tvärgående delar på takstol då taket är ett masardtak, alltså med två olika vinklar på taklutningen ) Byggnaden är ca 11 meter bred och 32 meter lång. Nu ligger innertak på 2.20 ( och taknock säkerligen ytterligare 3 meter upp) med betong golv i hela
0 svar · 1,8k läst
Gustaf.P
Gustaf.P: Tror jag kommer lösa detta med 3mm masonitboard och renoveringsgips. Det blir enklast. Pallar inte gipsa om hela väggen
3 svar · 1,8k läst
·
Ali Ahmed
Ali Ahmed: Hej Det är så att jag ska installera fjärrvärme till mitt hus som är byggt år 1975. Husen från 70-talet är väldigt kända för att ha fukt problem, på grund av "platta på mark". "Redan under 60-talet började man bygga hus med ”platta på mark” och på 70-talet blev det standard. Eftersom plattan saknade isolering mot marken har fuktproblemen varit mer regel än undantag i hus
0 svar · 1,0k läst
·
W
Wallawhoa: [citat] Tack för snabbt svar! Då kör jag nog på 2x 4” cc 600. Var osäker om man skulle gått på grövre dimensioner, 5” eller 100-120 skruv och fäst med 1 skruv/spik i varje väggregel. Men två känns bättre, helt klart. Nu ska hammarn få jobba lite! Tack igen!
2 svar · 1,7k läst
F
fribygg: [citat] stående gips sätter du i liggande osb om du inte har spik/dyckertpistol för då kan det vara både billigare och bättre att sätta 17mm råspont bakom gipsen
14 svar · 3,7k läst
Topsy67
Topsy67: Jag står inför ett liknande projekt med utbyggnad med takterrass. Nyfiken på om konstruktionen fungerat bra? Hur är det med stegljud?
4 svar · 11,0k läst
·
H
Hank_Ö: Jag har en öppen spis och murstock från 40-talet som har många skavanker. Det är hål efter spikar från innerväggar som legat an, skruvhål efter ett element som suttit skruvat på, sprickor från sättningar. Vissa är väldigt djupa, andra ytliga. Tänkte att jag skulle göra något åt det nu. Ska jag använda eldfast bruk både till insidan av öppna spisen, och utsidan av murstocken?
0 svar · 1,8k läst
·
Espen64
Espen64: Hej. Jag har ett hus från 1924 som har Etternitplåt på ytterväggarna. Dom ska jag nu ta bort och ersätta med ny 45 isolation och trepanel. Se bild 1. Jag tänker mig liggande ytterpanel på nästa delen, sen ståande på övre delen. Se bild 2. Har lite frågor på detta. 1: ska jag använda olika paneltyper för ståande/liggande del, och vilken paneltyp rekomenderar ni? Lägg gärna med en
0 svar · 1,3k läst
·
P
Petrus1979: [citat] Hehe, pengarna skall räcka till mycket ;)
5 svar · 1,2k läst
S
scorp1on: 45x95 är inget problem. Jag har tänkt såhär: Först och främst verkar inte väggen som går ut ur pappret i sektion B-B vara bärande då golvreglarna inte är kontinuerliga över bjälkarna som finns under väggen. Den nyttiga lasten mellan facken tas därför upp av golvreglarna som verkar sitta fast med balkskor. De skjuvkrafter som uppstår tas då hand om i infästningen. Lasterna blir
10 svar · 1,5k läst
·
useless
useless: Inte silikon! Det går inte att måla på.
8 svar · 1,6k läst
·
magge_
magge_: Du skulle kunna leda droppen ner till hängrännan med en bit rep/snöre. Istället för att droppe följer vattnet snöret ner.
11 svar · 4,8k läst
·
M
mlkjhr: Å jag gissar på furu.
2 svar · 1,1k läst
Bernieberg
Bernieberg: Hörnet på skåpet lär väl vara 45° så då ska sågen ställas på halva denna vinkel, alltså 22,5°.
6 svar · 2,7k läst
·
D
Daniel 109: Ja, den får ju hela lasten av utsticket och något mer av lasten innanför.
7 svar · 2,7k läst
·
S
Snickarkirre: Ja vet faktiskt inte vad det kan kosta att låta en plattsättare kakla köket. Men är du sugen på att göra de själv så kan du ju hyra allt du behöver inprincip. Hålen för uttagen gör du enkelt med coromanthålsåg som man sätter i vinkelslipen.
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.