Hej alla!
Ja kanske en konstig rubrik. Men det är såhär. Tidigare ägare rev en bärande vägg mellan två sovrum och gjorde om detta till ett matrum då de va ett äldre par.

vi är dock i 25 års åldern och hade behövt rummen igen inom några år för barn.

Dock bara tänkt ha ett sovrum och det andra som ett allrum/lekrum sålänge.

det sitter ju idag en limträ balk i taket.
Jag vill ju bygga igen utan att det syns att det är en balk. Problemet är att balken är 112mm breda..


Så har luskat två olika lösningar.

antingen använda 45x95 reglar och sätta kant i kant på ena sidan.
Sen andra sidan fattas det ju då 17mm..
Då ser jag ett alternativ som att sätta 11mm osb och sen 6mm renoveringsgips för att bygga ut det till samma nivå som limträbalken och sen gipsa bägge sidor hela vägen upp till tak.

Alternativ två är väl att köpa 45x120 reglar och köra alla bitar i en bordcirkelsåg med anhåll på 112mm och då slippa osb och renoveringsgips.
Dock blir det ju svårare med isolering.. ska man ändå köra 120 isolering och klämma ihop den lite bara?


Sen med innerdörr så kommer jag ju ändå få Sala ut den.. så det känns som att det kvittar vilket alternativ..

hur hade ni alla här gjort?
//Robin.
 
Hyvla ner reglar från 120mm till 112 är mitt förslag.

// Daniel
 
D Daaaaaniel skrev:
Hyvla ner reglar från 120mm till 112 är mitt förslag.

// Daniel
ja det känns som att det blir det bästa..
Och även billigaste då jag ej behöver osb.. dock är de inget dumt om man ska skruva upp mycket saker..

men blir ju billigare att hyvla.
Hur hade du gjort med isolering?
120 eller 95?
 
Jag själv hade kört med handklinga och anhåll till önskat mått, har du bordssåg borde det vara lätt och smidigt att justera reglarna.

Jag väljer stenull om jag vill ha ljuddämpning, det spelar nog ingen större roll vilken tjocklek du väljer på isoleringen om du bara har en standard innerdörr utan tätningslister.
 
Osb, regel, osb. Sedan har du ett lager 2,5 mm träfiberskiva på vardera sidan (eller två på ena sidan) om limträbalken. Sedan är det bara att gipsa allt. Då blir det ingen konstig isoleringstjocklek heller. Typ...
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
eller så gör man regelstommen + osb så att den blir 112 mm sen går gipsen utan på limträdet
 
Tack för svar!
Det sista om att göra reglarna 101mm och sen köra osb va ingen dum idé. Ska fundera på det.

då blir det ju inte att en 95mm isolering är jättelös
Isoleringen är väl mest för o dämpa lite. Man brukar väl isolera alla innerväggar?
Eller det bättre att skippa det?


Får se vilket det blir. Tror dock det lutar åt att hyvla ner de till 112. Sen om jag kör med handcirkelsåg eller lånar morbrors bordcirkelsåg får vi se då!
 
A amoreex skrev:
Man brukar väl isolera alla innerväggar?
nej ,ibland isoleras bad o wc väggar ,vanlig isolering dämpar inte ljud så bra då får det vara hårpressad isolering om det skall dämpa ljud
 
T tergo skrev:
nej ,ibland isoleras bad o wc väggar ,vanlig isolering dämpar inte ljud så bra då får det vara hårpressad isolering om det skall dämpa ljud
ja okej!
Men kanske kan vara bra med någon isolering för att det ej ska bli något eko?
Det kommer bli barnrum. Rummet utanför lekrum typ som sen är öppet valv till hall/kök.
 
Stoppa i isolering om du vill det, skada gör det inte. Dubbla skivor på båda sidorna innerväggen gör ju oxå viss nytta mot ljud.
 
F fribygg skrev:
Stoppa i isolering om du vill det, skada gör det inte. Dubbla skivor på båda sidorna innerväggen gör ju oxå viss nytta mot ljud.
tänker du dubbelgips då?
 
Dubbelgips om det är fogat mot alla golv, väggar och tak i båda
lagren dämpar ljud bra.
Det är ju mycket mer praktiśkt att skiva första lagret med osb så det är lätt att fästa hyllor och sånt i väggarna.
 
F fribygg skrev:
Dubbelgips om det är fogat mot alla golv, väggar och tak i båda
lagren dämpar ljud bra.
Det är ju mycket mer praktiśkt att skiva första lagret med osb så det är lätt att fästa hyllor och sånt i väggarna.
hur menar du med fogat?
Ja.. får fundera hur jag gör :)
 
Det går ju att bygga en vägg av två fristående förskjutna stående45x45 reglar med luft i mellan oxå, då är det ju lätt att nå det önskade måttet och ljuddämpningen blir något bättre.
 
F fribygg skrev:
Det går ju att bygga en vägg av två fristående förskjutna stående45x45 reglar med luft i mellan oxå, då är det ju lätt att nå det önskade måttet och ljuddämpningen blir något bättre.
Där sa du något!
Det lät ju ganska enkelt faktiskt.. som två lika dana moduler så dörrhålet hamnar på samma ställe :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.