Hej alla!
Ja kanske en konstig rubrik. Men det är såhär. Tidigare ägare rev en bärande vägg mellan två sovrum och gjorde om detta till ett matrum då de va ett äldre par.
vi är dock i 25 års åldern och hade behövt rummen igen inom några år för barn.
Dock bara tänkt ha ett sovrum och det andra som ett allrum/lekrum sålänge.
det sitter ju idag en limträ balk i taket.
Jag vill ju bygga igen utan att det syns att det är en balk. Problemet är att balken är 112mm breda..
Så har luskat två olika lösningar.
antingen använda 45x95 reglar och sätta kant i kant på ena sidan.
Sen andra sidan fattas det ju då 17mm..
Då ser jag ett alternativ som att sätta 11mm osb och sen 6mm renoveringsgips för att bygga ut det till samma nivå som limträbalken och sen gipsa bägge sidor hela vägen upp till tak.
Alternativ två är väl att köpa 45x120 reglar och köra alla bitar i en bordcirkelsåg med anhåll på 112mm och då slippa osb och renoveringsgips.
Dock blir det ju svårare med isolering.. ska man ändå köra 120 isolering och klämma ihop den lite bara?
Sen med innerdörr så kommer jag ju ändå få Sala ut den.. så det känns som att det kvittar vilket alternativ..
hur hade ni alla här gjort?
//Robin.
Ja kanske en konstig rubrik. Men det är såhär. Tidigare ägare rev en bärande vägg mellan två sovrum och gjorde om detta till ett matrum då de va ett äldre par.
vi är dock i 25 års åldern och hade behövt rummen igen inom några år för barn.
Dock bara tänkt ha ett sovrum och det andra som ett allrum/lekrum sålänge.
det sitter ju idag en limträ balk i taket.
Jag vill ju bygga igen utan att det syns att det är en balk. Problemet är att balken är 112mm breda..
Så har luskat två olika lösningar.
antingen använda 45x95 reglar och sätta kant i kant på ena sidan.
Sen andra sidan fattas det ju då 17mm..
Då ser jag ett alternativ som att sätta 11mm osb och sen 6mm renoveringsgips för att bygga ut det till samma nivå som limträbalken och sen gipsa bägge sidor hela vägen upp till tak.
Alternativ två är väl att köpa 45x120 reglar och köra alla bitar i en bordcirkelsåg med anhåll på 112mm och då slippa osb och renoveringsgips.
Dock blir det ju svårare med isolering.. ska man ändå köra 120 isolering och klämma ihop den lite bara?
Sen med innerdörr så kommer jag ju ändå få Sala ut den.. så det känns som att det kvittar vilket alternativ..
hur hade ni alla här gjort?
//Robin.
Hyvla ner reglar från 120mm till 112 är mitt förslag.
// Daniel
// Daniel
ja det känns som att det blir det bästa..D Daaaaaniel skrev:
Och även billigaste då jag ej behöver osb.. dock är de inget dumt om man ska skruva upp mycket saker..
men blir ju billigare att hyvla.
Hur hade du gjort med isolering?
120 eller 95?
Jag själv hade kört med handklinga och anhåll till önskat mått, har du bordssåg borde det vara lätt och smidigt att justera reglarna.
Jag väljer stenull om jag vill ha ljuddämpning, det spelar nog ingen större roll vilken tjocklek du väljer på isoleringen om du bara har en standard innerdörr utan tätningslister.
Jag väljer stenull om jag vill ha ljuddämpning, det spelar nog ingen större roll vilken tjocklek du väljer på isoleringen om du bara har en standard innerdörr utan tätningslister.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Osb, regel, osb. Sedan har du ett lager 2,5 mm träfiberskiva på vardera sidan (eller två på ena sidan) om limträbalken. Sedan är det bara att gipsa allt. Då blir det ingen konstig isoleringstjocklek heller. Typ...
Tack för svar!
Det sista om att göra reglarna 101mm och sen köra osb va ingen dum idé. Ska fundera på det.
då blir det ju inte att en 95mm isolering är jättelös
Isoleringen är väl mest för o dämpa lite. Man brukar väl isolera alla innerväggar?
Eller det bättre att skippa det?
Får se vilket det blir. Tror dock det lutar åt att hyvla ner de till 112. Sen om jag kör med handcirkelsåg eller lånar morbrors bordcirkelsåg får vi se då!
Det sista om att göra reglarna 101mm och sen köra osb va ingen dum idé. Ska fundera på det.
då blir det ju inte att en 95mm isolering är jättelös
Isoleringen är väl mest för o dämpa lite. Man brukar väl isolera alla innerväggar?
Eller det bättre att skippa det?
Får se vilket det blir. Tror dock det lutar åt att hyvla ner de till 112. Sen om jag kör med handcirkelsåg eller lånar morbrors bordcirkelsåg får vi se då!
ja okej!T tergo skrev:
Men kanske kan vara bra med någon isolering för att det ej ska bli något eko?
Det kommer bli barnrum. Rummet utanför lekrum typ som sen är öppet valv till hall/kök.
Dubbelgips om det är fogat mot alla golv, väggar och tak i båda
lagren dämpar ljud bra.
Det är ju mycket mer praktiśkt att skiva första lagret med osb så det är lätt att fästa hyllor och sånt i väggarna.
lagren dämpar ljud bra.
Det är ju mycket mer praktiśkt att skiva första lagret med osb så det är lätt att fästa hyllor och sånt i väggarna.
Där sa du något!F fribygg skrev:
Det lät ju ganska enkelt faktiskt.. som två lika dana moduler så dörrhålet hamnar på samma ställe