Bygglov
hempularen: Öm det är slänten till gatan så kan det ställas krav från kommunen eller väghållaren på utförande av muren också. Nuvarande slänten kan vara en del av vägbanken.
David_Berglund: Ja detta blir nog det bästa av alla förslagen i sitt färdiga utförande. Det andra hade varit bättre i genomförandefasen och inte påverkat vårt boende så mycket under tiden, och det hade blivit billigare. Det hade oxå varit en stor fördel att inte behöva röra vår trädgård alls i södra riktningen, då detta är färdigt med altandäck och planering. Men detta slutliga format
daysconfused: Kommunen har jag nu fått svar från. Inga problem från deras sida.
Alias_Olle: Skydd mot brandspridning går lösa rent byggnadstekniskt så att ta det som en liten avvikelse bör vara möjlig om det inte finns andra hinder i detaljplanen.
Rickard Ohlin: Kolla en gång extra med kommunen. Vet en som fick kämpa med att bygga in sin joddlarbalkong, ett av argumenten var att det var tidstypiskt/snart skyddsvärt osv osv. Hen sa till handläggaren att det vill hen ha skriftligt, så hen kan överklaga att det är ett giltigt argument. Då gav sig tjänstehjonet.
Robert-san01: Om ett Attefallshus inte följer PBL så kan det vara så att du behöver söka bygglov för det. Om det behövs lov, måste upp i byggnadsnämnden osv eller inte avgör handläggarna på kommunen. Närmare 4,5m till granne medför att de inte kan besluta på tjänstemanna nivå och då det medför ett grannhörande så tror jag att det blir fråga om att du måste söka bygglov. Att du har
Utsättaren: Att detaljplan saknas betyder även att byggrätt saknas. Det innebär att det är upp till byggnadsnämnden att besluta om bygglov utifrån översiktsplanen och närliggande bebyggelse.
Alias_Olle: [citat] Så länge den ekvivalenta ljudnivån inomhus inte är ett rum för sömn, vila eller samvaro ser du ju ut att klara inomhusbullret utan ytterligare åtgärder. Annars går det ju alltid att lösa med tjockare väggar och kanske andra fönster. Kan ni placera uteplatsen på en ljuddämpad sida i förhållande till vägen? Det fina med nybyggnation är att dessa problem ofta går att lösa
Fixarjon: Tack för era svar! Lutar nog åt att göra ett bygglovsärendet av det ändå, kanske har fått för mig att det är mycket omständigare och dyrare än bygganmälan än vad det egentligen är
Tänka: Jag vill bara kort flika in att biotopskyddet för åkerholmar enligt miljöbalken (iaf inom Stockholms län) har varit så starkt att även de kommuners bygglovenheter som har haft vilja till att ge positivt förhandsbesked på åkerholmar fått smäll på fingrarna på grund av biotopskyddet. I TS fall handlar det om en ny byggnation utanför sammanhållen bebyggelse, utan bybildning eller
Jarlingar: Det blir ännu mer spännande då jag inte har någon fasad som är beräkningsgrundande.. :rofl:
Lane: [citat] det stämmer inte om det är detaljplanerat, det var i den processen som vi kunde komma med yttranden om placering av huset på tomten. Då läget är lantligt kanske inget detaljplanearbete behöver göras, men vi bor lantligt, granne med hagmark och har detaljplaner så så kan det vara
Nötegårdsgubben: Då håller jag med dig. Tolkade det jag citerade annorlunda.
OveRa: Haha, här i Falun kostar det 3800 att få byta från gammalt mossigt tegeltak till svarta solcellspannor från Rustabo.
hempularen: Det stämmer ju att om garaget hänger ihop med huset så är det en del av huvudbyggnaden, vilket dessutom är en förutsättning för att du skall få bygga till det med attefallsreglerna. Det låter som du trots allt har en rätt smidig handläggare. För han skall egentligen inte godkänna attefallsutbyggnad mot en byggnadsdel som ännu inte finns. Detta kan kommunen göra relativt safe,
Alias_Olle: [citat] Underhåll och ändring är enligt PBL 1 kap §4: underhåll: en eller flera åtgärder som vidtas i syfte att bibehålla eller återställa en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde, och ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska
pysen78: Skulle tro att kommunen menar att i nya PBL måste handläggaren följa detaljplan och andra bestämmelser lite mer "slaviskt". I gamla PBL fanns mer utrymme för tyckande från handläggarna. Trist när man som TS har aspekter i en detaljplan som kunnat bortses ifrån, men bra för de som slipper smakmässigt klåfingriga handläggare. Förr kunde man få avslag pga tycke och smak i mycket
Peter_Henry: [citat] Precis, och antagligen därför som ka:n skrivit in en slutbesiktning i kontrollplanen
Rickard Ohlin: Tack för alla svar Vi har haft en dialog med kommunen och fåtr förklarat formeln för hur avgiften beräknas. De medgav att denna informationen kanske kunde förtydligas på kommunens hemsida men de flesta brukade fråga vad det kostar först :) Fakturan är nu betald. Kostnaden beräknas per kvm byggyta på objektet. Samt ngn form av startavgift. Och en avgift för annonsering. Men det var
javlaandersson: Bygg garage, sätt upp garageportar, gör garaget 1,5 meter djupt från porten och in Du kan fortfarande använda garaget till vräsklipparen Sen bakom väggen 1,5 meter in, gör du bostad Finns väll inget som säger att du inte får sätta upp en gipsvägg i garaget Eller lägga parkettgolv, eller tapetsera... Och håll dig sen sams med grannen
c_olsson: [citat] När jag byggde altan så var det fritt fram med altan till tomtgräns om man har grannens tillstånd. Annars gällde ett avstånd på 4.5 meter. Lös trallgolv (som inte är förankrad i marken eller i byggnad) kräver inte tillstånd.Det gör att en del altaner inte ens går in under regler för altaner utan hör till markbeläggning vilket normalt inte kräver tillstånd från grannar
Alias_Olle: [citat] Inte enligt detaljplanen nej, men anledningen till att det i detaljplan har bedömts lämpligt som prickad mark kan användas för att bedöma placeringen olämplig ändå enligt 2 kap PBL, då hänvisar man till PBL istället för att hänvisa till detaljplanen. Mark "prickas" oftast av en anledning, siktlinjer vid vägar, zon för avåkning, utsikt eller liknande. Här finns mycket
Alias_Olle: För ordningens skull kommer här källan från lagstiftningen: PBF 1 kap §4 Med våning avses i denna förordning ett utrymme i en byggnad där utrymmet avgränsas åt sidorna av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv. En vind ska anses vara en våning endast om 1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och 2. byggnadshöjden är
Latitud79: Anledningen till att man får ha säsongsvis uppställd är att föremålen används säsongsvis, företrädelsevis sommartid, därför är det rimligt med den lagstiftningen. Därifrån till att driva det hela juridiskt är en helt annan fråga och syftet med lagen är att undvika att ”skrotupplag” med bilar eller båtar kan bli liggande på en fastighet, för då räknas det som svartbygge
Dowser4711: Grannen gjorde en liknande konstruktion i en slänt mot en annan granne. Tanken var först en hög mur, (strax under 2m) vilket alla parter var överens om, tills kommunen blandades in. Deras krav var att den skulle delas upp på två murar, ingen över 1m, liknande ovanstående bild. För att räknas som två murar behövde avståndet mellan dem vara 1m enligt kommunens handläggare. Som jag
Dowser4711: Det borde väl gå att bygga en fransk balkong med ett nedfällbart bord, som hamnar på en bekväm/funktionell höjd, samtidigt som det blir kvar ett smalt "räcke" och några lämpliga stag som fortfarande uppfyller kraven på fallskydd utan att för den delen förta allt för mycket av utsikten när ni sitter vid bordet?
pacman42: [citat] Jag håller med. För min egen del blir det intressant att se om jag då kan lägga till yta på höjden på mitt befintliga attefallslov. Det är nämligen byggt ovanpå 15m2 som inte följer detaljplanen men som är mer än tio år gammalt. Skulle jag få räkna in dessa 15m2 i mitt attefallslov retroaktivt så skulle mitt hus helt plötsligt följa detaljplanen och jag har då 40m2