P para skrev:
Ska bygga lösvirke så visst jag jag göra attefallshuset (garaget) 0,5m kortare men varför?
Har tänkt bygga det 4.1m x 6.1m vilket känns bäst för mig.
Det ligger helt fristående och långt bort från huset och jag hade gärna flyttat in det både 5m och 6m för att få stor yta framför men nu är det berg som isåfall måste sprängas och det är inte ekonomiskt försvarbart.
Går det att vrida byggnaden 90 grader?

Fick mail nu att bygganmälan var godkänd! Skönt att dom inte ville bråka mer och släppte 5m kravet.
Nu är det bara och vänta på startbeskedet.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Fick mail nu att bygganmälan var godkänd! Skönt att dom inte ville bråka mer och släppte 5m kravet.
Nu är det bara och vänta på startbeskedet.
Fick du inte dessa samtidigt? Det fick jag. Verkar vara lite osmidigt att inte ge dessa samtidigt...

pacman42 pacman42 skrev:
Fick du inte dessa samtidigt? Det fick jag. Verkar vara lite osmidigt att inte ge dessa samtidigt...
Det var bara ett mail (svar på mina mail) där han skrev att det var beviljat och att dom höll på med det administrativa och att godkännandet var på gång.
Nu några timmar senare kom faktiskt startbeskedet också. Smidigt med elektronisk anmälan.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag ställde en fråga till Villaägarna
  • 19 juni 2018
    Attefallshus som garage
    Normalt krävs ett avstånd till gatan på 6m när det gäller garage. Om jag bygger ett Attefallshus som garage vad är kravet på avstånd då? Kan kommunen kräva något annat än ett avstånd på 4,5m?

Svar
    20 juni 2018

Gustaf Lunde

Om avståndet om 6 m är en planbestämmelse så kan en Attefallsbyggnad uppföras 4,5 meter från tomtgräns trots sådana begränsningar. Om avståndet på 6 m är av trafiksäkerhetsskäl kan det emellertid föreligga hinder mot startbesked med hänvisning till plan och bygglagen 2 kap 9 § att lokalisering och placering av byggnadsverk inte får ske på ett sätt som innebär fara för människors hälsa och säkerhet eller betydande olägenhet på annat sätt.

Stickan

• Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
Det skall nog mycket till för att kommunen vid ett överklagande skall få rätt på denna punkt. Det bör nog vara en huvudled med parkeringsförbud åtminstone...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Efter startbeskedet har jag nu fått fakturan. Hade räknat med max 3000kr men den var på 4900kr, suck.
Kommunen har prisexempel på sin hemsida som säger 2600kr för 25kvm attefallsbyggnad men i mitt fall har det ju varit några extra turer som dom kanske ville ha betalt för.
Mailade iallafall och ifrågasatte varför det nästan var dubbla priset mot exemplet och bad om en mer specad faktura än bara en slutsumma.
På specen visade det sig att det även stod med en takkupa??? för 2300kr........
Så det lönar sig att klaga lite ibland, nu blir det 2600kr istället. Ska man skratta eller gråta?

Gråta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.