Mikael_L skrev:
Man måste inte bygga lika högt som max byggnadshöjd ... :rolleyes:
Och tur är väl det. :)

Men man undrar varför kommunen valde att skriva just 7,6 meter på detaljplanen. Vad det nån som tyckte att 7,5 meter skulle bli alltför lågt?

Jag är HELT säker. Varför 7,6 meter vet jag inte men det kan vara med utgångspunkt från att envångingshus har max byggnadshöjd på 5,0 meter som är ett runt och bra tal. En våning till är väl då beräknad till +2.6 meter. Detaljplanen är från 1943 om det kan vara en ursäkt till den luddiga formuleringen.

Beträffande taklutningen så finns det ingen bestämmelse. Det betyder INTE att man får göra som man vill utan att det ska prövas i varje enskilt fall...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Typiskt att dom använder hemslöjdade benämningar på höjden.
Du blir nog tyvärr tvungen att fråga på kommunen vad dom menar.

Precis, som bild 2 visar på den bild TS la in.
45° är det som gäller för den tänkta skärningslinjen.
Lite sent svara nu men det kanske hjälper någon. Det är ingen hemslöjdad benämning man använde den skrivelsen på äldre planer fram till 1986. Vill man kolla upp skrivelser finns katalog på boverkets hemsida. Går även söka efter hur man kan tolka dem. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...an/planbestammelser/planbestammelsekatalogen/

Men det är lite störigt med alla olika benämningar men saker ändras över tid och olika höjdregler funkar mer bra på olika platser.

• Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
Och nu är det väl beslutat så att alla höjder som är oklara ska betraktas som byggnadshöjd.
Och byggnadshöjd som är Solklart... :rofl:

Jarlingar Jarlingar skrev:
Och nu är det väl beslutat så att alla höjder som är oklara ska betraktas som byggnadshöjd.
Och byggnadshöjd som är Solklart... :rofl:
Byggnadshöjd är ju typ solklart. ;) När jag gör detaljplaner så anger jag oftast en nockhöjd i plushöjd. Det går inte att tolka på fel sätt.

Om taket är inverterat med fall mot mitten då..

Glömde nämna att det är diverse olika höjder som nämns i gamla detaljplaner som ska tolkas som byggnadshöjd.

Du kan få räkna ut byggnadshöjden på mitt hus..
Suteränghus i vinkel...

Det ska också bestämmas vilken fasad som är beräkningsgrundande, så beroende på hur huset placeras kan mätpunkterna för byggnadshöjden bli olika. Samt även höjden man ska utgår från när man räknar kan skilja sig beroende på avstånd till allmän plats.

Byggnadshöjden är i PBF definierat som:
3 § Med byggnadshöjd avses i denna förordning den höjd som byggnaden har enligt andra och tredje styckena. Vid beräkningen får byggnaden delas upp i flera byggnadskroppar och höjden beräknas för varje del för sig, om det finns särskilda skäl.

Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat.

Byggnadshöjden ska räknas upp till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak.

Det blir ännu mer spännande då jag inte har någon fasad som är beräkningsgrundande.. :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.