A
Alias_Olle: Det är alltså enligt PBL 9 kap: "Verkställbarhet av beslut om lov 42 a § Ett beslut om att ge bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts enligt 41 a §, även om det inte har fått laga kraft. Trots första stycket får byggnadsnämnden bestämma att ett sådant beslut får verkställas tidigare, om ett väsentligt allmänt eller
17 svar · 11,8k läst
H
hempularen: Tråden med detta namn visade sig vara dold reklam för ett företag, som tydligen har svårt att hitta nöjda kunder. Tråden raderad. /moderator
0 svar · 1,2k läst
B
Banona: Finns väldigt kompetenta byråer att ta hjälp av! :)
3 svar · 3,8k läst
J
JohanKBA: [citat] Enligt detalj- eller situationsplanen är det prickad mark 4m från tomtgränsen, det syns dåligt på bilden, men om de har räknat på 6m så skulle det kanske förklara 11m2. Mvh Johan
9 svar · 2,8k läst
·
R
Rickard Ohlin: Nyckeln är att hålla sig under 10C A temp, dvs den uppvärmda ytan värms inte mer än 10C så slipper du alla förbövlade energiberäkningar och energikrav. Då kan jag inte se att det krävs mer än ev föreningens godkännande, såtillvida du inte gör något som påverkar dess amvändningsområde.. Det klarar du nämligen inte med dagens krav på gårdagens förråd. Det går att
2 svar · 3,3k läst
·
K
Kraftverket: [citat] För de bygglov som finns i dag för tillbyggnad av husen finns dispans.
2 svar · 1,1k läst
R
Robert-san01: Ring en låssmed som även håller på med dörrar. Jag skulle räkna med 2h plus bil, typ 2500-3500kr ink moms.
1 svar · 839 läst
H
hempularen: Det var nog det jag menade med rätt kontaktnät. Jag hade för många år sedan en arkitekt som kontorsgranne. Han berättade att en kund hade bett om hjälp. De skulle bygga sommarstuga i en annan kommun. Handläggaren kom med nya anmärkningar på ritningarna hela tiden. De ändrade efter handläggarens önskemål, men då anmärktes på nya saker. Min granna kollade lite, och upptäckte att
9 svar · 2,0k läst
·
A
Alias_Olle: Eftersom det handlar om ett antal kvadratmeter så är det lovpliktigt. Sen blir det såklart en samvetsfråga samt en bedömning av hur sannolikt det är att någon anmäler dig alternativt att kommunen själva upptäcker bygget...
4 svar · 1,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tyvärr, alla era murar kräver nog bygglov. Antingen kontaktar ni bygglovsavdelningen o kommunen och diskuterar hur ni ska göra. Eller så gör ni ingenting och hoppas att ingen anmäler er till kommunen.
5 svar · 1,9k läst
R
Roman Ahmad: Hej, Det stämmer. Bygglov kan ta lång tid. Speciellt i Stockholms stad då jag har fått vänta 2 månader bara för att få en handläggare. Jag gjorde mina ritningar på egen hand. Dock fick jag komplettering och det fördröjde ju processen. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till en bygglovsbyrå (finns några styckena idag) så att det blir korrekt från början.
1 svar · 1,4k läst
F
Fixarjon: efter lite tanke i helgen och allt som nämnts i tråden blir det ett vanligt bygglovsärende. Tack för hjälpen!
8 svar · 3,4k läst
J
Johanx: [citat] Behöver väl inte vara smala? Ända begränsningen är väl att de tillsammans högst får uppta halva takfallet och inte får innebära ingrepp i bärande konstruktionen. Har man ett brett hus och konstruerar för det redan när man bygger så borde det väl inte vara något problem att få till breda takkupor?
3 svar · 3,1k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: colinfurze på youtube gjorde just det: Grävde upp hela baksidan på tomten och gjorde sig en mancave:
7 svar · 6,4k läst
X
xLnT: En ventilationsfirma kan hjälpa dig med detta, tex alig ventilation.
3 svar · 4,8k läst
R
Rickard Ohlin: Tack för alla svar! Det finns krav på antalet byggnader (max ett uthus och en huvudbyggnad) samt formella krav på max höjd (boningshus 1,5plans) i detaljplan men dessa väger inte tyngre än "BYA" som jag ser det. Utöver detta är det tillåtet att placera i tomtgräns i strid med $39 enligt BSTD (den gamla...) Området är inte skyddat. Inga närliggande fastigheter heller. ¹1 Det är just
12 svar · 1,9k läst
A
Alias_Olle: Spontant låter det inte som varken byggnadshöjd eller antalet våningar är en liten avvikelse mot detaljplan, men utan att se hur planen är utformad är det svårt att ge bra svar.
9 svar · 1,7k läst
A
Alias_Olle: Jag tycker det låter konstigt att andra yrkesverksamma inte förstår att den moderna rollen innefattar båda delarna, så har det enligt min erfarenhet iallafall varit sedan nya PBL kom. Det sker såklart i olika omfattning beroende på vilka kompetenser som finns samt storlek på kommuner dvs antalet handläggare, men enligt mig är det mer regel än undantag att rollen innefattar båda
1 svar · 4,5k läst
M
mrZnake: Du söker Strandskydd dispens från kommunen. Om du ska upphäva strandskyddet på din fastighet sökur du den hos LST. Kolla med kommunen om din nya stuga behöver dispens eller inte(det kan finnas undantag)
11 svar · 3,8k läst
J
JoakimJohanssonKA: [citat] Enligt BBR ska det räcka med att man ska kunna anpassa entrén med ramp etc i framtiden om det skulle behövas. Minsta kravet är att själva dörren ska ha rätt öppningsmått och vara lättmanövrerad ur rullstol. Högre krav än så får inte kommunen kräva. (Se bild) Bygger du trapp som är hög så ska du tänka på räcken som skydd för fall. Lycka till!
3 svar · 6,0k läst
·
Juliecorn
Juliecorn: [citat] Toppen, nej vi ändrar inte bärande konstruktion, inte heller ventilationen berörs, vad jag vet?
8 svar · 7,1k läst
H
huggan: Nej, utan om man är orolig för såna ändringar så bör man begära ut sådana handlingar, därav kunggörelsen för att göra dig uppmärksammad på att något händer.
1 svar · 1,7k läst
P
Peter_Stockholm: Äger grannen skaftvägen skulle jag tolka att han får göra vad han vill med den (innom ramarna) för detaljplanen.. På detaljplanen till en fastighet jag har så står det att det måste finnas uppställningsplats för brandbil minst 50m från fastigheten.... Har ni liknande och muren förstör det så skulle det inte vara OK...
8 svar · 3,8k läst
·
R
Rickard Ohlin: Den typen av takpannor är kan kräva bygglov eftersom det innebär en ändring av takets beklädnad / färg osv. Det är inte elen som är lovkrävande. Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 5 §
3 svar · 1,5k läst
W
witten: En annan kostnad som troligtvis tillkommer är fettavskiljare.
5 svar · 4,2k läst
M
mrZnake: Framför allt är det brandskyddet som är det viktiga när man ändrar användning av lokaler, krav på brandavskiljaning och utrymningsvägar bla
6 svar · 5,0k läst
T
Tänka: Även om du får marklov och startbesked behöver du även strandskyddsdispensen för att kunna påbörja markuppfyllnaden. Separata lagstiftningar, och att du får det ena betyder inte att du har rätt att påbörja utan det andra.
4 svar · 1,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Du ska betala det som kommunfullmäktige har fastställt. Kolla på kommunens hemsida vad deras taxa är för ändring av enskilt avlopp, läs orginalbeslutet och inte deras ofta illa skrivna infosidor. Kolla noga in formuleringen. Fakturerar kommunen något annat än beslutet så är det bara att begära rättning. Är det idag ett tillstånd, så är det en ändring och en avgift.
5 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.