K
D Daniel 109 skrev:
b8q: Det där är en väldigt udda syn på saken. Åkerholmen har absolut en högre biologisk mångfald än åkern. Men den producerar ingen mat. Vi måste skydda våra åkrar, de är bland de mest produktiva i världen. Det är inte vettigt att göra parkering av den, vilket tyvärr är vanligt.
Fast precis sol b8q skriver så är åkerholmarna en anledning till att marken är så produktiv. Många missar att allt har ett samband. Utan bin inga bär...

D Daniel 109 skrev:
b8q: Det där är en väldigt udda syn på saken. Åkerholmen har absolut en högre biologisk mångfald än åkern. Men den producerar ingen mat. Vi måste skydda våra åkrar, de är bland de mest produktiva i världen. Det är inte vettigt att göra parkering av den, vilket tyvärr är vanligt.
De faktorer jag nämnde hjälper som du förstår till att ÖKA avkastningen på skördarna i närområdet. Så även om holmen i sig inte producerar mat, så bidrar den väldigt mycket.

Du kanske har hört historien om Mao, som gav order till bönderna att döda alla sparvar eftersom de åt av den viktiga skörden. När fåglarna då blev färre, växte populationen av gräshoppor (eller vilken insekt det nu var) extremt, och ÄNNU mer av skörden blev uppäten...

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
harry73
Angående åkerholmar och insekter kan följande vara intressant

https://www.nu.nl/dieren/5344607/vo...e-kan-snel-herstellen.html#coral_talk_wrapper (på nederländska)

Sammanfattning:
senaste 30 år minskade antal insekter med 75%, pga större användning av gifter och större åkrar (500ha).
Inom ramen av ett EU projekt anla man blomsterrabatter, träd, och så kallade insektbanker (insekthotell?) i en stor åker.
Inom 4 år kunde man konstatera en stor ökning av antalet insekter och därmed också fåglar.

Dvs att åkerholmar som har samma funktion, har en viktig funktion i lantbruket och att biotopskyddet som de har är något bra.

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Fast precis sol b8q skriver så är åkerholmarna en anledning till att marken är så produktiv. Många missar att allt har ett samband. Utan bin inga bär...
Hittar du några bär på åkern?

harry73 harry73 skrev:
/.../Dvs att åkerholmar som har samma funktion, har en viktig funktion i lantbruket och att biotopskyddet som de har är något bra.
Men titta på TS karta. Även om man anser att det är statens uppgift att hantera denna fråga måste man väl se att brist på varierat landskap inte direkt är ett problem i sammanhanget.

I mina ögon är lagstiftningen tydligt ett problem för TS utan att ens göra någon annan direkt nytta. Att låta lantbrukarna själva styra detta synes rimligare.

harry73
Nu var mitt svar snarare ett bifall till @b8q och @Kallebo att åkerholmar bidrar till ett produktivare lantbruk.

Om ts åkerholm ska vara ett undantag har jag ingen åsikt om.

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
harry73
@jakthund om jag tittar på google maps verkar länsgränsen gå över din fastighet.
Finns det en annan del som ligger i annan län och kommun?
Då kan du testa hos 2 länsstyrelser och kommuner
Satellitbild över en fastighet med markerad länsgräns mellan Stockholm och Södermanland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Nu tittade jag på länsstyrelsens karta och där ligger allt i stockholms län.

Men hela området är kulturmiljö och det finns många fornlämningar. Jag förstår dig att du tycker att holmen är den bästa platsen.
Mitt emot din gård skulle vara en lämplig plats men där finns det ristningar och i skogen en gravplats.
Jag tror att du behöver beskriva hur urvalet gick till och varför det ör den bästa platsen med hänsyn till alla parametrar. Kan du sen öven beskriva att din holme är rätt så ointressant och att det finns flera andra holmar i närheten med bättre förutsättningar, då kanske du har en chans.

• Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
Jag vill bara kort flika in att biotopskyddet för åkerholmar enligt miljöbalken (iaf inom Stockholms län) har varit så starkt att även de kommuners bygglovenheter som har haft vilja till att ge positivt förhandsbesked på åkerholmar fått smäll på fingrarna på grund av biotopskyddet. I TS fall handlar det om en ny byggnation utanför sammanhållen bebyggelse, utan bybildning eller sammanhang. Där är det extremt svårt att motivera dispens, och åkerholmen kan vara viktig inte bara för pollinering men även för spridning/förökning av insekter och fåglar som är gynnsamma för åkrar och landskap på andra sätt.

Det ser i alla fall översiktligt ut som att det går att hitta lägen som är kopplade till gårdar och sammanhållen bebyggelse alt. bybildningar som inte påverkar åkerholmar eller åkrar, framför allt om man kan dela på brunn, avloppsanläggning och infiltration och bygger för ett vanligt hushåll (ca 200 kvm BTA). Dock har jag inte studerat något om fastighet eller läge, eller räknat på ytor. Jag har bara tittat på flygfotona som infogats i tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.