22 276 läst ·
39 svar
22k läst
39 svar
Förhandsbesked från grannen
Sida 1 av 3
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Hej alla,
Jag har sökt lite och hittar en hel del om folk som avslag på sina förhands besked men hittar inget om hur jag som granne lämnar yttrande.
Det är så att vi fått möjlighet att yttra oss på grannens förhands besked om att stycka av en bit av hästhagen bakom oss. Vi är inte så glada i detta eftersom det tar blandannat bort den lantliga känslan vårt hus har idag.
Hur kan jag som granne yttra mig om detta? Ser sökande vem det är som lämnat vilket yttrande?
Jag har sökt lite och hittar en hel del om folk som avslag på sina förhands besked men hittar inget om hur jag som granne lämnar yttrande.
Det är så att vi fått möjlighet att yttra oss på grannens förhands besked om att stycka av en bit av hästhagen bakom oss. Vi är inte så glada i detta eftersom det tar blandannat bort den lantliga känslan vårt hus har idag.
Hur kan jag som granne yttra mig om detta? Ser sökande vem det är som lämnat vilket yttrande?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Är det grannen eller kommunen som bett er yttra er? Rent rättsligt är det kommunen som ska fråga, men någon som vill bygga kan ofta snabba på bygglovet genom att själv samla in grannyttranden innan handlingarna lämnas in till kommunen.
Är det kommunen som samlar in yttranden får ni nog ett ärendenummer, en mottagningsadresd och ett sista datum att svara inom. Sen är det er sak att skriva ert yttrande, men tänk på att era känslor då väger ganska lätt, ni behöver sakliga argument.
Grannen kommer oavsett insamlingssätt att kunna se att det är ni som motsatt er bygget, och det ska nog mycket till för att ni ska kunna stoppa en avstyckning för att ni inte vill ha fler grannar. Det är ju inte er mark det gäller.
Är det kommunen som samlar in yttranden får ni nog ett ärendenummer, en mottagningsadresd och ett sista datum att svara inom. Sen är det er sak att skriva ert yttrande, men tänk på att era känslor då väger ganska lätt, ni behöver sakliga argument.
Grannen kommer oavsett insamlingssätt att kunna se att det är ni som motsatt er bygget, och det ska nog mycket till för att ni ska kunna stoppa en avstyckning för att ni inte vill ha fler grannar. Det är ju inte er mark det gäller.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Är det grannen eller kommunen som bett er yttra er? Rent rättsligt är det kommunen som ska fråga, men någon som vill bygga kan ofta snabba på bygglovet genom att själv samla in grannyttranden innan handlingarna lämnas in till kommunen.
Är det kommunen som samlar in yttranden får ni nog ett ärendenummer, en mottagningsadresd och ett sista datum att svara inom. Sen är det er sak att skriva ert yttrande, men tänk på att era känslor då väger ganska lätt, ni behöver sakliga argument.
Grannen kommer oavsett insamlingssätt att kunna se att det är ni som motsatt er bygget, och det ska nog mycket till för att ni ska kunna stoppa en avstyckning för att ni inte vill ha fler grannar. Det är ju inte er mark det gäller.
Ja det stämmer att det är kommunen som bett om yttrande så vi har ett ärendenummer och sista datum.
Om jag förstår det rätt så gäller detta avstyckning och en väg till tomten, kommer man få ytterligt ett yttrande vid bygglovet av huset? Eller borde man yttra sig om placering av hus och typ av hus redan nu?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Grannen kommer att se vem som yttrat. Vid bygglovsansökan ska berörda grannar höras igen utom i speciella fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det varierar mycket beroende på hur förhandsbesked är utformat. Har man ett "färdigt" hus med i ansökan så hörs troligen inte grannarna igen. Men om ansökan avser ett "bostadshus" som inte specificeras så ska grannar höras.Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
A Autodidak1 skrev:
I vårt underlag så är det bara med en fastighetskarta med någon fyrkant (husets placering) och vägen ditt inget förslag på hus eller liknande
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det vanliga är (eller som jag träffat på i varje fall) är som i TS fall, finns inget färdigt hus ännu. Då är det nog mycket svårt för en kommun att komma runt rätten att yttra sig.Nötegårdsgubben skrev:
Fundera ett varv om du verkligen har ett case innan du drar igång en eventuell process med den törn framtida grannsämja får. Känsloargument som "vi vill inte ha fler grannar, det var därför vi bosatte oss på landet", "vi förlorar utsikten", "när vi köpte huset fanns det ingen info om att fler tomter skulle styckas av" etc är kommunen skyldiga att notera men tar ingen hänsyn till överhuvudtaget. Om det är detaljplanerat område får du kontrollera om avstyckning avviker från detaljplan annars är det i princip att se om planerade åtgärderna strider mot någon övergripande bestämmelse, strandskydd etc. I vissa fall kan man påvisa att åtgärden kvalar in som betydande olägenhet men då behöver du motivera det konkret och undvika känsloargument.
Ett alternativ är väl att köpa tomten efter avstyckning? Om grannen nu tänkt sälja den som en ren tomt och inte bygga innan. (Hör efter i sådana fall om det är tänkt att förberedas något i infratrukturväg innan försäljning för att öka intresset. I sådana fall kanske ni kan komma överrens innan detta utförs och komma billigare undan än att det också ligger i tomtpriset sedan).
Skulle ni ändra er / behöver kapitalet i framtiden ska ska det väl förhoppningsvis gå att sälja den igen.
Skulle ni ändra er / behöver kapitalet i framtiden ska ska det väl förhoppningsvis gå att sälja den igen.
Man råder bara över mark man äger, köp den själv eller flytta, att försöka förhindra byggande kommer att för evigt ge dålig stämning!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Att bebyggelse förändrar karaktären på området kan ibland fälla nybygge. Lista alla nackdelar ni känner sen kan ni resonera kring om det är rimliga argument för att stoppa ett nybygge. Förstår att ni vill ha det som det är idag men ni är tyvärr inte dom enda intressenterna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur stor tomt har ni själva, och hur stor tomt tänker grannen stycka av?A Andreas Ludde Lundell skrev:
Instämmer!F Fredric Johansson skrev:
