Det är olika mellan kommuner

• Gilla
patfred
  • Laddar…
P patfred skrev:
Fast du får inte bygga en del med vanligt bygglov och samtidigt bygga 15kvm attefall på samma byggnad. Isåfall måste du först bygga klart det vanliga bygglovet och få slutbesked på det, först där efter kan du ansöka om attefall på den redan färdiga byggnaden
Så står det också när jag googlar runt lite, men det verkar vara olika i olika kommuner hur det tolkas. Och enligt handläggaren var det ok att göra så här, vilket de även hade fått upp i domstolarna och fått ok på.

• Gilla
patfred
  • Laddar…
Nu verkar det ju lösa sig ändå och orsaken var antagligen inte det ändå men en del tjänstemän låser sig fullständigt när man i okunskap använder fel facktermer.

Du kan i din bygglovsansökan skicka med ett grannemedgivnade.

Ett granneyttrande skickar din granne in till kommunen när de genomför ett grannehörande som en del av sin handläggning där de i vissa fall underrättar kända sakägare och organisationer som berörs av ansökan och ger dem tillfälle att yttra sig,

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nu verkar det ju lösa sig ändå och orsaken var antagligen inte det ändå men en del tjänstemän låser sig fullständigt när man i okunskap använder fel facktermer.

Du kan i din bygglovsansökan skicka med ett grannemedgivnade.

Ett granneyttrande skickar din granne in till kommunen när de genomför ett grannehörande som en del av sin handläggning där de i vissa fall underrättar kända sakägare och organisationer som berörs av ansökan och ger dem tillfälle att yttra sig,
Bakomliggande orsak var att de ansåg att det blev ett prejudikat om jag fick lov att lägga en, i deras värld, huvudbyggnad närmare tomtgräns än 4,5m mot grannen utan att ha "giltiga särskilda skäl". Jag tyckte förstås att jag hade giltiga särskilda skäl, men jag är partisk i ärendet...

Sen att vår granne norrom tomten har en tillbyggnad till sin huvudbyggnad som är 1,5m från vår tomt är för dem likgiltigt då det beviljades då de inte var handläggare.

Det stämmer ju att om garaget hänger ihop med huset så är det en del av huvudbyggnaden, vilket dessutom är en förutsättning för att du skall få bygga till det med attefallsreglerna. Det låter som du trots allt har en rätt smidig handläggare. För han skall egentligen inte godkänna attefallsutbyggnad mot en byggnadsdel som ännu inte finns.

Detta kan kommunen göra relativt safe, eftersom deras beslut i sammanhanget är ett starttillstånd, och det har en väldigt begränsad mängd sakägare som får överklaga, egentligen bara du. Om jag uppfattat rätt.

Däremot så skulle en upprörd allmänhet kunna anmäla din attefallsutbyggnad som ett svartbygge, den är inte bygglovsfri, även om du fått starttillstånd, när den byggs till mot en icke färdig byggnadsdel.

Men en sådan anmälan kommer inte kommunen att hinna hantera innan ditt bygge i princip är färdigt, och då finns ju byggnadsdelen som du bygger ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.