Hej

Vi är precis utanför stadsplanerat område och en tomtägare vill smälla upp 2 hyreshus i slutet av gatan.

Jag har sett någonstans att ligger man på gränsen så finns det predjukat där man har tagit hänsyn till detta.

Vet någon om vad vi kan åberopa för paragrafer eller andra fall då man tagit hänsyn till detta.

När vi köpte våra tomter så fanns det inte några sådana planer, det stog till och med enbostadshus i byggloven.

Kan någon hjälpa oss

Tack på förhand

M
Jag känner inte till något sådant prejudikat som du efterfrågar så jag hoppar över den frågan, någon annan kanske kan bidra med något matnyttigt där.

Vi ponerar att den närliggande detaljplanen är tillämplig. Hur är den utformad? Finns det något specifikt skrivet i detaljplan att flerfamiljshus ej ska tillåtas?

Om det inte är detaljplanerat område, så är bebyggelsen ej definierad. Det finns stora möjligheter att skapa ny sorts bebyggelse, som inte avviker väsentligen mot befintlig. Sen är väsentligen upp till domstol att definiera.

Att detaljplan saknas betyder även att byggrätt saknas. Det innebär att det är upp till byggnadsnämnden att besluta om bygglov utifrån översiktsplanen och närliggande bebyggelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.