A
Alias_Olle: Enligt PBL 9 kap gäller: "2 § Det krävs bygglov för 1. nybyggnad, 2. tillbyggnad, och 3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda
5 svar · 10,0k läst
SSSS
SSSS: [citat] Jag ritade i CAD programmet Solid Edge då jag använder det dagligen i mitt jobb som maskinkonstruktör. Det programmet är inte gjort för att rita byggnader så det finns bättre alternativ.
10 svar · 31,6k läst
·
Snailman
Snailman: Jag ritade mina elritningar själv. Letade upp en hög elritnigar på nätet och utgick ifrån.
5 svar · 3,9k läst
H
hempularen: Som sagt, det borde inte vara helt omöjligt att få igenom att fritidshuset skall få stå på en egen tomt. Men kommunen kommer att neka bygglov för att ersätta fritidshuset med något annat. Och då är det kanske inte så intressant att stycka av?
4 svar · 4,2k läst
sliderr
sliderr: thanks! just hope we can start building and keeping a good relationship with our neighbors at the same time :)
3 svar · 1,4k läst
M
Marcus Karlsson: Åkte på att rita huset i 2D CAD också, då företaget som gör min ventilationsprojektering behövde det (och jag ville inte betala för att de skulle rita om huset). 2D CAD Ritningar DWG/DXF: nanoCAD Free, fullfjädrat CAD program - med några år på nacken. Funkar utmärkt, men har väldigt dåligt med instruktionsvideos online. /Marcus
6 svar · 12,8k läst
H
hempularen: Nej, man tittar på fler faktorer, där brandspridning nog är en mindre sak. Det går som sagt oftast att lösa med enkla tekniska metoder.
5 svar · 4,4k läst
Keexet
Keexet: Intressant aspekt med det estetiska värdet. Jag har i detta snarast funderat på att ha själva "duken" som ett vind/regnskydd, medan stommen med spont/panel kommer utgöra själva utseendet och bärigheten. Exakt hur detta skulle utformas har jag inte klart för mig då jag mest spånar. Men klart är att man skulle vilja bygga det lite stabilare om man nu går den omständliga vägen. Det jag
2 svar · 5,1k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Jag tycker också som andra att man inte kan använda husdelar eller lyktstolpar för att sätta ut en tomtgräns med centimeternoggrannhet. Det krävs mer definierade fasta fixpunkter i terrängen.
12 svar · 6,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Allt beror på skrivelsen. Är det mer allmänt formulerat utan kartor så torde det inte vara några problem att flytta ledningen om grannen är med på det. Bara funktionen garanteras s a s.
7 svar · 4,2k läst
H
heimlaga: Radare den här tråden och SLUTA SPRIDA DET HÄR ÖVER HELA INTERNET så kan vi väl komma överens om att tråden aldrig har funnits och så mäter du 4 cm fel? Då jag har pålat ut tillståndspliktiga uthus på vår tomt har noggrannheten varit ungefär +-30 cm..... såvitt jag vet men eftersom mätpunkterna inte är exakta kan det kasta någon meter mer än så. Det är så nära man
12 svar · 6,9k läst
fgo
fgo: Det gör du nog rätt i. Lycka till med bygglovet!
5 svar · 1,4k läst
J
JohnAnchor: Tack för svar och klarhet! Det var en tramsig post till att börja med från min sida, men svaren var bra. Eloge till er!
10 svar · 8,2k läst
I
icho: [citat] Ja, givetvis gör man attefallstillbyggnaden först, och sedan gör man takändringen som säkerligen kommer att kräva bygglov. Har man en någorlunda smidig bygglovshandläggare så kommer de att se nyttan av att göra dessa åtgärder samtidigt då slutresultatet kommer att bli detsamma. [citat] Preecis den ordningen jag tänkte. Definitionen när ett loft/vind blir en våning är när
8 svar · 4,1k läst
·
A
Alias_Olle: [citat] Det har kommit fler domar angående byggnadshöjd sedan 2012 så det kan vara bra att kolla nyare domar också. http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/
3 svar · 2,0k läst
R
Räknenisse: Men man får väl återuppta boende i hus som står obebodda utan att söka bygglov? Om det innan ni började renovera fortfarande var oförändrat inrett som det. Skulle vara utökningen av boytan då. Vad är det som varit där innan? Hur olikt boende innan och hur ombyggt, om det nu är i samma hus?
5 svar · 1,9k läst
J
Jansch49: Snitt A visas som sektion A, snitt B visas som sektion B. På denna ritning Ser du grunden ovanifrån. För att SE eventuella höjdskillnader på grunden måste man ju visa grunden från sidan, därför gör man ”snitt” och dessa är markerade på denna ritning med ”A” till vänster och ”A” till höger ( Och samma sak med ”B”). Liknelse: tänk dej att du tittar på en tårta
6 svar · 3,0k läst
·
H
hempularen: Man är inte omedveten om bygget. Men formellt behöver man inte veta att det finns bygglov.
60 svar · 38,7k läst
·
R
Rickard Ohlin: [citat] Att bygga på åkermark är dock problematiskt speciellt i Skåne. LS går ju in direkt och slår ner alla sådana försök.
12 svar · 2,6k läst
Stugbygget.se
Stugbygget.se: [citat] Hej, tror vi hoppas garage, känns inte som prio vid fritidshus. Däremot skulle vi vilja ha infarten där men det finns dessvärre 2 brunnar i vägen som ställer till det.
9 svar · 4,0k läst
·
R
Rickard Ohlin: [citat] Du ändrar ju den bebyggda arean på tomten. Formellt skall skärmtaket vara med i ytan men det var väl annorlunda förr. Om du har en fastighetskarta skall all bebygd area vara inritad, om än med låg precision kanske. En halvmeter utstickande skärmtak räknas inte dock. Hängrännor räknas inte. Så var det även förr när husen byggdes. Men oavsett får du ju göra en ansökan och
5 svar · 2,7k läst
R
rickard_89: Hej! Om man för närvarande har ett hus med källare och man bygger till ett garage som uppfyller kravet för källare betyder det då att min attefallsdel (25/30 kvm) börjar räkna från där boytan anses börja? Som jag ser det bör man kunna bygga ihop det eftersom en källare som byggs ut i sidled om huvudbyggnad fortfarande är biyta och då eftersom attefallshuset får kombineras med
0 svar · 1,4k läst
R
Räknenisse: Jag tycker att intrycket är mer tvåvånignsbygnad än suterränghus. Men deras regeltolkning säger ju bara (ej konstlad) motfyllnad på en sida. Så den verkar ju tillåta att man bygger ett tjugo meter långt hus där enbart en kortsidesvägg stöter emot jorden... Vilket jag iofs tycker är en lite för dålig regel om man inte alls begränsar hur mycket bredd/volym som får breda ut sig och
29 svar · 8,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Som flera skrivet så måste kommunen sköta grannehörandet, det kan inte överlåtas till bygglovsärenden. Men det är ändå bra att gå runt till grannarna. Dels får de veta vad som är på gång, dels skadar det inte att kommunen ser att alla grannar är positivt inställda.
11 svar · 6,4k läst
L
Lewdis: [citat] Då menar jag nog inte renovering. Finns det någon skillnad juridiskt att kalla det hela för ombyggnad vs tillbyggnad?
5 svar · 2,8k läst
·
T
Tord_Lj: [citat] Exakt, faktum är att mycket, väldigt mycket, idag byggs och godkänns med dispenser och mindre avvikelser en masse. Ofta i efterhand dessutom. En djungel... är var det är.
36 svar · 8,9k läst
·
T
topmount: [citat] Mer en lösning på hur du skulle bli av med ditt problem som du beskriver. Här finns en interaktiv karta med klacificering av olika hus i Stockholm https://stadsmuseet.stockholm.se/om-hus2/klassificering-och-k-markning/stadsmuseets-kulturhistoriska-klassificering/
9 svar · 2,1k läst
·
S
seniorkonsult: Mycket gammal tråd men et blev tyst på alla som envist hävdar att det ej är bygglovspliktigt att ändra användning. Tur att Sverige har snälla (eller okunniga) handläggare. Hoppas bara tt de inte vaknar och fullföljer med sina lagliga sanktionsavgifter: "ATT INTE SÖKA BYGGLOV NÄR EN ÅTGÄRD INNEBÄR ÄNDRAD ANVÄNDNING • För en- och tvåbostadshus: 11 000 kr + 1 100 kr/ m 2 ändrad
80 svar · 8,3k läst
·
A
Alias_Olle: [citat] Kommunerna har ofta bra info om vad handlingarna ska innehålla och hur de ska utformas: https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/bygglov/ansokningshandlingar-bygglov.html https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/bygglov/ansokningshandlingar-bygglov/ritningar--handlingar-for-bygglov.html Även om detta är bygglov så bedömer jag att samma krav på ritningar för anmälningspliktiga
1 svar · 2,7k läst
R
rolflidvall: Det är möjligtvis inte översiktsplan som avses? https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900#K3
6 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.