börjst skissa på ett uterum/växthus.

Har idag ett förråd och carport. Tanken är att bygga på uterummet i förrådsbyggnaden men lämna ett gång mellan förråd samt den nya byggnaden. Alltså bygga ett tak över gången.

Kan bygga detta 17m2 och de kan även få en nockhöjd på 3,3m.

Förstår inte riktigt om de anses vara ok utan bygglov, vilket jag vill slippa söka utan endast en bygganmälan. Kan skicka en ritning om de är svårt att förstå.

Nöj dig med en tråd, blir enklare så ;)

Jag förstår inte alls vad som ska byggas ihop med vad, en ritning vore på sin plats.

Dessvärre tror jag utifrån det du skriver att du kommer behöva bygglov då det inte låter som en attefallstillbyggnad (max 15kvm)

Jag tolkar att du vill nyttja Attefallsreglerna om utbyggnad?

Det gäller bara om du bygger ut på din huvudbyggnad. Framgår inte så bra hur det ligger till här. Dessutom för stor yta.

Dåligt förklarat av mig.

Har ett fristående hus och bredvid huset en carport med pulpettak och ett 5m2 förråd i ändan. Tanken är då att fortsätta på samma pulpettak och få ett uterum. Mellan förråd och det nya uterummet kommer det bli en gång på ca 1m för att förvara saker under tak fast utomhus.

Måste jag under 3 m i nockhöjd och max 15m2 för att slippa bygglov eller kan detta gå under ett attefallshus? Det är endast taket som förankras i förrådet

Tillbyggnaden får bara vara på boningshuset.
Och iom att du bygger ihop en eventuell attefallare med carporten så tror jag inte heller det är bygglovsfritt.

Ok, oavsett storlek? Kan ju såklart minska det till 15m2 för att slippa bygglovsprocessen.

Om man då inte förankrar de i förrådet så anses det vara ett attefallshus?

Vad jag har förstått det som får en friggebod på 15m2 byggas utan bygglov sålänge det är fristående, det finns ett boendehus och under 3m i nock.
Vet ni om det anses vara fristående om det har egna ytterväggar men förankras via tak i befintlig byggnad?

Inte förankras i tak, då är du inne på bygglov.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte förankras i tak, då är du inne på bygglov.
Så om man bygger ett tak men hoppar över vinkeln i väggen bara så är det ok :)

Nja, du lär få bakslag på såna speciallösningar. Byggnaderna skall ha mellanrum så det går att underhålla dom har jag för mig att ”lagen” säger.

Ok, då är det mycket bättre att bygga ett fristående attefallshus för min del.

Om man skulle bygga ett fristående och i ett senare skede bygga ett skärmtak mellan dessa två byggnader, såg något om att skärmtak på mindre än 15m2 får byggas utan bygglov

Om du binder samman två byggnader med tak blir det bygglov ändå. Varför inte göra ett bygglovsärendet direkt med allt? Och en anmälan för attefallshus ?

Man får bygga 15 kvm skärmtak bygglovsfritt. Men det skall då vara från huvudbyggnaden. Och jag är ganska säker på att taket inte får binda ihop med någon annan byggnad.

Det finns inga solklara regler om vad som menas med att byggnader är ihopbyggda. Men de får framförallt inte framstå som ihopbyggda. Troligen kan man bygga även med en meters lucka, så att byggnaderna framstår som ihopbyggda om leker lite med vinklar. Och räknas de som ihopbyggda trots avståndetr.

En regel som jag hört vissa kommuner kör med. är att vardera byggnaden skall gå att underhålla självständigt. Det skall gå att sätta en stege mellan byggnaderna och komma upp på taket.

Tack för era svar!
Lutar nog åt att göra ett bygglovsärendet av det ändå, kanske har fått för mig att det är mycket omständigare och dyrare än bygganmälan än vad det egentligen är

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.