1 471 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Vilka regler gäller vid detta fall
börjst skissa på ett uterum/växthus.
Har idag ett förråd och carport. Tanken är att bygga på uterummet i förrådsbyggnaden men lämna ett gång mellan förråd samt den nya byggnaden. Alltså bygga ett tak över gången.
Kan bygga detta 17m2 och de kan även få en nockhöjd på 3,3m.
Förstår inte riktigt om de anses vara ok utan bygglov, vilket jag vill slippa söka utan endast en bygganmälan. Kan skicka en ritning om de är svårt att förstå.
Har idag ett förråd och carport. Tanken är att bygga på uterummet i förrådsbyggnaden men lämna ett gång mellan förråd samt den nya byggnaden. Alltså bygga ett tak över gången.
Kan bygga detta 17m2 och de kan även få en nockhöjd på 3,3m.
Förstår inte riktigt om de anses vara ok utan bygglov, vilket jag vill slippa söka utan endast en bygganmälan. Kan skicka en ritning om de är svårt att förstå.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Nöj dig med en tråd, blir enklare så 
Jag förstår inte alls vad som ska byggas ihop med vad, en ritning vore på sin plats.
Dessvärre tror jag utifrån det du skriver att du kommer behöva bygglov då det inte låter som en attefallstillbyggnad (max 15kvm)
Jag förstår inte alls vad som ska byggas ihop med vad, en ritning vore på sin plats.
Dessvärre tror jag utifrån det du skriver att du kommer behöva bygglov då det inte låter som en attefallstillbyggnad (max 15kvm)
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Jag tolkar att du vill nyttja Attefallsreglerna om utbyggnad?
Det gäller bara om du bygger ut på din huvudbyggnad. Framgår inte så bra hur det ligger till här. Dessutom för stor yta.
Det gäller bara om du bygger ut på din huvudbyggnad. Framgår inte så bra hur det ligger till här. Dessutom för stor yta.
Dåligt förklarat av mig.
Har ett fristående hus och bredvid huset en carport med pulpettak och ett 5m2 förråd i ändan. Tanken är då att fortsätta på samma pulpettak och få ett uterum. Mellan förråd och det nya uterummet kommer det bli en gång på ca 1m för att förvara saker under tak fast utomhus.
Måste jag under 3 m i nockhöjd och max 15m2 för att slippa bygglov eller kan detta gå under ett attefallshus? Det är endast taket som förankras i förrådet
Har ett fristående hus och bredvid huset en carport med pulpettak och ett 5m2 förråd i ändan. Tanken är då att fortsätta på samma pulpettak och få ett uterum. Mellan förråd och det nya uterummet kommer det bli en gång på ca 1m för att förvara saker under tak fast utomhus.
Måste jag under 3 m i nockhöjd och max 15m2 för att slippa bygglov eller kan detta gå under ett attefallshus? Det är endast taket som förankras i förrådet
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Tillbyggnaden får bara vara på boningshuset.
Och iom att du bygger ihop en eventuell attefallare med carporten så tror jag inte heller det är bygglovsfritt.
Och iom att du bygger ihop en eventuell attefallare med carporten så tror jag inte heller det är bygglovsfritt.
Vad jag har förstått det som får en friggebod på 15m2 byggas utan bygglov sålänge det är fristående, det finns ett boendehus och under 3m i nock.
Vet ni om det anses vara fristående om det har egna ytterväggar men förankras via tak i befintlig byggnad?
Vet ni om det anses vara fristående om det har egna ytterväggar men förankras via tak i befintlig byggnad?
Ok, då är det mycket bättre att bygga ett fristående attefallshus för min del.
Om man skulle bygga ett fristående och i ett senare skede bygga ett skärmtak mellan dessa två byggnader, såg något om att skärmtak på mindre än 15m2 får byggas utan bygglov
Om man skulle bygga ett fristående och i ett senare skede bygga ett skärmtak mellan dessa två byggnader, såg något om att skärmtak på mindre än 15m2 får byggas utan bygglov
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Man får bygga 15 kvm skärmtak bygglovsfritt. Men det skall då vara från huvudbyggnaden. Och jag är ganska säker på att taket inte får binda ihop med någon annan byggnad.
Det finns inga solklara regler om vad som menas med att byggnader är ihopbyggda. Men de får framförallt inte framstå som ihopbyggda. Troligen kan man bygga även med en meters lucka, så att byggnaderna framstår som ihopbyggda om leker lite med vinklar. Och räknas de som ihopbyggda trots avståndetr.
En regel som jag hört vissa kommuner kör med. är att vardera byggnaden skall gå att underhålla självständigt. Det skall gå att sätta en stege mellan byggnaderna och komma upp på taket.
Det finns inga solklara regler om vad som menas med att byggnader är ihopbyggda. Men de får framförallt inte framstå som ihopbyggda. Troligen kan man bygga även med en meters lucka, så att byggnaderna framstår som ihopbyggda om leker lite med vinklar. Och räknas de som ihopbyggda trots avståndetr.
En regel som jag hört vissa kommuner kör med. är att vardera byggnaden skall gå att underhålla självständigt. Det skall gå att sätta en stege mellan byggnaderna och komma upp på taket.
Klicka här för att svara
