Bygglov
pacman42: [citat] Jag håller med. För min egen del blir det intressant att se om jag då kan lägga till yta på höjden på mitt befintliga attefallslov. Det är nämligen byggt ovanpå 15m2 som inte följer detaljplanen men som är mer än tio år gammalt. Skulle jag få räkna in dessa 15m2 i mitt attefallslov retroaktivt så skulle mitt hus helt plötsligt följa detaljplanen och jag har då 40m2
pacman42: Kan ni bygga garaget i suterräng? Då kan ni få en användbar yta ovanpå, eller varför inte bygga ett förråd eller en gäststuga ovanpå? Jag har själv en lutning på mellan 35% och 40% upp till mitt garage och en platå framför garaget som kanske lutar runt 15% (svårt att bedöma då bilen inte riktigt får plats på den nästan plana ytan). Det fungerar alldeles utmärkt utom då det
Anna_H: Här gäller 300 meter mot strandlinjen. Utökat strandskydd. Det framgår som sagt dåligt om det är så att tomtgränsen går i strandlinjen eller om det är en tomt som är riktad mot strand men ligger en bit bort. Det torde dock inte spela någon roll, den generella regeln är ju som sagt 4,5 meter från tomtgränsen oavsett ad som finns på andra sidan gränsen. Personligen har jag huset
Johanx: Fick nu mail av dem där de uppmanar mig att söka med min önskade placering och går det ej placera där jag önskar kommer de höra av sig. Så inget svar på frågan före det att jag sökt. Lite irriterande då det bara är en del i byggandet. Nu kommer arkitekten få rita ett förslag med placering som sedan kanske inte går igenom
Latitud79: [citat] Eller kan det vara så att ni inte förstår er på ritningarna. Jag har (idioter) till grannar som hävdat att min sommarstuga är ett tvåvåningshus, då jag byggt ett enplanshus och inrett vinden. Grannarna hade även mätt huset (olovligt intrång) och kommit fram till att det var 1,5 cm för högt :crysmile:. Därefter kontaktat kommunen och hävdat svartbygge och krävde att huset
Hallstrh: Hej! I en källare under en tillbyggnad på fritidshuset kommer jag placera ett Clivus multrum. Och i duschrummet ovanför kommer toastolen att stå med 250 mm rör rakt ner i den stora multrumstanken, där förmultningen sker under flera år framåt. Bädden nere i multrummet tillförs luft genom att toastolens lock inte sluter tätt och den även vintertid hyggligt varma duschrumsluften sugs
Goblinn: För att uppdatera tråden lite. Fick precis veta att kommunen ändrat sig efter de fått handlägga vårt bygglovsärende ett varv till! Så nu fick vi RÄTT i att vårt "ändringslov" ska ha nya beslutsdatum! Så nu har vi två år på oss att börja och 5 att slutföra, och inte 1.5 som det först sades. Tack för era svar, och tack mnzeii för tipset om MMÖD, det hjälpte nog oss en del. Men
Alias_Olle: I slutändan är det upp till byggnadsnämnden, men i regel är små ändringar som installation av eldstad eller mindre avväxlingar inget som kräver KA.
hempularen: I områden med detaljplan, så talar man ofta om att strandskyddet är "utsläckt". Dvs. man får bygga nytt så länge det håller sig inom reglerna i detaljplanen. I andra områden får just det hus som står där (byggt innan lagen trädde i kraft på 70 talet), stå där, och man kan får bygglov för att riva det och bygga upp max samma storlek, på exakt samma plats. Det finns väldigt
Nedbjork: [citat] Ja förvisso, en del sägs upp. Men vi har god kontakt med honom så det ska nog inte vara några problem. Till saken hör att kontrakten löpt ut för arrendet och det inte är ordnat något nytt trots att han får slå på marken. Så jag vet inte helt hur mycket rättigheter han har om han skulle ha några motvändningar mot att en liten del försvinner.
Alias_Olle: Utifrån BBR skulle jag säga att det varken räcker med tillfällig ramp eller tillgänglighet utifrån. Om rampen är byggd så att den enkelt kan demonteras efter slutbesked är en sak, men för att uppfylla kraven är min bedömning att rampen ska vara fast. "3:146 Tillgänglighet och användbarhet i enskilda bostäder i ett plan Rum, balkonger, terrasser och uteplatser ska vara tillgängliga
-MH-: Det skulle vara intressant med bilder från platsen, jag tror det är lättare att se då.
Räknenisse: På bilden är stolparna monterade på själva muren (betongblocket). Kan tänka mig att det kan ses som en sammanhängande konstruktion då. Så murhöjd+stängselhöjd blir en enhet. Till skillnad mot om stolparna stått i marken direkt bakom.
Kretikos: Vad kul! Det blev precis samma för oss. Blev ett bygglov med överyta som vi fick igenom. Sätter igång nu i sommar.
Tänka: Du är inte låst till själva kryssrutan eftersom det inte är kommunens bygglovenhet utan lantmäterimyndigheten (statlig eller kommunal) som kommer att hantera en framtida avstyckning. Det kan däremot påverka bedömningen av lämplig infartsväg, avlopp mm i förhandsbeskedet och eventuellt kan bedömningen gå annorlunda vid avstyckning då man måste ordna skaftväg, servitut,
blumenthal: Jag har helt glömt att uppdatera om detta, mina ursäkter för det. Jag var i vilket fall som helst på tekniskt samråd i måndags där denna fråga togs upp under ganska lång tid. I princip ville kommunen ha en professionell inmätning för att de tyckte det var roligare att mata in exakta siffror på sina kartor. Möjligtvis var det någon konkurrens de hade med Lantmäteriet, jag fick en
Yody: [citat] Ok! Förstår precis vad du menar!! Vår tomt är omgiven av åkrar plus en grusväg på ena sidan som bönderna använder sig av( som vi har servitut på)..
Rickard Ohlin: Det ingår i miljöförvaltningens uppdrag att göra bullermätningar i ex förskolor och andea offentliga miljöer, samt vid behov även i privatbostäder (ex vid ett anmält störningsärende). Dessa mätningar ligger till grund för förvaltningsbeslut så de är absolut juridiskt gällande. Om det inte finns en firma i närheten som kan göra jobbet hör med förvaltningen om du kan köpa en
para: Haha, har nu fått tag i bygglovshandläggaren och det var mänskliga faktorn som kryssat i fel ruta. Det räcker med de konstruktionsritningar jag hade skickat in förut. Blir en tidig fredagsöl.
Utsättaren: 4000 för en lägeskontroll?!? Vilken kommun har sådana taxor? Vad tar de då för finutsättningen? 20 papp?
Tubes: Bygglov för altan behövs ej och kan byggas ut till tomtgräns om höjden är lägre än vad kommunen har som krav. Där jag bor behövs ej bygglov om altanen är lägre än 1.2m. Från Järfälla kommuns hemsida: "Du som funderar på att bygga en altan behöver ansöka om bygglov när altanen är högre än 1,2 meter byggs så att det blir ett rum under, till exempel ett förråd ska glasas in
Myckling: [citat] Fast du får ju mer än ett papper. Du får ett bygglov som normalt sett har en oändlig livslängd. ;)
c_olsson: [citat] Då får ni montera ett räcke med pelare eller dyl som tål vikten från en trapphiss.
Alias_Olle: Vem som söker är oväsentligt enligt mig då kommunen bör göra en bedömning om det går att stycka av eller ej, och vad de tycker om det, men det är såklart olika för olika kommuner... Ibland försöker man förhindra framtida avstyckning genom att vid generationsboenden kräva att den nya byggnaden ska ingå i befintlig gårdsbild så den inte har någon naturlig egen tomt exempelvis.
Jehu: Jag skulle uppföra en låg stödmur för att ta upp höjdskillnad på tomten. En gammal erfaren handläggare tittade på det och sa att det inte innebär någon större förändring. Bra tänkte jag. Vid senare besök var det en ung osäker men ambitiös handläggare som genast krävde bygglov, tittade på detaljplan och sa att jag öht inte kunde flytta uppfarten beroende på en otydlig
hempularen: På länken: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.htm Så kan du klicka på "visa detaljer" där får du bla. se kommentarer om vad som ändrats och på vilka datum. Men det kan vara vilseledande att bara titta på lagändringar. Lagen "utvecklas" även via rättsfall. Saker som var förbjudna i alla kommuner för 10 år sedan kan idag gå igenom överallt, pga rättsfall. Jag tänker