schlebrugge
schlebrugge: Hej allihopa Nu börjar badrummet ta form äntligen. Det är snart dags att mura glasbetongen, Det ska bli en rund duschvägg. Jag har förstått att jag ska lägga armeringen lodrätt istället för vågrätt. Men hur gör man med infästningen i kakelväggen. Kan ju borra hål och sticka in lite armering och fylla ut med silicon. Är det nödvändigt tror ni eller håller glasväggen endå? Jag
0 svar · 1,3k läst
A
avendere: [citat] Ahh.. du menar alltså om du har kalkputs eller gipsputs på väggen.. jadu, prova o googla.. det finns säkert nått knep för o fastställa detta... MVH: Marcus
5 svar · 2,3k läst
Åsa76
Åsa76: Koll med ditt försäkringsbolag om du vill vara säker på att du har en försäkring! De kan ibland underlätta med ett BBV/GVK intyg där - om du int ehar det har du bevisbördan om något går snett. I alla fall hos IF vet jag att det är så.
4 svar · 1,9k läst
W
wiad: Är det någon som har erfarenhet av quicktech satina hörndusch (http://www.quicktech.se/quicktech_satina_rundad.php)? Deras återförsäljare i norrköping påstår att de är bättre än hafa som vi egentligen tänkt köpa, och dessutom ganska mycket billigare. Tilläggas bör att återförsäljaren även säljer hafa, vilket ger lite mer trovärdighet till hans påstående. Själv har jag
0 svar · 3,0k läst
nino
nino: Ja ytterrör och innerrör ska sticka ut ca 10cm från färdigvägg dom kapar röris när han kommer
7 svar · 2,3k läst
GoForIt
GoForIt: Det går ju alltid att lackera själva röret vitt om det är en lösning. Kommer inte toastolen väldigt långt från väggen/ risk för täta, kraftiga krökar med ett P-lås?
4 svar · 1,1k läst
M
moddha: ingen aning om vad det kan vara... men som sagt, med de nya tätskikten samt med fuktokänsliga skivor så kan du nog låta den vara...
3 svar · 5,7k läst
A
andreasale: Tack för svaren! Någon mer som har synpunkter på 2"-2 bakom våtrumsskivorna? Jag har oxå funderat på att regla imellan befintliga reglar,men fick för mig att de skulle bli enklare att regla ny vägg utanpå den gamla..
2 svar · 2,4k läst
T
thomasd79: när ozon kommer i kontakt med vatten så bryts det ner till syre inom nån minut. om du inte ska ha något vatten i, hur kan alla slangar bli rena från bakterier? vad är det för märke på ditt badkar?
6 svar · 10,2k läst
Tigersågen
Tigersågen: Jag undrar om du inte ska vara glad för springan, med tanke på om du får vattenläckage utanför kabinen, då kan inte vattnet nå golvbrunnen.
1 svar · 2,8k läst
B
Beape: Jag hittade en riktigt snygg handdukstork (Zehnder Yucca) på en tysk hemsida (www.reuters-bathroom.com). Enligt fabrikanten ska handdukstorken vara utvecklad enligt tyska normer. Innebär detta att man utan vidare kan installera denna handdukstork i ett svenskt badrum och finns det rentav någon som har installerat just detta märke i sitt badrum?
0 svar · 2,3k läst
B
Anonymiserad 23608: [citat] Det beror ju på hur rören är dragna i golvet och vart närmsta skarv ligger -dessa måste vara inspektionsbara och får inte byggas in. Rören måste också kopplas isär på badrumssidan så att man kan trä över manschetter om det saknas.
23 svar · 4,3k läst
·
B
BAS: Använd ättikssyra. Naturligt och fräter bra på kalkbaserade prylar såsom gips, puts, kakelfix m.m. Det tar lite längre tid än H2SO4 så låt det ligga i en behållare en stund.
7 svar · 1,7k läst
B
BAS: Det går bra. Det är bara lite jobbigare att få bort från plattorna, men är det bara en liten yta så kör på.
1 svar · 1,0k läst
B
Beape: [citat] Precis min tanke och det är därför inte ens beställda Siemens-pelare kommer att stå på El-Gigantens plattform (jag valde Siemens framför Miele av andra skäl än huruvida El-Gigantens plattform skulle orka bära upp pelaren eller ej :-).
11 svar · 33,7k läst
D
dennisson: Tusen tack för svar! :)
4 svar · 5,0k läst
J
jerk: många tillverkare av spottar har burkarna för brandrisken då det är stor risk att det börjar brinna annars. Sylvania tex har ett minimimått på burkar för att det skall vara godkänt av dem. Jag har varit med om att spottar 230 volt GU10 35w gjort att deras aramturer kroknat av värmen och tappat formen och då fått reda på att det är jätte viktigt att man tänker på just detta med
12 svar · 5,1k läst
S
stOra_m: När vi skulle göra om vårat badrum var jag också inne på mer gråa "metalliska/skimrande" plattor till golvet men blev mer övertygad att ett varmare brunt klinker skulle passa bättre. När jag sedan fick se Höganäs Oxide Ruggine hade jag bestämt mig. Sambon hade tidigare fastnat för ett annat brunt klinker men blev också fast när hon fick se Oxide plattan. Vi har vita blanka plattor
1 svar · 2,0k läst
V
vic viper: Har man bara en potta ovanför som är klassad för den aktuella effekten är brandrisk inget att oroa sig för.
3 svar · 1,1k läst
Kave
Kave: Har du sökt i forumet? Du får väl inte ens lägga ut kabeln själv utan det är elektriken som ska göra det också. Kolla annars med den tillverkare du tänkt använda, de har säkert installationsbeskrivning på sin websida.
2 svar · 850 läst
W
walles: Det var ju altandörr jag var ute efter, så tack Marive! Helglasad med frost är inte en dum ide, dock lite väl avslöjande om man står naken där inne... Men det tål att funderas på! Tack för alla råd!
6 svar · 6,4k läst
C
ChristinaB: Tack för bra svar!:-) /C
4 svar · 8,4k läst
H
Hus-kvarna: Emaballaget som grejerna står i har åkt lastbil så det ska inte vara några problem , de som lastar pallen behöver bara plasta in den sen är det upp till transportfirman att ta det lugnt. 700kg pall(plattor och toa mm) är inga problem, så jag hanterar 1200kg pallar dagligen
4 svar · 2,0k läst
J
JF.: Tack för tipset zno :)
4 svar · 7,7k läst
·
C
ChristinaB: Skall jag köra mjukfog (Silikon?) ovanpå den gamla fogen, eller skall denna tas bort först? Anledningen till att jag tänkte köra ny fog är att jag fick rådet här på Byggahus om det. Dom håller på och spränger i krokarna för en ny tunnebanestation och jag misstänker att det är det som fått fogen att spricka från början då det kanske har satt huset i rörelse. Är det något
2 svar · 3,9k läst
H
hempularen: Det bör man göra även för stabiliteten.
2 svar · 1,5k läst
H
hidetun: Jag har skjutit fast den. När jag tar bort listen kommer jag lägga i fuktspärr igen.
11 svar · 1,9k läst
·
_bystrom_
_bystrom_: [citat] Jo., fast på väggarna ingår också våtrumsväv.
18 svar · 17,2k läst
F
Frodda: Klart du kan! det mesta är möjligt, men avloppet från en bide torde vara mindre än en golvbrun, så länge du kan bila i betonggolvet/göra större hål så ser jag inga problem.
1 svar · 1,9k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Vad bra att det löste sig. Du valde rätt väg att gå.
12 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.