Badrum
Åsa76: Ring till bkr (www.bkr.se) eller gvk så kan du säkert få uppgifter om detta strider emot branchregler. Det gör det troligtvis och så skall man ju inte bygga, då gäller ingen försäkring tex....
Åsa76: Det finns många trådar om detta, vissa kanske lite förvirrrande men vad jag förstått nu så är OSB inte godkänt av tex bkr så du skall hellst inte använda det om ditt badrum skall byggas enligt branchreglerna...... Man skall regla upp ordentligt bakom aå att alla skruvar kan bottna igenom Lip boarden (Minerit VT?) ?
warwick: Hyr/ låna en rejäl bilnings maskin så går det fort :-)
Beape: En annan fundering (om man har en lite längre ventilationskanal) är ju om man vill ha en fläkt i badrummet som "trycker ut" luften eller om man vill ha en fläkt i kanalens yttre mynning som "drar ut" luften. I mitt fall föll valet på det senare främst p g a att flera kanaler (tvättstuga, badrum, gästtoa) löper samman i en kanal som slutar i en takhuv. Sätter jag en fläkt i takhuven
_bystrom_: Det går. Använd gärna Utomhustvätt med mögelmedel och allt. Skölj noga, rugga ytan med sandpapper, 120 är lämpligt. Se till att allt kalk och dylikt försvinner vid tvätten.
ktm250: Beror på vad du har under betongen. Direkt markkontakt = inget tätskikt. Inget tätskikt = inte bra att ha flytspackel. Kapillärbrytande skikt och ev. isolering = tätskikt.
Larsa: Kanske fälla in en hylla för schampoflaskan i hörnet oxå? Kan ju bli snyggt med en "alkov" i det snedställda hörnet.
MC-HiTech: Använd dig av samma dimenson som kommer fram i väggen, såvida det inte är ett gammalt galvför som kommer fram då kan du går ner till 15 eller 12mm. Börja med att montera ballofix på resp. rör så kan du enkalt stänga vattnet om du behöver. Efter ballofixen kommer sätter du på en T-koppling och sdan rör på det innan du är framme vid nästa blandare. Du kommer inte märka
jawen: Ska du gjuta in den krävs en syrafast jetkoppling, nu vet jag inte hur mycket av "ditt" avlopp som är relinat men dom brukar sällan klara av att relina det som ligger i badrumsgolvet ( brunn, skarv handfat för ex ). Så troligtvis kan du bara bila upp din brunn ( försiktigt så du inte får röret att spricka längre bort ), sen du frilagt brunn samt ca 25cm rör från brunn så kapar du av
Anonymiserad 23608: Slätt underlag (spackla skivskarvar). Allt syns på den färdiga ytan. Vitt fix. Bradspackla med detta innan sättningen om underlaget är mörkt så finns det ingen risk att rillorna efter fixkammen lyser igenom. Förskjut arken i varje rad så minskar risken att man ser rutmönstret efter arken. Tryck till arken med en fogbräda så blir ytan jämnare än om man trycker med händerna. Gör
v-g: Tror tyvärr att det bara är att dömma ut hela konstruktionen. Det är bara att vänta tills vattenskadan blir stor om den inte redan är det. För att keramik skall fungera kräver de ytterst stabilt underlag det är grundregel nummer ett.
v-g: Cementspackel. Små glipor ex de mellan skivor som sitter tätt mot varandra behöver normalt ej spacklas. Skruvskallarna spacklas heller inte. Inget silikon det fäster inget på. Ska det vara nåt så använd målarfog/akrylfog avsedd för våtrum.
betula: Träullsplattor innehåller granträ = organsikt material men av någon anledning funkar de i fuktig miljö, de möglar tydligen inte. Har kanske något med betongen att göra? Konstruktionen är vad jag vill minnas godkänd för källarmontage, om än en mindre känd variant.
Anonymiserad 23608: [citat] GVK har beslutat om att påbörja en övergång till alternativa våtrumsskivor, precis som BKR gjorde, men än så länge är det inte klart vilka skivor som ska godkännas.
v-g: Synliga rör samlar skit det är argument nog för mig att skippa dem. För alla tar väl trasan runt rören vid städning? ;) Bygger man nytt och kan dölja rören varför inte göra det? Tycker det är lite samma som med synliga elkablar jag.
Cyphera: Vi var också intresserade av den här beklädnaden. Men jag måste hålla med de inlägg du fått hittills, det ser väldigt plastigt ut på nära håll, så det blev inget för vår del heller.
Rikard Ågren: Ett tips är att ringa och fråga mattläggaren hur han vill ha det. Jag gjöt, fixade lutningen och satte upp skivor på väggarna, sen spacklade mattläggaren golv och väggar, "för att kunna garantera ett bra slutresultat" som han sade. Oftast kan de fixa lutningen också.
johank: taket i sig är jag inte oroad över, ha hört många som har panel utan problem, tror inte heller ett villaföretag skulle sälja det om det inte funkar.
Linn-81: Tack för alla tips. Jag hittade ett par i en färgbutik på Kungsholmen. Svindyra var dom. Men dom passade perfekt!!:)
Anonymiserad 23608: 1 Juli 2007. Bygger man nytt eller bygger till så är det ett myndighetskrav sedan 2006.
MC-HiTech: Nej jag skulle inte tro att du får en sämre produkt, hur det ärn är och vilken produkt du än väljer så får du så småningom angrepp på siliconet i alla fall. Rengör ofta, ett bra tips.
avendere: JA! Bild vill vi (jag) ha! - Har varit inne på denna lösning själv innan just för att jag inte vet hur jag ska lösa snittet vid kanterna där hörnen "möter varandra" liksom... Hitar du bild så vore det kanon! MVH: Marcus
Bambi: Hej! Instämmer med föregående skrivare, bakfall på tätskikt. Vad jag har förstått så vill en del kakelsättare rätta till sitt misstag med bakfall på tätskikt genom att justera med fixet vid plattsättningen VILKET INTE är rätt metod, stå på dig. Jag visste inte förut vad som menades med uttrycket: kämpa med näbbar och klor! Men efter lite kämpande och strid med entreprenörer