Upptäckte efter att jag tagit upp badrumsgolvet att det var en blanding av gjutgärn och plaströr i golvet.
Golvbrunnen till badkaret var den gamla gjutjärnsbrunnen som var kvar, duschavloppet var ett i plast och från detta samt från handfatet gick det plaströr till ett rakt gjutjärnsrör ca 1 m in i golvet som sen går ner till stammen.
Mellan skarven av plaströr och gjutjärnsröret sitter en gmmimuff och detta verkar ha hållt tätt sedan badrummet renoverades sist på 80 talet.

Golbrunnen i gjutjärn ska självfallet bytas men hur gör jag med de liggande gjutjärnsrören som nu ansluter till plaströren, vågar jag ha kvar dessa med gott samvete, får dessa överhuvudtaget vara kvar? Tanken är att iallfall byta plaströren och gummimuffen till gjutjärnsröret.

Om det går , hur gör jag med golvbrunnen i gjutjärn, går det att få bort denna för att ersätta med plastbrunn utan att skada det ankommande gjutjärnsröret.?

Jag kommer inte i nuläget åt att se vart rören tar vägen sen vidare in i väggen!

Byt så mycket som möjligt, helst allt. Det är kanske lättare att byta allt än hålla på och värdera. Avloppsrör är förhållandevis billiga. Jag lade nyss mitt avlopp. Det gick enklare än jag trodde med de grå rören, lite passande med vinklar, men jag köpte en del överloppsdelar som jag sedan lämnar tillbaka. Jag lade olja på gummit så att det går att få loss om man lägger fel.

SJW skrev:
Byt så mycket som möjligt, helst allt. Det är kanske lättare att byta allt än hålla på och värdera. Avloppsrör är förhållandevis billiga. Jag lade nyss mitt avlopp. Det gick enklare än jag trodde med de grå rören, lite passande med vinklar, men jag köpte en del överloppsdelar som jag sedan lämnar tillbaka. Jag lade olja på gummit så att det går att få loss om man lägger fel.
Använd gärna glidex glidmedel som är avsett för detta ändamål eller diskmedel istället. vattnet kommer ju med tiden spola bort det eftersom det är vattenlösligt till skillnad från oljan

Yes diskmedel, schampo eller flytande tvål brukar funka rätt bra vid montering, om det sen fastnar lite när det torkar vet jag inte, men man har gott om tid att korrigera ledningarna innan (om) det inträffar.. Ifall det är söndag och man inte har glidex hemma....

Byt rubbet i hela badrummet. Det är dessutom inte tillåtet enligt branchreglerna att behålla en gjutgärnsbrunn eftersom det inte går att montera tätring på den.

Håller med ovanstående. Byt ut allt du kan under badrummsgolvet. Om det blir problem med avloppet i framtiden vet du att allt är bytt där iallafall och då behöver du inte bryta upp och renovera badrummet igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.