Byggahus.se
Hej!

Jag skall gjuta ner vattenburen golvvärme ovanpå cellplast (typ XPS). Har kollat runt på lite olika fabrikat vad som kan tänkas vara användbart kontra priset.
Har hittat Finja 460 som är prisvärt men Cellplast som underlag står inte med i deras rekommendationer för 460.
Men jag hittade tipset i detta forum http://www.byggahus.se/forum/golv/28759-vilken-betong-till-gjutning.html
Men kan jag använda 460 ändå??
Har någon erfarenhet av liknade case??

/gorran

Hej ! Dett låter knepigt! E detta ett system, eller eget på hitt ? Det finns färdiga system ,men kostsamma. Kolla på Rooth systemet, med alu plåtar.

Jag har kommit fram till att det bästa är att gjuta ner slangen i en finsats. Då behöver jag inte köpa färdigfräst cellplast XPS (dyr) och inga plåtar heller.
Då kan jag fästa slangen med rörhållare som trycks fast i cellplasten och sen bara gjuta alltihopa typ 45-50 mm tjockt.
Anledningen till denna lösning är att jag har oisolerad platta i botten och sedan 60 mm cellplast idag och överst dubbel spånskiva i badrummet.

funkar säkert,nästan som en platta

Bra ide att använda vanlig cellplast! Vad är det för rörhållare du tänkt använda?

OK kommer nog att gå på samma lösning men jag hade tänkt använda fiberförstärkt golvspackel typ ABS 17 eller Floor 4320 för att slippa armera.... Dyrare men enklare antar jag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.