Har tänkt renovra ett litet badrum på 4kvm nu under vintern och har som glad hemmapulare börjat läsa på. Lägga klinkers har jag gjort förr så det har jag koll på. Det jag undrar över är underarbetet.

Badrummet är på 4kvm, nu är det badrumsmatta och våtrumstapeter. Huset står på betongplatta med vattenburen golvvärme. Byggt 91.
Badrummet består av 3 innegipsväggar mot två sovrum och en hall. Väggen längst in i badrummet är i betong och vätter mot garaget som inte är uppvärmt men isolerat. (räknas som yttervägg??)

Några frågor:

1. Har jag förstått det rätt om jag river bort innergipsväggarna på den sida regelarna som vätter mot badrummet och sätter i tätare med reglar. Idag sitter de 60cc. Sätter sedan upp nån av de godkända skivor. Blir det styvt nog när jag sätter tätare med reglar så det räcker med ett lager?

2. Måste sådana skivor upp på betongväggen mot garaget eller ska det bara upp tätskikt eller va gäller?

3. Golvet har godkänd lutning, kan jag då bara ta bort mattan o sätta tätskickt?

1. Ja sätt reglarna på c/c 30 så räcker det med en skiva våtrumsgips. 2. Bara tätskikt och remsor räcker.
3. Yes, slipa bort mattlimmet innan bara.

Redigerat:
kimpo skrev:
1. Ja sätt reglarna på c/c 30 så räcker det med en skiva våtrumsgips. Eller gipsa på ett till lager med våtrumsgips på befintliga gipsskivor.
2. Bara tätskikt och remsor räcker.
3. Yes, slipa bort mattlimmet innan bara.
Är det verkligen tillåtet att sätta en våtrumsskiva över en vanlig gipsskiva :confused:. Har precis för mig att det endast är en vägg med reglar som gäller, inga träfiberskivor eller annat som kan mögla om läckage uppstår.

Nej det stämmer...Men som det är just nu så säger alla olika, regelverk, försäkringsbolag, tillverkare m.m....Men ska man hårdra det så ska ju även gipsen på andra sidan väggen bytas, då den ingår i väggkonstruktionen. Jag vet bara att det är high chaparall i badrumsbyggar Sverige just nu.
Men svaret på din fråga är NEJ det är inte tillåtet att ha gips bakom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.