Vi har precis köpt ett hus och nu när vi var där och besiktade städningen upptäckte vi att toaletten står och rinner, hur åtgärdar man detta?
Sedan har jag en till fundering... Vi gjorde en "vanlig" besiktning utförd av besiktningsman i samband med att kontraktet skrevs, men han sa inget om detta, vi själva hörde det inte heller när vi undersökte huset så detta måste nästan ha uppkommit efter att kontraktet skrevs. Säljarna har nu flyttat därifrån och vi har tillträde i årsskiftet, kommer denna åtgärd bekostas av oss som köpare eller säljaren?
 
Hej ! Förmodligen är det gummi packningen som sitter på metall stången,ca 55 kr. Om det gäller en standard toa.
 
Oftast är det bara en packning som behöver bytas. Ibland kan det vara flottören som har hängt sig och behöver därför justeras.
 
Det var samma sak som städkillen sa så då hoppas jag att det "bara" är det felet, nu har ju vi tänkt att nyta toaletten i allafall för att vi ska renovera badrummet... men det känns aldrig kul när man hittar fel... men jag antar att det bara är att vänja sig vid att det är så att bo i hus ;-)
Kan man byta denna packning själv tror ni eller måste man ta dit en rörmokare?
 
Är du lite händig fixar du det lätt själv!
 
Hej Husletaren55
Gör såhär.
På sidan om toaletten så finns det inkommande vatten till toaletten där sitter troligtvis en kran, stäng den kranen, om vattnet slutar omgående att rinna så är det ventilen med flottören som läcker om inte då är det gummi packningen som sitter på metall stången.
Det är bara att öppna vatten cisternen övre lock och kolla ner.
 
Husletaren55 skrev:
Vi har precis köpt ett hus och nu när vi var där och besiktade städningen upptäckte vi att toaletten står och rinner, hur åtgärdar man detta?
Sedan har jag en till fundering... Vi gjorde en "vanlig" besiktning utförd av besiktningsman i samband med att kontraktet skrevs, men han sa inget om detta, vi själva hörde det inte heller när vi undersökte huset så detta måste nästan ha uppkommit efter att kontraktet skrevs. Säljarna har nu flyttat därifrån och vi har tillträde i årsskiftet, kommer denna åtgärd bekostas av oss som köpare eller säljaren?
En rinnande toalett är ett av de minsta och trivialaste problem man kan råka ut för som husägare. Det är snäppet över en utbrunnen glödlampa. Du kommer med största sannolikhet att råka ut för saker som är mycket värre, så precis som du misstänker, det är bara att vänja sig.

Att du skulle få bytet av packning till ett dolt fel och kräva säljaren - nej, inte en chans.
 
Och tänk på om du istället köper en ny toalett att du inte köper en snålspolad variant om ni har gamla rör i huset :-)
 
warwick skrev:
Och tänk på om du istället köper en ny toalett att du inte köper en snålspolad variant om ni har gamla rör i huset :-)


snålspolande är ju helt värdelösa även i största allmänhet så undvik sådana.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.