8 109 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Rinnande toalett?
Vi har precis köpt ett hus och nu när vi var där och besiktade städningen upptäckte vi att toaletten står och rinner, hur åtgärdar man detta?
Sedan har jag en till fundering... Vi gjorde en "vanlig" besiktning utförd av besiktningsman i samband med att kontraktet skrevs, men han sa inget om detta, vi själva hörde det inte heller när vi undersökte huset så detta måste nästan ha uppkommit efter att kontraktet skrevs. Säljarna har nu flyttat därifrån och vi har tillträde i årsskiftet, kommer denna åtgärd bekostas av oss som köpare eller säljaren?
Sedan har jag en till fundering... Vi gjorde en "vanlig" besiktning utförd av besiktningsman i samband med att kontraktet skrevs, men han sa inget om detta, vi själva hörde det inte heller när vi undersökte huset så detta måste nästan ha uppkommit efter att kontraktet skrevs. Säljarna har nu flyttat därifrån och vi har tillträde i årsskiftet, kommer denna åtgärd bekostas av oss som köpare eller säljaren?
Hej ! Förmodligen är det gummi packningen som sitter på metall stången,ca 55 kr. Om det gäller en standard toa.
Det var samma sak som städkillen sa så då hoppas jag att det "bara" är det felet, nu har ju vi tänkt att nyta toaletten i allafall för att vi ska renovera badrummet... men det känns aldrig kul när man hittar fel... men jag antar att det bara är att vänja sig vid att det är så att bo i hus ;-)
Kan man byta denna packning själv tror ni eller måste man ta dit en rörmokare?
Kan man byta denna packning själv tror ni eller måste man ta dit en rörmokare?
Hej Husletaren55
Gör såhär.
På sidan om toaletten så finns det inkommande vatten till toaletten där sitter troligtvis en kran, stäng den kranen, om vattnet slutar omgående att rinna så är det ventilen med flottören som läcker om inte då är det gummi packningen som sitter på metall stången.
Det är bara att öppna vatten cisternen övre lock och kolla ner.
Gör såhär.
På sidan om toaletten så finns det inkommande vatten till toaletten där sitter troligtvis en kran, stäng den kranen, om vattnet slutar omgående att rinna så är det ventilen med flottören som läcker om inte då är det gummi packningen som sitter på metall stången.
Det är bara att öppna vatten cisternen övre lock och kolla ner.
En rinnande toalett är ett av de minsta och trivialaste problem man kan råka ut för som husägare. Det är snäppet över en utbrunnen glödlampa. Du kommer med största sannolikhet att råka ut för saker som är mycket värre, så precis som du misstänker, det är bara att vänja sig.Husletaren55 skrev:Vi har precis köpt ett hus och nu när vi var där och besiktade städningen upptäckte vi att toaletten står och rinner, hur åtgärdar man detta?
Sedan har jag en till fundering... Vi gjorde en "vanlig" besiktning utförd av besiktningsman i samband med att kontraktet skrevs, men han sa inget om detta, vi själva hörde det inte heller när vi undersökte huset så detta måste nästan ha uppkommit efter att kontraktet skrevs. Säljarna har nu flyttat därifrån och vi har tillträde i årsskiftet, kommer denna åtgärd bekostas av oss som köpare eller säljaren?
Att du skulle få bytet av packning till ett dolt fel och kräva säljaren - nej, inte en chans.
En liten handledning:
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=98
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=98
Klicka här för att svara