7 765 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
bygga fall med reglar? hydropanel-erfarenheter?
Sida 1 av 2
Kan man inte när man redan tar upp badrumsgolvet bygga det fallet som ska gå över hela golvet genom att höja golvet med kilar på reglarna, då blir det ju inte fullt lika mkt att spackla och säkrare att det blir rätt, sen spacklar man fallet runt brunnarna!?
Någon som har erfarenhet att arbeta med Hydropanelen som vårumsskiva.
Vi ska sätta den på gammal råspont och då räcker ju 9mm för 189:- skivan!
Någon som har erfarenhet att arbeta med Hydropanelen som vårumsskiva.
Vi ska sätta den på gammal råspont och då räcker ju 9mm för 189:- skivan!
Jag menar som Vic Viper förstod , att spackla hela ytan men genom att redan med uppreglingen av golvet styra fallet, och på sätt inte behöva spackla hela fallet över golvet utan bara runt brunnarna , förstår ni vad jag menar då?
Jag borde ju på så sätt inte bara spara spackel, men det borde även vara lättare att med full säkerhet se till att det blir fall på hela golvet.
För övrigt är jag en hon! "smirk"
Jag borde ju på så sätt inte bara spara spackel, men det borde även vara lättare att med full säkerhet se till att det blir fall på hela golvet.
För övrigt är jag en hon! "smirk"
Precis så gör jag. Byggde upp ett litet fall mot golvbrunnen med spånskivorna för att sedan prima och flytspackla. Rätt eller fel det får andra avgöra. Man bör åtminstone inte få ett olyckligt bakfall med denna metod.
Tigersågen
Kan väl tillägga att jag bygger ett mindre duschutrymme till min vedeldade fristående bastu.
Tigersågen
Kan väl tillägga att jag bygger ett mindre duschutrymme till min vedeldade fristående bastu.
Redigerat:
Spackel följer tynglagen, oberoende ifall det redan lutar. Så när du spacklar blir det svårare eftersom du måste ha 12mm (lip) tjocklek på spacklet. Spacklet kommer att rinna ock då kommer det att bli tunnare på sina ställen.
Fast då borde det ju inte gå att spackla fall överhuvdtaget, dvs det borde vilja flyta ut oavsett.!?
tänkte mig en inte alltför lös blandning och inte alltför mycket lutning!?
Sen får man väl passa spacklet på samma sätt som när man bygger fallet normalt! ?
tänkte mig en inte alltför lös blandning och inte alltför mycket lutning!?
Sen får man väl passa spacklet på samma sätt som när man bygger fallet normalt! ?
Du måste blanda enligt tillverkarens rekommendationer. Då blir det ju flytspackel o det rinner vill jag lova.
Att "flytta" runt spacklet tycker jag inte fungerar så bra, bäst resultat fick jag när jag såg till att låta det flyta ut, då blev det automatiskt fall. Dock så har jag bara flytspacklat 5 ggr...
Att "flytta" runt spacklet tycker jag inte fungerar så bra, bäst resultat fick jag när jag såg till att låta det flyta ut, då blev det automatiskt fall. Dock så har jag bara flytspacklat 5 ggr...
Jag beaktade risken för att flytspacklet skulle rinna iväg, därför byggde jag bara upp fallet med 0,5 cm på två meter.
Tigersågen
Tigersågen
TrollMann skrev:
Här hängde jag inte alls med.
Om du bara lät det "flyta ut" och ditt golv var rakt, ja då borde det enligt fysikens lagar ju inte bli något fall alls!!?
Det fanns iallafall förr, vet jag, men behovet tror jag inte riktigt på eftersom man ändå måste flyta. Som det diskuteras ovan så är det ju inte så jättelätt att spackla på ett fall eftersom flytet, beroende på vad man har för produkt, har tendens att mer eller mindre vilja självnivellera.
KGC-verktyg har ju också färdiga fall, men då köer man helt dusch-kit, men problemet kvarstår att man inte skall lägga tätskiktet på skivmaterial, på golv.
KGC-verktyg har ju också färdiga fall, men då köer man helt dusch-kit, men problemet kvarstår att man inte skall lägga tätskiktet på skivmaterial, på golv.
Det finns "fallskivor" att beställa. De kan man utforma hur man vill. Ska man flyta ett plant golv med fall, kan man använda en skopa på ett skaft och innan flytet börjar stelna "skopar" man ur/bort flytet runt brunnen och häller ut det runt ytterväggarna. Detta är dock ganska svårt att få till...