Hej

Hur gör man bäst för att förstärka golvet så att det motsvara c/c 600?

Bjälkarna ligger på c/c ca 850 nu. Från planet på bjälkarna upp till färdigt golv har jag ca 80 mm. Skall ha vattenburen golvvärme.

Skall man regla i mellan bjälkarna och bygga upp så det blir lagom med 22 spån-värmeslang-flytspackel eller lägga spånet direkt på bjälkarna och gjuta en självbärande kaka ovanpå?

Vet nån hur mycket flytspackel man behöver ha över värmeslangen om man kör Lip's system?

mvh
Håkan

• badrgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Knutte87
  • Laddar…
Du behöver regla i så det blir max 600 c/c på golvbjälkarna. Lämpligtvis lägger du de nya bjälkarna i lämplig höjd så det blir lagom med den konstruktion du tänkt ha ovanpå.

Menar du LIPs tätskiktssystem? Det är flytspackelleverantören som avgör hur mycket du behöver över slangarna. Flytspackel och tätskikt behöver inte komma ifrån samma leverantör.

Du kan med fördel använda cellbetong med vanlig armeringsmatta.
Cellbetongen har även egenskapen att den isolerar så att värmen går ut rätt väg (uppåt)
Flytspackla sen över golvvärmeslangarna, de ska INTE ligga i cellbetongen.
Köp snabbhärdande cellbetong och följ levernatörens rekommendationer.

Antar att BAS menar EPScement? Också en bra lösning.

Ok.. Tack för svaren...

Om man gjuter på med EPS, måste man ändå regla 600 c/c?

mvh
Håkan

Nja, det beror på hur kraftig blindbottnen är och hur väldimensionerade bjälkarna är. Jag tycker dina ser ganska klena ut. Skulle det vara 600 c/c på bjälkarna vill man åtminstone ha en blindbotten på 22 mm spontat som stöd. Du måste också göra konstruktionen flytande och armera slipsatsen eller avjämningsmassan.

Se detaljer här:

http://www.epscement.com//general/documents/pdf/Badrumsgolv_pa_trabjalklag_105.pdf

Se där, jag hade inte ens hört talas om dem.. På vilket sätt kör LIP med dem?

LIP kör...eller LIP Sverige kränger Isolcap speed.

Förresten, kul att veta nåt inte du vet!:p

Hehe, ja du ser..

Någon som något ungefärligt pris på EPSCement?

K
Ring någon som säljer EPScement så får du ett exakt svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.