gajon78 skrev:
Här hängde jag inte alls med.
Om du bara lät det "flyta ut" och ditt golv var rakt, ja då borde det enligt fysikens lagar ju inte bli något fall alls!!?
Spackel är trögflytande, så har man en hög på ena sidan "flyter" den mot andra, dock så stelnar den inomk 30 minuter och då har den flutit ut med fall. Jag hade nog tur, för jag slapp skopa ur brunnen, blev precis rätt mängd.

gajon78 skrev:
Kan man inte när man redan tar upp badrumsgolvet bygga det fallet som ska gå över hela golvet genom att höja golvet med kilar på reglarna, då blir det ju inte fullt lika mkt att spackla och säkrare att det blir rätt, sen spacklar man fallet runt brunnarna!?
!

Lite lustigt för idag när jag rev upp golvet , lagt på 80- talet och som bestod av underst råspont ,sedan sen flera tunna masonitskivor på olika strategiska ställen (för att styra fallet ) masonitremsor runt alla väggar så att ytterkanterna på rummet blev högre och sen ovanpå detta en 22 mm spånskiva. Dvs man har tänkt pecis som jag när man byggde badrummet för 20 år sedan.
Trots utvändigt läckande rör och massor av ställen där tätskiktet var sönderborrat fanns inte tillstymmelse till fuktskador.

Jag kapade ur golvreglarna där jag ville att fallet skulle börja i vårt badrum och lät sedan hela golvreglarna, spånskivorna (med golvvärmeslangar), gipsskivorna följa den vinklingen. Sedan tejpade vår kakelkille med som en tjock gummilist vid den skarven/fallet startade. Hällde ut flytspackel i övriga badrummet som fyllde upp till exakt rätt nivå mot gummilisterna. När detta stelnat så tog han bara bort listerna och sedan betongspacklade han fallet för bastu, dusch och badkar i de "tomma" rutorna som varit avgränsade. Blev super och sparade en hel del spackel och jobb.

//Rob

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.