smiler
smiler: Oj! Förmodligen är de bara 3" avloppsrör efter brunnen å de för litet iaf...
1 svar · 1,3k läst
J
JF.: Tack för svaren! :)
4 svar · 1,5k läst
M
MC-HiTech: Nej jag skulle inte tro att du får en sämre produkt, hur det ärn är och vilken produkt du än väljer så får du så småningom angrepp på siliconet i alla fall. Rengör ofta, ett bra tips.
1 svar · 5,0k läst
A
avendere: JA! Bild vill vi (jag) ha! - Har varit inne på denna lösning själv innan just för att jag inte vet hur jag ska lösa snittet vid kanterna där hörnen "möter varandra" liksom... Hitar du bild så vore det kanon! MVH: Marcus
10 svar · 9,5k läst
B
Bambi: Hej! Instämmer med föregående skrivare, bakfall på tätskikt. Vad jag har förstått så vill en del kakelsättare rätta till sitt misstag med bakfall på tätskikt genom att justera med fixet vid plattsättningen VILKET INTE är rätt metod, stå på dig. Jag visste inte förut vad som menades med uttrycket: kämpa med näbbar och klor! Men efter lite kämpande och strid med entreprenörer
3 svar · 1,6k läst
V
Virri: Tack, det var som jag trodde.
2 svar · 1,3k läst
Åsa76
Åsa76: [citat] Det är tänkt att en kvlaificerad hatverkare skall räkna ut exakt plats och således kunna pricka in alla saker på reglar- ja. sen hur det görs i verkligheten är det väl ingen som vet? Generellt så bör man väl bygga enligt reglerna om man känner till dem, men jag har efter att våra två behöriga BBV firmor båda använt osb kollat upp det och de flesta inom branchen, dvs
14 svar · 5,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Ja visst finns det garanti, men då ska man åka med kvitto och få en ny givare från K-rauta, det lär ju inte ligga nån på hyllan. Jobbigt.... ;) jag hade gärna sluppit byta om det inte behövs förstås, men jag tycker inte jag får ordning på det hele som det är nu, det var iofs. likadant när givaren funkade, om den inte var halvtrasig från början, mätte inte resistansen i givaren
6 svar · 33,2k läst
L
lindenaren: Är det någon som har bra tips på mindre vikbara duschväggar? Det största måttet som jag kommer kunna använda utan att också behöva flytta toalettstolen är 700*700...
0 svar · 2,3k läst
J
Anonymiserad 23608: Eftersom det är en mattläggare som du har pratat med så antar jag att han syftar på GVK's regler som fortfarande godkänner gips i våtrum, men håller på att gå över till alternativa våtrumsskivor likt BKR.
3 svar · 1,5k läst
J
jeppe_L: Kopparrör ska kläs in med plast så att inte gjutningen kommer i direktkontakt. Givetvis gjordes detta innan gjutning=)
6 svar · 3,8k läst
B
BAS: Om du ska renovera badrummet med äldre brunn än 90-talet så ska den i alla fall bytas. Passa på att byta avloppet förbi biden. Du kommer inte att ångra dig.
1 svar · 4,6k läst
Larsa
Larsa: Du kan nog be en mattläggare svetsa hålet (samma som de gör i hörnen, eller om de skarvar mattan).
1 svar · 2,7k läst
v-g
v-g: Borde funka :) Man måste nog försöka få dem i jämntjocklek innan man börjar. Sen gäller det också att de inte spricker så lätt(dvs rätt sorts sten) men det är svårt att veta innan man satt dem i fix. Kakel tål ju som bekant inte mycket när det är löst.
1 svar · 1,9k läst
S
sjurumochkök: Tack för svar! Okej, då räcker det nog med det fall som finns alltså. Så bra. Då kah jag gå vidare med mina planer...
2 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Gott mos & torra handdukar väntar. Lycka till.
4 svar · 1,4k läst
M
-MH-: Det viktiga är att få det "drag"-tätt så att inte fuktig luft hamnar på vinden. Det behövs inte diffusionstät plast för det, men någon slags "vindpapp" är att rekommendera.
9 svar · 2,0k läst
J
JanneSjo: kan förstå att inte billigast tänkbara - när jag valde HAFA så hade de gerberit som fixtur - jag väntade med storlek på fixtur och då kom HAFA med en fixtur som kostade 2000 kr mindre -. risken är förstås att den slutar funka och att man får riva den kaklingen - hoppas den håller - + att fixturen är på insidan tätskiktet .
5 svar · 7,0k läst
K
ktm250: Den fukttåliga heter P5. V313 är dock i klass P5, men är betäckningen som just den tillverkaren (Swedspan)har döpt sin P5-skiva till.
4 svar · 1,4k läst
K
ktm250: Jag tycker det ser rätt ok ut prismässigt. Kanske lite dyrt med tanke på att de saknar godkännande för ånggenomgångsmotstånd på över 1 000 000 s/m
1 svar · 1,0k läst
E
EmMi: Antar att det är regel att ha tröskel till tvättstuga, då det räknas som våtutrymme? Men, i så fall, hur hög måste den vara? Skillnad mellan tvättstugegolv och högsta höjd på tröskeln? Utanför tvättstugan (hall) är det betonggolv och i tvättstugan blir det klinker... Med tröskel blir den som en höjd in i tvättstugan, skulle ju helst vilja ha en sån liten nivåskillnad mellan
0 svar · 3,7k läst
K
kamy: IDO har en serie som heter Seven D. De möblerna finns i mörkbetsad ek. http://www.ido.se
1 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Man kan ju vända FMM hur man vill så man kan sätta vilken som helst som värme eller retur. Viktigast är väl att man har termostaten på värme men det gör säkert inte mycket det heller.
4 svar · 1,5k läst
M
MC-HiTech: Brf kan kräva att du gör det fackmässigt av fackmän och att du kan visa papper på det. Anledningen är att vattenskadorna har gått upp dramatiskt och försäkringsbolagen driver frågan stenhårt. Det är inte lagkrav men det kan bli fruktansvärt dyrt för dig som brf-havare och även för föreningen. Om en skada inträffar och din granne drabbas så blir du ersättningsskyldig, har du
4 svar · 1,3k läst
fantasi
fantasi: Angående tätskickt och Isodrän... http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf Se sidan 7 figur 2. Du har använt Isodrän dvs värmeisolerande skikt och skall därmed ha tätskikt.
4 svar · 5,0k läst
·
P
per_nordlund: Från trådskaparen: Tack för alla synpunkter. Att man borde kontrollerat hantverkaren bättre under byggtiden verkar ju solklart. Nu ska jag ringa honom och diskutera läget och möjligtvis blir det så att man får leva med pölen :-(, den är inte jättestor och då ska det ju inte vara någon större katastrof enligt vissa.
14 svar · 2,0k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Absolut. Kanske kan det variera minimalt om det är två olika tillverkningsserier, men det borde vara i det närmaste identiskt. I mitt fall var det ur samma leverans och därmed troligen samma tillverkningsserie.
5 svar · 1,5k läst
schlebrugge
schlebrugge: Hej allihopa Nu börjar badrummet ta form äntligen. Det är snart dags att mura glasbetongen, Det ska bli en rund duschvägg. Jag har förstått att jag ska lägga armeringen lodrätt istället för vågrätt. Men hur gör man med infästningen i kakelväggen. Kan ju borra hål och sticka in lite armering och fylla ut med silicon. Är det nödvändigt tror ni eller håller glasväggen endå? Jag
0 svar · 1,3k läst
A
avendere: [citat] Ahh.. du menar alltså om du har kalkputs eller gipsputs på väggen.. jadu, prova o googla.. det finns säkert nått knep för o fastställa detta... MVH: Marcus
5 svar · 2,3k läst
Åsa76
Åsa76: Koll med ditt försäkringsbolag om du vill vara säker på att du har en försäkring! De kan ibland underlätta med ett BBV/GVK intyg där - om du int ehar det har du bevisbördan om något går snett. I alla fall hos IF vet jag att det är så.
4 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.