Badrum
v-g: På ett ställe behövde jag spackla upp skivorna (vid unidrains övre kant) så där körde jag på ett gipsbaserat spackel. Blev bra och håller tätt ännu (peppar peppar) :D
hempularen: Som jag tolkar din bild så tänker du förstärka i sidled mot andra bjälkar. Det ger i princip ingen förbättring alls. Det BAS menar (tror jag) är att du bygger på bjälken längs med under och över hålet i bjälken. I princip så kan man säga att materialet mitt i en bjälke är mer eller mindre dött, det har liten nytta för bärförmågan. Materialet i över och underkant av
Andy_Pandy: Det är ju bara "i fall att". Det kommer att finnas avloppsventilation och utluftdon med rörkanal i utrymmet och det är ju inget som behöver inspekteras regelundet vad jag vet, endast vid problem och då kan man öppna som du beskriver. En lucka i gaveln är också en bra ide som jag inte tänkt på men som andra hus faktiskt har. Via trappan känns sämre eftersom man gärna vill ha en slät
vic viper: Den är ganska snäll, är som trälim typ .. tänk på att spä den om du lägger den på sugande ytor.
Fabian-Bom: Lux-skiva eller liknande helt klart, eller varför inte glasblock? Dumt att blanda in trä och reglar i konstruktionen.
Alan: Vad har du för fogbredd? Fogarna kan delas i smal fog upp till 0-6 mm och bred fog 6-. Detta beror såklart på fabrikanten av fogmassan. // Alan
Smool: Jo det är klart men vi ville inte ha vanligt vitt kakel så då blir det ju genast lite dyrare... Nu blev det tillslut så att jag tog det här paketet iaf, bor ute på landet så var även en fördel att det här paketet kan jag få hem gratis =) Nu är det bara jobbet att få fast allt kvar ;) Golvbrunnen är bytt, har gjutit nytt golv med nya avloppsrör och brunnar.
abbe1001: Inga träbaserade skivor är tillåtna på badrumssidan av regeln så du får ta ner det gamla innan du sätter upp det nya.
Larsa: Det beror främst på dimesionen på det befintliga avloppsröret. Du behöver normalt 100mm i diameter (kan ju vara svårt att kolla då det är under golvet). Om avloppsstammen från övriga huset kommer ner på denna plats så bör det vara ett tillräckligt grovt rör. Sen handlar det om att bila upp golvet för att få ned röret till toan och ansluta till befintligt rör. Det finns även
henkepenka: Hej, Har precis köpt en lägenhet där det är vattenburen golvvärme under alla golv. Nu är det så att vi ska göra om badrummet och efter snack med hantverkare visar det sig att golvbrunnen är på helt fel plats. :( Vi pratade med vaktmästaren innan hantverkaren kom, då vi hört att föreningen står för byte av brunn och att HSB´s egna hantverkare gör detta. Vi nämnde redan då att
myrstack: Hittar du någon länk på sådana skarvar skulle det uppskattas, lyckas inte hitta något dyligt med google efter lite försök. Den lösningen jag annars funderat på är om man kan få tag i ett snyggt förkromat kopparrör (eller av annat matrial) med 15 mm innerdiameter som man kapar längs med eller kapar ur en kil bakom så man kan trä ett nytt "överdrag" på det gamla röret med 15mm
KTEA: Jag har också funderingar på att sätta bröstanel i delar av mitt badrum i min sommarstuga. Kan jag sätta den direkt på gipsskivorna eller måsta jag ha nått speciellt underlag? /KTEA
Bambi: Hej! Snackade med en byggare nyss, han sa det var förkastligt med de inkommande vattenrören, skulle de gå läck om några år så kan jag ha kulverten full med vatten då det är öppet rakt ner i dem. Likaså golvvärmecentralen, springer det läck där och det inte är tätskiktat så har jag vatten under parkettgolven på hela bottenplan. Är det inte vanligt att man bygger så för
trasan: Det är så att jag hade tänkt att sätta dit 6st spottar med pottor ovanför på vinden,nu fick jag se att 2st av dem skulle då hamna på eller precis bredvid en takstol och det blir inge bra att placera ut dem på nåt annat sätt,då tänkte jag kanske sänka taket med 45 eller 70 reglar, är det nån som vet några bra downlights som skulle passa bra,det ska vara ip44!
hempularen: Ta dit någon som kan bedömma hur allvarligt det är med svampen. Man skall nog undvika att ta bort för mycket av virket i onödan, väggen är ju bärande. Själva svampangreppet slutar oftast om man slutar tillföra fukt. Dvs. gör ni nu om och gör rätt så finns det ingen lämplig miljö för svampen att växa i (fast kontrollera som sagt). Och tar ni dessutom till Boracol så bör det
kuse: Tja, Har ett nyrenoverat badrum (va renoverat när jag köpte huset) med kakel på väggarna och platsmatta. Har idag endast ett plastdrapperi som innesluter duschen och det blir ganska blött på golvet efter användning, så jag funderade på om man inte kunde sätta upp en vägg mha. glasblock, frågan är då kan man göra det när det ligger en platsmatta på golvet och inte klinker? /Marcus
1337: Det är baserat direkt på erfarenheter. Jag säger inte att det är vanligt, men det förekommer mer än vad man tror. Försäkringsbolag har inte svårt över huvud taget att neka ersättning. De lever i sin egna lilla glaskula, med egna regler och lagar. Har de inte direkt godkännt ett våtrumssystem, skriftligt, så säger de bara att systemet inte är godkännt enligt dem. Det verkar dock
Åsa76: Vilken är de praktiska skillnaderna mellan GVK o BBV? gäller BBV enbar kakel/klinkers o GVK även våtrumsmatta? finns några andra skillnader i rekomendationer från dessa två?
nino: Kan ju vara trevligt om de som sitter i köket slipper höra brakarna och känna lukten när dörren öppnas... annars är det nog frittfram att göra som man vill i sitt eget hus
Apprentice: Snacka gärna med din rörmokare om vart han vill ha kortlingar för handfat, duschstång, kromade rör etc innan du gör färdigt.
Åsa76: [citat] Går det att titta från andra hållet eller är det yttervägg? Annars skulle jag hellre sätta en 15x15 lite´n lucka i innerväggen och titta från det hållet för att vara säker....
Åsa76: Skivorna beror på om du vill bygga enligt BBV eller GVK. Jag kan inget om GVK, men enligt BBV så skall du bygga emed annan skiva. De har fler påå sin hemsida kolla: www.bkr.se Där finns även nu gällange branchregler att ladda ner. Om du ändock skall bgga med nya skivor o sådant, är det väl i princip inte superbesvärligt att ta en klädkammare i ansåråk. Förutom det uppenbara att
Masa: Ser bra ut, ska kika närmare på Lysan-skåpet. Tack för tipset. :)
Åsa76: Oj, purus o Jafo är ju vanligt golvbrunnar där de flesta godkända tätskikt är ok. Välj ett tätskiktssytem och kolla med dem vad som gäller för brunnen.
hempularen: Nu vet jag ju inte hur illa det är med ditt tak. men badrumstak är normalt inget kritisk eller speciellt svårt. Väggar o golv därmot är det väldigt känsligt att man gör exakt rätt på. Skrapa bort lös färg, tvätta med målartvätt. ev. slipa lite framförallt där det finns kanter efter flagnad färg. Ev. spackla dessa kanter. Måla efter ett system som de säljer i butiken. Dvs
brorzan: [citat] Jag frågade röris när de var här om de tyckte att avloppsrören skulle bytas, men de tyckte att det behövdes inte då de såg så välmående ut.
hempularen: Vet ej, men en avluftning skall normalt sitta "längst bort" på en avloppsledning. Dvs alla påstick som kan spola ned i ledningen skall kunna resultera i att luft sugs in via avluftningen istället för via påsticket. Om du mer än en avlopsstam så kan det behövas avluftning på mer än ett ställe i systemet. En avluftning vid en trekammarbrunn har såvitt jag förstår motsatt syfte, den
anis16: [citat] Det är själva tätningen mot golvet som är den stora risken med gå genom golvet med små vattenrör då det är svårt att fixera dessa så de inte kan röra sig. Det är lite skillnad med WC anslutningen då den normalt inte har något moment/slagande tryckförändringar på sig som ett 15mm vattenrör kan ha. Därav är det ok att gå vinkelrätt in med ett rör genom vägg då det