Badrum
Anonymiserad 23608: Risken finns, men då får man påtala att bolagen själva jobbar på det viset emellanåt.. Ett mail till Hami's bolag eliminerar den risken.
Anonymiserad 23608: Vill du inte spika/skruva så återstår bara lim. Sika T2 är trögt och bra, och orkar förmodligen hålla listen på plats tills det har torkat, men tejpa också för säkerhets skull.
Anonymiserad 23608: Och många plattsättare klarar också av att sätta plattorna, men kunden förstår inte hur stora marginaler man har och blir därför inte nöjd, trots ett godkänt arbete.
Anonymiserad 23608: Det var mycket vanligt att man satte OSB eller plywood bakom gipsen. Fast jag menade mer generellt när jag skrev; [citat]
Abbedabbe: Jag vill egentligen inte råda men numera är det betydligt vanligare att man lägger plattorna oavsett rumsform, åtminstone här där jag är verksam. Tidigare under slutet på 90 och början av 00talet ställde man oftast plattorna. Försök att lägga ut litter plattor, ett gäng liggande och ett annat gäng stående på golvet. Oftast får man då fort en känsla av vad som är snyggast.
Åsa76: [citat] Ja, våra BBV behöriga firmor (2 oberoende) smackade också om 4 veckor det tog dem 14 reså 10............... Jag säger bara fast pris o förseningsvite. oim du tittar o reklammerar så lär de sig att de inte kan slarva, det är bästa botet mot slarv.
tank77: Enligt Lip så kan vilket som användas: http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS%2030%20system%2017.pdf Du behöver inte tätskikt i taket utan där målar du endast med våtrumsfärg.
Linus_E: aja får la ta det som att ingen annan vet häller....
malinahlen: Beställde golvvärmeslang och en golvvärmepump på torsdag eftermiddag. Jag betalade in till deras konto via min internetbank torsdag kväll. På fredag morgon strax efter 8.00, alltså ungefär ett halvt dygn senare, kom leveransen. Svårslaget! Dessutom betydligt billigare än butiken hemmavid...
gaia: [citat] varje sak har sin orsak... det kanske var nödvändigt att dra avlopp på det sätt för att skappa ett fall. Visst, kan man bila upp och sänka men då har du skiten kvar :) gaia
lisaholm@tele2.se: Hej hej, Vi vill flytta upp badkaret till vårt nya badrum som är under byggnation och då sätta upp en duschvägg nere och använda oss av befintlig golvbrunn. Den är monterad i våtrumsmatta och sitter ca 70 cm från vägg/hörn. (Om det går så behöver vi ju bara köpa nytt "brunnslock" eftersom den var anpassad till badkarsavlopp.) Den hamnar då ca: 20 cm innanför duschvägg (90cm).
GoForIt: I flera fall så krävs det också ett ventilpaket med ett spridarrör för att få hela torken varm.
GoForIt: Utanpåliggande rör vid golvnivån i ett duschhörn kräver ju ständig rengöring och polering för att se snygga ut. Monteras de vid taket så blir de ju mindre utsatta.
Immobil: Visst finns det, fast det brukar vara med en knapp som man kan trycka på.
jenfor: Personligen tycker jag svart/vitt och grått/vitt är de snyggaste kombinationerna. Konservativt måhända, men stilrent och tidlöst.
Martlund: Ja, lampan sitter 5 cm utanför badkaret och 175 cm över golvet. Den är fast ansluten och har ingen kontakt på sig. Tack för hjälpen alla!
Åsa76: jag håller med Beape att de tkan säkert vaiera inom olika tillverkare ockspå. Jag tror man skall ha med sig att ett superpris kan bero på något? Och en dyrare kanske inte bara är överpris?
kokakaffe: Hej! Vi har en nedervåning som har källarliknande förråd och två sovrum med golvvärme som det är i nuläget. Golvet är i nivå med markplanet utomhus, så därför kan man säga att det egentligen är bottenvåningen och inte källare. Väggarna är (tror jag) gjorda av betonghålsten (byggår 1946). Nu tänkte vi renovera därnere och göra ett nytt badrum mot yttervägg samt en bastu
Timba2: Jag har fått beskedet är kakel är OK på enkelgips vid regelavstånd på 30 cm eller mindre- vilket även är fallet på väggytan där skåpet är planerat. Dessvärre är reglarna placerade längst ut i kanterna och en i mitten - vilket försvårar planeringen/genomförandet avsevärt. Mvh Timba
Johan Gunverth: 6 månader garanti och 3 års reklamationstid är det som är lagstadgat enligt konsumentköpslagen. Om man vill lämna längre garanti är det upp till leverantören/tillverkaren och då sätter densamme villkoren.
hempularen: Och som sagt inget gips (annat än det nya med glasfiber istället för papp).
BAS: Observera att många handdukstorkar rostar sönder om de inte är avsedda att tåla färskvatten (som VVC är). Kolla in det innan du slår till.
Rikard Ågren: När vi köpte för ett tag sedan hittade vi inga A-klassade tumlare. Vi kanske inte letade tillräckligt noga? Det blev iallafall ett paket från Siemens, detta: http://www.tretti.se/wm14s461-wt46e302dn Vi är mycket nöjda. Hade Ariston innan, tvättmaskinen höll tills garantin gick ut, sen började diverse program sluta fungera. Miele är ju annars känt för bra kvalitet. Men då kostar det
enasnilla: Jag bodde i ett nybyggt hyreshus där porslinet köpts i bulk (känns det som:)) från Turkiet eller Bulgarien eller vad det var, minns inte riktigt vilket. Förmodligen billigt som tusan. Bodde i huset i 3 år och utan onormal klantighet gick både handfat och toalettstol sönder och fick bytas ut under den tiden. Inte extremt dyrt att ersätta men inte så roligt att behöva betala för att
BosseHansson: Tack tack. andreasale: plattorna är 25x40 matta, ingen aning vilket märke de var. Åsa76 Känns som en omöjlig uppskattning vad de kostade eftersom vi gjorde rätt mycke mera och det framgår inte ifall det bara skall lägga kakel eller om de skall regla om osv. Gissar det är en veckas jobb att kakla 8kvm rum med fuktspärrar osv för en firma. dippo: Vi har någon golvstående historia för
Anonymiserad 23608: Ett brutet tätskikt tillåter konstruktionen att "andas" genom fogarna. Isolera endast våtzonen och en halvmeter ut.