3 612 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Frågor jag inte hittar svar på.
Mja. IF kräver det inte för att ersätta skadan som orsakats av läckaget. Däremot ersätter de inte själva ytskiktet (tätskikt + kakel) om det inte finns ett kvalitetsdokument. Det är i.a.f. så det står i deras försäkringsvilkor. Varken Trygg Hansa eller Länsförsäkringar ersätter den biten ö.h.t. vad jag kan utläsa, oavsett om det är gjort av certifierad plattsättare eller inte. De ersätter enbart skadorna som orsakats av läckaget och då kräver de bara att jobbet skall vara fackmannamässigt utfört.danwi skrev:
Så rådet är att läsa sina försäkringsvilkor. Vad som gäller skall stå där.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
1: Ja skivorna skall bort.
2: du måste se til latt du har virke innanför skivorna på alla platser där något skall skruvas upp, tom. toapappershållaren måste du planera i förväg. Anledningen är att alla hå du gör måste vara "bottnade", dvs du får aldrig borra ett hål som går igenom något, hålet skall fyllas med silikon, och då skall det bli ett tryck av silikon i hålet när du skruvar i skruven. Det blir det inte om du har ett hål rakt igenom en skiva som sedan slutar i "tomma väggen".
4: Skivan får vara kvar. Mern den skall vara skruvad OCH limmad mot reglarna.
5: Värmeslingan skall läggas av en elektriker, den skasll kontrollmätas före och efter läggning, samt efter ingjutning. Mätningern skall dels mäta resitans i kabeln, menra viktigt, det skall göras en isolationsmätning vid dessa mättillfällen, med högspänning.
Har du koll på om golvbrunnen duger?
Det är dels frågan om hur gammal den är, men även att om du behåller den så kommer du troligen att behöva en förhöjning till den efterssom du gjuter på. Då är frågan om du kan få tag på en förhöjning till den, om den har några år på nacken.
2: du måste se til latt du har virke innanför skivorna på alla platser där något skall skruvas upp, tom. toapappershållaren måste du planera i förväg. Anledningen är att alla hå du gör måste vara "bottnade", dvs du får aldrig borra ett hål som går igenom något, hålet skall fyllas med silikon, och då skall det bli ett tryck av silikon i hålet när du skruvar i skruven. Det blir det inte om du har ett hål rakt igenom en skiva som sedan slutar i "tomma väggen".
4: Skivan får vara kvar. Mern den skall vara skruvad OCH limmad mot reglarna.
5: Värmeslingan skall läggas av en elektriker, den skasll kontrollmätas före och efter läggning, samt efter ingjutning. Mätningern skall dels mäta resitans i kabeln, menra viktigt, det skall göras en isolationsmätning vid dessa mättillfällen, med högspänning.
Har du koll på om golvbrunnen duger?
Det är dels frågan om hur gammal den är, men även att om du behåller den så kommer du troligen att behöva en förhöjning till den efterssom du gjuter på. Då är frågan om du kan få tag på en förhöjning till den, om den har några år på nacken.
Älvsbyhus-03. Jag vet inte om brunnen håller måttet, gör den inte det så köper jag en ny. Eftersom brunnen skall flyttas så kom jag på följande scenario: Jag sågar upp ett nytt hål i golvspånet där jag sätter brunnen. Där brunnen satt finns nu ett hål. Vad göra med det hålet?
Kom bara ihåg att brunnen inte enbart får fästas i spånskivan. Nu måste sätta golvregel runt golvbrunnen och på samma sätt bör det även gälla det gamla hålet för brunnen. Det finns monteringsramar till golvbrunnarna som visar exakt hur golvbrunnen ska fästas bl.a för Purus o Jaffobrunnar.tihimas skrev:
Tack för all hjälp. Jag har börjat nu, bara fogning kvar på väggarna. Golvet tar vi sen. Utan dusch nu i ett par veckor.
Jag pratade med folksams hantverksjour och de var lite avogt inställda till bbv, ansåg att deras regelverk var att betrakta som en rekommendation. Jag behövde inte kortla eller riva bort spånskivorna, men tätskiktet skulle vara monterat enligt anvisningar annars. Ju mer man följer regelverket desto lägre självrisk vid olycka, men man kan bygga i stort sett hur som helst och ändå få ersättning.
Toaletten var bara att riva tapet och matta och skicka på tätskikt på spånet enligt folksam.
Eftersom spånet i badrummet var reglat cc40 och jag hade köpt 90-skivor, så orkade jag bara inte riva och regla om. OK enligt folksam. Efter mycket tankemöda kom jag fram till att jag inte flyttar brunnen - för mycket jobb. Däremot skall den bytas ut. Älvsbyhus brunnar är något tyskt skit som inte passar någonting.
Först funderade jag på att ta upp golvet och bygla värmerören under golvet, men blev övertalad av en rörpulare att behålla rören och installera vattenvärmd handdukstork. Jag rev det fåniga inbyggda skåpet som finns i badrummet och skall bygga en låda runt stammen och en hylla över rören.
Det blev byggmax nya klinker på väggar, svart struktur 30x60 med en bård av skiffermosaik. Svart 10x10 till golv.
Plattsättaren blev så otålig medan jag byggde väggar att han kaklade både köket och toaletten under tiden. Nu har jag bara handfat i grovtvättstugan och har vart utan mugg i ett dygn. Imorgon fogar vi och sen åker muggen in på toaletten igen.
När badrumsgolvet är färdigt river jag ut muggen igen och gör golvet på toaletten.
Det blir samma mugg och tvättställ på toan tillsvidare. I badrummet blir det duschväggar 90x90, som funkar ganska bra med brunnen utan att man flyttar den. Fallet börjar precis utanför dörrarna, så det blir rätt bra ändå. Tvättställ dubbel 120 från ikea med underskåp och dubbelt spegelskåp 2x60 ovanför.
När jag ändå höll på och rev i väggarna så satte jag en dosa för uttag så att älvsbyhus armatur med styrt uttag blir bara en utanpåliggande armaturdosa, skymd av skåpet.
Tack för all hjälp, även om jag gick min egen väg på vissa punkter.
Jag pratade med folksams hantverksjour och de var lite avogt inställda till bbv, ansåg att deras regelverk var att betrakta som en rekommendation. Jag behövde inte kortla eller riva bort spånskivorna, men tätskiktet skulle vara monterat enligt anvisningar annars. Ju mer man följer regelverket desto lägre självrisk vid olycka, men man kan bygga i stort sett hur som helst och ändå få ersättning.
Toaletten var bara att riva tapet och matta och skicka på tätskikt på spånet enligt folksam.
Eftersom spånet i badrummet var reglat cc40 och jag hade köpt 90-skivor, så orkade jag bara inte riva och regla om. OK enligt folksam. Efter mycket tankemöda kom jag fram till att jag inte flyttar brunnen - för mycket jobb. Däremot skall den bytas ut. Älvsbyhus brunnar är något tyskt skit som inte passar någonting.
Först funderade jag på att ta upp golvet och bygla värmerören under golvet, men blev övertalad av en rörpulare att behålla rören och installera vattenvärmd handdukstork. Jag rev det fåniga inbyggda skåpet som finns i badrummet och skall bygga en låda runt stammen och en hylla över rören.
Det blev byggmax nya klinker på väggar, svart struktur 30x60 med en bård av skiffermosaik. Svart 10x10 till golv.
Plattsättaren blev så otålig medan jag byggde väggar att han kaklade både köket och toaletten under tiden. Nu har jag bara handfat i grovtvättstugan och har vart utan mugg i ett dygn. Imorgon fogar vi och sen åker muggen in på toaletten igen.
När badrumsgolvet är färdigt river jag ut muggen igen och gör golvet på toaletten.
Det blir samma mugg och tvättställ på toan tillsvidare. I badrummet blir det duschväggar 90x90, som funkar ganska bra med brunnen utan att man flyttar den. Fallet börjar precis utanför dörrarna, så det blir rätt bra ändå. Tvättställ dubbel 120 från ikea med underskåp och dubbelt spegelskåp 2x60 ovanför.
När jag ändå höll på och rev i väggarna så satte jag en dosa för uttag så att älvsbyhus armatur med styrt uttag blir bara en utanpåliggande armaturdosa, skymd av skåpet.
Tack för all hjälp, även om jag gick min egen väg på vissa punkter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
