4 006 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Sätta nytt klinker
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
Hej!
Vill lägga in golvärme i ett befintligt badrum (kakel och klinker finns). En fackman jag pratat med säger att det lättaste är att bara lägga över det gamla klinker som finns. Men jag är osäker på hur säkert det gamla tätskiktet är (är duschkabin idag).
Funderar på att ändå ta upp det gamla klinker som finns och göra om golvet från scratch, men hur gör jag i övergången till vägg?
Vill lägga in golvärme i ett befintligt badrum (kakel och klinker finns). En fackman jag pratat med säger att det lättaste är att bara lägga över det gamla klinker som finns. Men jag är osäker på hur säkert det gamla tätskiktet är (är duschkabin idag).
Funderar på att ändå ta upp det gamla klinker som finns och göra om golvet från scratch, men hur gör jag i övergången till vägg?
RIver du golv så måste även väggen sättas om. Tätskikt får således inte skarvas om tillverkaren inte uttryckligen säger att det är ok,
Lägger du golvvärme över det gamla måste du vara säker på att ingen fukt byggs in mellan tätskikten. Dock skulle jag aldrig rekommendera någon att göra på det sättet.
Det rätta sättet är att riva rubb & stubb & göra om tyvärr. Läs klistrade tråden så får du säkert några svar.
Lägger du golvvärme över det gamla måste du vara säker på att ingen fukt byggs in mellan tätskikten. Dock skulle jag aldrig rekommendera någon att göra på det sättet.
Det rätta sättet är att riva rubb & stubb & göra om tyvärr. Läs klistrade tråden så får du säkert några svar.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Vad säger försäkringsbolagen om såna lösningar, fick tvärnej från både bkr och länsförsäkringar, det här med att lägga klinker på klinker ,dem gillade inte alls den lösningen, tätskiktet ska ligga direkt under fixet, sen har jag även haft problem med att lägga golvvärmen över tätskiktet, då alla hänvisar till att golvvärmen ska ligga under tätskiktet, vad gäller egentligen? Vad har man för garantier från leverantörerna, tar de ansvar om man får nej från försäkringsbolaget om något skulle hända
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
Men hur gör man i övergång mellan golv och vägg om jag inte vill riva väggen (endast i duschutrymmet, dvs den del som skall vara direkt utsatt för vatten)?
Att bara lägga nytt klinker eller sätta nytt kakel... rent estetiskt, ja, om alla förutsättningar är ok, men golvvärme = nej. Elsäkerhet kallas det. Vill du stå och duscha på en elslinga som ligger i vatten? Inte jag 
River du golvet så ryker väggarna i desamma och du kan inte lägga golvvärme och spackla på befintligt kakel.
River du golvet så ryker väggarna i desamma och du kan inte lägga golvvärme och spackla på befintligt kakel.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
ok, jag kanske var lite oklar. Vill alltså riva enbart golvet ren till bjälklaget och sedan bygga upp nytt golv med värme. Ser inga problem mer än i övergången i tätskiktet mellan golv och vägg. Min tanke var att riva nedersta raden kakel, förutom i duschörnan där allt kakel tas bort (våtrumsmatta skall dit). Tankar?