hej..

tätningsmassan har börjat släppa i ena hörnet runt golvbrunnen. Renovering gjordes för ca 5 år sen. Vi bor i bostadsrätt. Hur går jag tillväga ? Kan jag åtgärda det själv ? Anlita någon som kommer och tittar på det. Eller ska jag kontakta ordförande i föreningen eller ??? Tacksam för svar.
 
Tätningsmassa? , menar du runt själva silen eller i botten mot brunnsmanschetten?

Bild?
 
  • Gilla
Robert51
  • Laddar…
det är massan runt silen
 
Magnus-11 skrev:
det är massan runt silen
ingen fara!

Pilla bort det silicon som verkar löst, gör rent med något bra medel så du får bort fetter o smuts, ren bensin kanske? T-röd? Sen lägger du i en ny sträng med våtrumssilicon( i rätt färg)

Maskera innan om du är osäker o darrig på handen, doppa fingret i diskmedel-vattenlösning så glider det snyggt över siliconet när du smetar ut det. Tänk på att bäst blir det om du kan dra fingret i ett svep, inte duttar flera gånger då blir det fult.
 
T
Det ska inte var någon silicon runt slukristen endast hårdfog!

Om man nu tvunget vill ha silicon av någon konstig anledning så ska man se till att man inte bottnar siliconet, annars kommer inte det underliggandet vattnet förbi.
 
Hum .. okej två olika viljor här. Får se hur jag gör, men hur som helst tack båda för svaren.
 
Är din 'massa' mjuk så att du kan peta på den med fingret, eller stenhård (som fogarna i övrigt ifall ni har klinker) ?
 
Magnus-11 skrev:
Hum .. okej två olika viljor här. Får se hur jag gör, men hur som helst tack båda för svaren.
Nej, det ska inte vara någon mjukfog (silikon) runt golvbrunnen. Kolla tillverkarnas instruktioner.
 
K
Ingen mjukfog och som Tank77 säger: måste du så bottna den inte.
 
under siliconet så är det hård massa precis samma som sitter runt resten av klinkerplattorna. Men om det inte ska vara silicon, innebär det att jag ska peta bort allt runt golvbrunnen och lägga hårdfog istället ?
 
Magnus-11 skrev:
under siliconet så är det hård massa precis samma som sitter runt resten av klinkerplattorna. Men om det inte ska vara silicon, innebär det att jag ska peta bort allt runt golvbrunnen och lägga hårdfog istället ?


Ja det är ju det korrekta sättet att göra, dessutom är det i stort sett underhållsfritt, en mjukfog där lär ta mycket stryk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.