Hej,

Vi har ett nyrenoverat badrum i en trävilla och nu kommer det inget vatten till toaletten. För övriga blandare fungerar både kall och varmvatten. Toalett vattenröret är det enda röret som är draget mot yttervägg. Idag var det ca 15 minusgrader ute och igår fungerade toaletten, då var det endast några minus. När jag känner med handen in i en kontrollucka från hallen, så känner jag att en bit in så är det ingen isolering mellan yttervägg och rör... det är också kallt direkt mot ytterväggen(när isoleringen är borttagen i kontrolluckan). Röret är draget ca 2 meter utmed ytterväggen.

Rörmokaren har dragit plaströr, hur stor är risken att de kan spricka om det fryser?

Eller så är toaletten trasig, svårt för er att svara på förstås...

/Ola

Om det inte är någon isolering runt röret ens, så är det väl inte omöjligt att det frusit. Du får väl blåsa in lite varmluft med en hårttork/element och se om du får någon fart på vattnet. Och hoppas att inte röret är sönder, då kanske det sprutar vatten.... Är nog inte rätt person att svara på fågan egentligen. Men vi funderar på att dra rören till handdukstorken i ytterväggen och blir lite smått avrådda från vissa håll. Men då är det ju ändå varmvatten som cirkulerar.

Med plaströr så vet jag att wirsbos pex inte fryser sönder, antagligen gäller samma för Lk och andra tillverkare,

Klantigt / slarvigt dock att inte lägga röret så nära innervägg som möjligt, och tillräckligt isolerat,
Backjobb för röris...

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
Det är pex-rör som är dragna, med något extra rör runt. Det kändes bra att höra att det inte kan frysa sönder...
Det ska bli lite varmare imorgon, ska prova att värma lite då också, så får vi se vad som händer...

Badrummet ligger på övervåningen så det skulle gå att bryta upp taket underifrån och lägga in isolering mellan rör och yttervägg...

Tack för svaren!

/Ola

Det tunna röret är ett skyddsrör, skulle något hända med ledningsröret, ska skyddsröret leda ut läckvattnet till ett våtrum eller dylikt är det tänkt..
Fast det enda som kan hända med pex, är att den brinner upp vid en eldsvåda, eller att man spikar eller sågar sönder den..

Badrummet har vattenburen golvvärme. Även shunten är placerad mot ytterväggen. Man kommer åt shunten med en kontrollucka i badrummet. Det kanske inte var bästa placeringen? Shunten är fäst direkt mot ytterväggen i trä. Kan det bli risk för kondens mot ytterväggen, då shunten och rör är varma? Efter att ha läst lite på forumet så verkar det som om att kontrolluckor i badrum ska vara täta invändigt, vilket den här inte är... kontrolluckan är placerad en meter från duschkabinen, så risken att det kommer igenom vatten är inte så stor. Är även shunten felplacerad?

/Ola

Kondens från shunten ska du inte få, då den är varm,

När det gäller luckor för värmesystem, tror jag reglerna är lite mjukare då det är en begränsad mängd vatten som kan läcka,

Fel och fel, möjligen, men det behöver inte per automatik leda till problem och skador,
Man kan kanske göra så också, men jag hade nog gjort på annat vis.

Hoppas det är OK att jag lånar tråden.

Vet någon hur det fungerar med presskopplingar bakom inspektionslucka i badrum? Vi har två liggande "fördelarrör" som det kommer 5 st vita rör till varje med en vit krage närmast "fördelarröret", det undre av dessa ser man knappt med inspektionsluckan öppen och vi har inget slutet skåp, behövs det till dessa kopplingar?

Mvh
Bambi

Jag fick själv mitt varmvatten fruset idag från kök till badrum. Röret, som är iolerat. Går ovan jord i krypgrunden. (det finns inte en sportmössa att gräva ner det). Jag hade v-vatten i köket, men inte i badrummet. Jag fick lite panik då det är min 1:a vinter i kåken, och inte har hunnit inspektera allt. Jag kollade runt lite och hittade att det inte var kopparrör i grunden. Jag satte iallafall in 2 st kupévärmare i grunden. Jag riktade dom där vart jag trodde isproppen kunde sitta (t-rör 90 böj tex) sen satte jag på v-vattnet i badrummet. Efter ca 30 minuter så var det bara att duscha som vanligt. Gissa om jag var lättad.
Mitt nästa inköp blir en värmekabel att linda runt röret. kostar utan termostat runt en tusing. Enligt mig, väl använda pengar.

Bambi skrev:
Hoppas det är OK att jag lånar tråden.

Vet någon hur det fungerar med presskopplingar bakom inspektionslucka i badrum? Vi har två liggande "fördelarrör" som det kommer 5 st vita rör till varje med en vit krage närmast "fördelarröret", det undre av dessa ser man knappt med inspektionsluckan öppen och vi har inget slutet skåp, behövs det till dessa kopplingar?

Mvh
Bambi
Är det tappvatten, så ska det vara ordnat så att vattnet vid en läcka, leds till ett okänsligt område
Antingen då genoma att man har någon sorts skåp, eller att kopplingarna sitter i ett våtrum.

Är det radiator/ golvvärme kopplingar, så är det andra regler..

Hej Mäster!

Bet är blandat, tvätt och dusch, mm.

Här ser ni ett sådant "fördelarrör", sitter ett likadant under som man inte ser, det läcker rakt i innerväggen utan möjlighet till kontroll, särskilt det undre som man inte ser eller kommer åt att känna på.

Mvh

• inspektionsluckor 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, det var ju synd att det inte gjordes riktigt, rätt gjort så är RIR än rätt så säker lösning,
Det är det iofs ändå, det är sällan (aldrig) som rören springer läck av sig själv, till skillnad från koppar,
Det är väl mest risken att man drar i en spik eller skruv i slangen, som är risken med pex,
Det skulle kanske kunna gå att fuska till det lite, antingen genom att klippa ledningarna, och trä dem genom en gummiduk, som leder ut eventuellt läck, det förutsätter att dom är långa nog, att kopplas dit igen.
Annars kan man sätta två brädlappar på sidan, och gjuta upp med något, till skyddsrörens kant, tätskikta, och sätta ett tomrör som skvallerrör, eller nåt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.