Har en äldre badkarsblandare som vi skulle vilja använda i vårt badrum som vi just nu renoverar. blandaren är av modellen med termometer. Vi saknar väggfästena men eftersom vi nu ändå lägger rören till badkaret utanpåliggande hade de inte fungerat att använda i alla fall.

Frågan är då var man vänder sig för att få nytillverkat två kopplingar som skule fungera att ansluta på de nya rören. Dimensionen på blandaren finns tydligen inte att få tag på ny idag och vi skulle då behöva någon sorts nytillverkning. Vem kan hjälpa till med vårt problem?

Mekanisk firma med svarvar klarar det hela galant. Gäller att få rätt stigning på gängen bara. Tänk på om det är avsett för packning eller konisk gänga.

Tack för snabbt svar! Misstänkte nästan att det var nån sån firma, har varit inne på en vvs-firma för att höra om det fanns möjlighet att få tillverkade nya kopplingar men det var helt omöjligt enligt dem. Så lätt ville jag inte ge upp dock.

Jag får ju ta med blandaren så kan de väl mäta hur det ska vara...

Ja det finns gängmätare osv så det är inga problem. Men för att du ska vara på den säkra sidan rekommenderar jag att du trycktestar blandaren plus koppling så du inte får jätteläkage det första som händer.

ja det är väl det som är största problemet i övrigt...att man inte vet riktigt om den över huvudtaget fungerar. Det verkar så men det kan man ju inte se bara genom att titta på den.... jag har monterat isär den och kollat allt och alla gamla packningar skulle nog behöva bytas. Ska se om jag kan lösa det oxå på nåt sätt...

Jag håller nu på att rengöra blandaren ordentligt och inne i finns lite kalkavlagringar. Någon som har nåt bra tips på ett enkelt sätt att bli av med dessa?

Bada i avkalkningsmedel för kaffebryggare eller diska hela blandaren i maskin är två förslag.

Diskade i maskin med utmärkt resultat. Tack för tipset v-g. Nu har jag bara ett litet problem kvar (förutom att jag inte kollat med nån mekanisk verkstad ännu)

Jag har demonterat hela blandaren, det var inga problem. Jag har ju på så sätt kommit åt de packningar som fanns. Förutom 2 och de är dåliga för jag kan ju se dem men inte få ut dem. Den "lösa" del som reglerar om vattnet ska komma ur utkastaren till badkaret eller genom duschslangen sitter ju inne i blandaren. På den sitter 2 gummipackningar som är smuliga och spruckna. För att få ut den skulle jag behöva lossa en del som sitter i hålet där utkastaren till badkaret ska sitta. Men jag vet inte om den är gängad, eller hur den är fäst. Vill inte ta i för mycket så jag förstör den om nån kanske vet hur man ska göra. Kanske har du v-g ytterligare hjälp att ge mig du har ju kommit med utmärkta och effektiva råd hittills :)

• blandare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blandare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På första bilden ser man blandaren underifrån. Det är alltså delen i hålet i mitten som jag måste få bort för att kunna få ut packningarna. På andra bilden ser man blandaren framifrån. I hålet i mitten ska vredet där man byter från kar till dusch sitta. På den del jag vill få bort finns 2 fördjupningar, de syns svagt på första bilden, kanske använder man dem på nåt sätt för att vrida loss den?

Kan det vara invändiga gängor där "hålen" sitter? Verkar nästan så.

Vad menar du med det Oskis123? Invändiga gängor alltså...hur lossar man det?

Kan meddela att det var helt rätt med invändiga gängor. Hittade på en lösning och fick loss delen...TACK!!

Hej,
Har precis kommit över en blandare av samma modell som din (med termometer). Har inte kollat packningar, kopplingar m.m. ännu men undrar om du eller någon annan har någon erfarenhet av att få tag på detta.

Om det är fabrikat Grohe kan kanske Stuvsta Rör hjälpa till vet att dom är i princip dom enda som renoverar gamla blandare av den typen.
http://www.stuvstaror.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.