tihimas skrev:
Jag vill bara borra hål för upphängningar och har dels tunnt kakel och dels tjockt pei-5 klinker. Är det samma som gäller, dvs diamantborr?
Du borrar med en vanlig kakel borr alternativt en betong borr (utan knack). Kakel borren ser ut som en spetsig trekant.

johnalder skrev:
Finns diamantborrar på Bauhaus som inte kostar en förmögenhet. De håller kanske inte så länge, men tre hål lyckades jag iaf borra innan de var trötta.
Jag har en sats med billiga diamant hålsågar som funkar bra (eller funkar i alla fall) ett tag men dom blir slöa ganska fort. Problemet är att jag inte har någon som är 60mm.

Jag löste problemet i går genom att göra ungefär som i videon. Jag sågade med bords cirkeln (billig från Jula) och det gick över förväntan. Det vart ju inte perfekta kanter men det blev förhållandevis bra i alla fall.

Nu har jag bara ett problem kvar att lösa och det är att göra två 60mm hål i en 33x33 klinker, cc 80mm.

Jag köpte en billig steglöst justerbar borr men den funkar inte alls i klinkern. Efter 15 minuter med borrning och kylning så har jag ett spår på kanske 0,5mm djupt i båda sidor.

Jag köpte även en rund kakelsåg till bågfilen men den funkade inte heller nått bra i den hårda klinkern. Gissar att det skulle ha tagit flera timmar att såga ett 60mm hål. (Och då skulle klinkern naturligt vis gå sönder precis innan man var klar...)

Jag ska testa med en diamant klinga i vinkelslipen som nästa steg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.