www.gvk.se kan du ladda hem skriften "Säkra våtrum". Där har du dem.

Åsa76 skrev:
Stålreglar hade jag uppfattat från Jon på forument som jag trodde kunde detta. Vi har i någon tidigar tråd diskuterat det där jag frågade om han använde stål då jag inte trodde att många gjorde det där han svarade att han ansåg det oseriöst av behöriga firmor att inte rätta sig 100% efter reglarna, och ja. Han reglade upp med stål.

Men det verkar inte vara fallet, trä reglar bverkar ju gå bra. Vilket då inte är riktigt i linje med att anledningen är fuktkänslighet.
Har inte sett detta förrän nu. Jag har aldrig sagt att man måste ha stålreglar. Jag använder träreglar nästan uteslutande.

Åsa76 skrev:
Hej,

Jag tänkte kolla runt på weeben, ni som anlitat ett BBV behörigt företag. Hur många av dessa har byggt helt rätt med inget bakom våtrumsskivan och hur många har satt osb skiva eller liknande?

Vi har byggt två badrum och fått korrekta BBV kvalitetsdokument av firmorna, men ingen av de två vi anlitate i Stockholm/Uppsala använde Osb.

Helt oberoende firmor där vårt kontrakt vat tydligt - enligt nya, gällande BBV regler.
Hej.

vi har också anlitat ett BBV behörigt företag i Uppsala där man kompletterade med våtrumsskivor utanpå de befintliga spånskivorna. Men jag är inte orolig för det, och jag kan inte heller hitta den text i branschreglerna som skulle förbjuda det.

Vad som förvånade mig mer var att de inte visste vad Kvalitetsdokumentet var för något när jag bad att få det efter avslutat arbete. Att BKR skulle utföra stickprovskontroller på de behöriga företagen har jag svårt att tro med anledning av detta.

P
Erik_V skrev:
jag kan inte heller hitta den text i branschreglerna som skulle förbjuda det.
5.7.1
"Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader."

Vad som förvånade mig mer var att de inte visste vad Kvalitetsdokumentet var för något när jag bad att få det efter avslutat arbete. Att BKR skulle utföra stickprovskontroller på de behöriga företagen har jag svårt att tro med anledning av detta.
När man blir behörig skickar BKR ut ett block med dessa kvalitetsdokument.
Kontrollerna utförs av bl.a. Anticimex som har gett oss påhälsning.

Det låter som att din entreprenör inte har koll på vad branschreglerna och behörigheten innebär. Behörigheten gäller för plattsättare och inte dom som snickrar, men snickarna bör bli upplysta om vad som gäller om firman nu är behörig.

ACME skrev:
5.7.1
"Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader."

QUOTE]

Tolkningsfråga. ;)

Jo, det där har jag läst men jag tolkar det mer som ett förtydligande att underlaget inte ska vara träbaserat, d.v.s. underlaget närmast tätskiktet. Ingenstans kan jag se att man förbjuder det som bakomliggande material, för vad avser man annars med "komplettera" i denna text?

"5.1 Generella krav
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra
underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke
fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall
underlaget bytas ut till, eller kompletteras
med, icke fuktkänsligt material."

Massivkonstruktion av reglar och skivor av mineraliskt icke fuktkänsligt material förspråkas endast då det omges av våtrum på båda sidor och om utrymmet inte kan ventilas.

"Om skivväggar omges av våtutrymmen på
båda sidor skall skivor och reglar vara av icke
fuktkänslig karaktär. Utrymmet mellan skivorna
skall ventileras. Kan inte detta ske skall
massivkonstruktion av mineraliskt, icke fuktkänsligt
material väljas."

Men jag är bara ren amatör, så detta är min personliga tolkning och inte något försök att motbevisa dig. :)

Men det är ju klart att massiva skivor av icke organiskt material vore att föredra.

Trådar om vad som är godkännt eller inte finns det massor av, så det finns egentligen ingen anledning att älta detta vidare. Det var med tankte på trådskaparens ursprungliga frågeställning om det hur många andra som anlitat BBV behörigt företag som byggt med osb eller liknande bakom våtrumsskivan som jag nämde det. Någonstans verkar meningarna gå isär även när det gäller de som ska kunna, tyvärr.

P
Med "komplettera" avser man att bärande plankväggar som är klädda med råspont ska kompletteras med en våtrumsskiva.
Texten är lite luddigt skriven och det är också många byggare som inte har förstått den.

Vår byggare är inte certifierad men har i avtal förbundit sig att följa "Byggkeramikrådets branschregler för våtrum".
Våra badrum, som ännu inte fått tätskikt, har väggkonstruktionen regel,spån, "Humidboard". Är detta en godkänd konstruktion? Skall regeln alltid vila mot den våtrumsgodkända skivan?

Perpendicular -> Ja det skall den

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.