A
avendere: Kolla gyprocs hemsida också... de brukar ha bygganvisningar för både liggande och stående montering... MVH: Marcus
5 svar · 4,6k läst
Symphony X
Symphony X: Hej! Håller med att Gerflor har flera fina mattor (och sköna att gå på) så vi hade bestämt oss för en av deras produkter. Mattläggaren rekommenderade dock oss att välja ett annat fabrikat då läggningen är svårare/resultatet ibland blir sämre (tydligen är mattan inte lika eftergivlig vid avlopp som konkurrenterna och svårare få bra vid ev. svetsar även om man har deras speciella
1 svar · 2,1k läst
Linus_E
Linus_E: på hornbach har dom väll brunnarna med två st 32mm och ett st 40mm ? aja. skönt de löste sig ialfall. lycka till med resterande bilning o gjutning :)
7 svar · 9,2k läst
·
R
Roger Kindström: Jag ska installera vattentoalett i mitt fritidshus. Norrtälje kommun kräver ett snålspolande system och rekomenderar Norrtäljepaketet. Det består av en vakumenhet och en VC-stol som bara kräver 0,6L vatten vid varje spolning. Har man dessutom en urinseparerande toalett så använder man bara 0,1L vatten vid liten spolning. Man räknar med att en tank på 3000L ska räcka till 3000
0 svar · 1,5k läst
A
abbe1001: Är det lågt i tak och du har denna panel över en dusch eller vad är problemet? Finns det bara vettig ventilation, vilket det bör finnas oavsett takets beskaffenhet, och det inte rinner vatten på taket (!?) så förstår jag inte riktigt...
11 svar · 2,6k läst
M
Mäster: Vad jag fick till svar i ett liknande fall på ett bygge, var att det var förkastligt, den gamla mattan + gjutning, och sedan en matta på det , stänger inne fukten i gjutningen, och var inte att rekommendera , oavsett hur länge det fick torka, Har du ett tätskikt, och sedan tycker att du behöver gjuta mer,t.ex för att du vill ha mer fall, eller golvvärme, är det kört att lägga på ett
2 svar · 1,7k läst
G
gösse: Har nu ett golv med lättbetong, plast, reglar och 50 mm cellplast, 19 mm golvspån, 22 fallskiva, plastmatta. Ska riva ut allt, bygga upp nytt, kakla och lägga klinkers med golvvärme. Vad är förslagen till uppbyggnad av ett bra golv, både med hänsyn till klinkers och värmeisolering? Gjuta med isolering eller regla upp med skivor? Ska bli ungefär samma höjd, dvs 90 mm /Gösse
0 svar · 1,3k läst
Linus_E
Linus_E: kollat på www.trendimport.se www.importlagret.com www.bestprice.nu/ finns endel kul till rätt bra priser där med..
2 svar · 4,6k läst
S
staffan1978: Jag ska renovera badrum och funderar på att att köpa tvättställ av märket Temal. Jag har hittat en modell som jag jag gillar och som skulle passa in. Jag har dock blivit lite konfunderad när jag upptäckt att alla Temals tvättställ har avloppssil tillverkad i plast. T.o.m i min hyreslägenhets standardtvättställ är avloppssilen i kromad metall. Jag tycker plastlösningen ger ett
0 svar · 5,3k läst
Linus_E
Linus_E: inte för o vara jobbig. men de är säljare du talat med ingen rådgivar ;) om de sen är isolering eller bilar dom säljer till dig, så är de alltid vinst intresse som gäller. ("dum" kund = bra kund)
8 svar · 1,9k läst
M
Anonymiserad 23608: Det är ju omöjligt att svara på om du inte anger vad som ingår i priset och hur förutsättningarna ser ut. Håller dom med allt material, inget material eller en del av materialet? Vad är det för plattor? Hur ser rummet ut?
2 svar · 3,4k läst
smiler
smiler: Ser fint ut!! Är du inte fackman, man kan nästan tro de av alla inlägg hmmm *host* :)
21 svar · 4,8k läst
·
smiler
smiler: [citat] Balkar? Ähhh sitter bra i kaklet.
4 svar · 1,3k läst
smiler
smiler: Använd mindre vatten för att få de trögare så slipper du köpa 2 sorter...
13 svar · 4,0k läst
·
H
hilife: Mycket svårt att säga rakt av men jämför med att göra om hela rasket? Det kostar typ 28 tusen? En sådan sak som fall är ju ganska viktig så det ska vara ersättning därefter. Ni ska ju leva med det. Inte fånarna som gjort bort sig. En sån sak får faktiskt inte en firma göra bort sig på vill jag säga och säger att avdraget ska vara REJÄLT. Ska man i förlängningen snacka
1 svar · 978 läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Jag har två köksskåp från Ikea med svart lucka, 30cm höga som står på metallben (16cm) och sedan en bänkskiva på dom. Där har jag ställt tvätt och tork, svarta. Blev skitbra :) Gjuta är väl inte fel det heller, och som sagt, lite kakel på det så lär det bli snyggt.
6 svar · 4,2k läst
T
trollreb: tack för snabbt svar. ja vi har inte hittat en ritning på rördragningar ännu men hopppas hitta en som stämmer innan vi drar igång.
2 svar · 1,1k läst
M
MC-HiTech: Stolen ska ner i röret och där bör det vara tätt, det finns förhöjningar som du kan montera. Det har kommit en del nyheter på området den senaste tiden så en välsorterad vvs-butik bör kunna hjälpa dig. Avlopp till handfatet bör vara enklare, kapa till ett avloppsrör som kommer att sticka upp en bit ovanför golvet och montera det. Se till att det kommer ner ordentligt så att det
1 svar · 2,3k läst
M
Modig: Ah! Vad bra! Jag tänkte att det nog borde gå och fixa direkt i pdf-läsaren, men jag orkade inte ens tänka efter hur :-)
3 svar · 973 läst
L
lavin: har funderat lite varför alla envisas med att man ska stå på kakel och duscha. Det känns ju som att golvet och anslutnignen till brunnen måste vara det känsligaste. Om man inte har betong golv skulle jag lätt rekommendera en sån här. http://www.firedearth.dk/bad/Shower_Tray.html Problem solved, utan duschkabin eller annat.
11 svar · 2,4k läst
J
Jorgen_99: Hej! Jag såg att det finns 8mm golvvärmeslang nu och har lite frågor på det. Jag planerar att spackla in det på badrummsbjälklaget av betong. Behövs armeringsnät alternativt spårade plattor eller skulle det räcka att klamra fast rören rätt i betongen och använda fiberförstärkt spackel? Vilken är lägtsa spackelhöjd över rören om man lägger de med cc 100 mm (uponor rekomenderar
0 svar · 2,3k läst
K
ktm250: http://www.maxit.se/media/22/pdf/fastofog/z_line_systems_serpo.pdf Använd rätt storlek på limspridaren och gnugga dit grejerna ordentligt så får du inte bubblor.
1 svar · 1,4k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Korsvis 45*70 alternativt 120 om du kör ett lager. Effekten av isoleringen är lokal men rummet bör bli varmare och läcka mindre värme. Läs jon_h:s tråd angående bjälklagskonstruktion. Om du har 600cc eller mindre så behöver du inte styva upp det om du använder de konstruktioner som han föreslår.
3 svar · 6,2k läst
M
MC_Hammer: Tackar för svaren.. det är möjligt att släplisten inte är till för att "stoppa" vattnet från att rinna ut på övrigt badrumsgolv, men dock så fungerar den ju så.. precis som en latexlist på golvet hade gjort. Tror inte att släplisten går att justera i ojämnheter etc. möjligtvis gradmässigt, men det duger knappast om fallet börjar på fel ställe eller så. Om vi säger så här,
5 svar · 1,5k läst
mats401
mats401: ok får la tänka t en stund
15 svar · 1,9k läst
K
Anonymiserad 23608: Du måste vänta så länge som brukstillverkaren anger. Om du använder gipsputs så kortas torktiden en hel del. Hörnförseglingar, manschetter och liknande ingår i tätskiktssystemet och skall användas om du vill ha garanti från tillverkaren. Hittar du på egna lösningar så tar du själv på dig konstruktionsansvaret.
3 svar · 4,0k läst
Tigersågen
Tigersågen: Kanske jag uttryckte mig lite otydligt. Visst ska jag ha flytspackel på spånskivan. Vad jag menade var om jag också skulle regla upp spånskivan med ett lite extra fall. Men det kanske bara blir problem med att allt flytspackel rinner iväg :confused:, Tror att jag hittat en bra fibercementskiva till väggarna som uppfyller alla krav som fuktbeständig, miljövänlig, oorganisk, motverkar
4 svar · 11,9k läst
S
Sixten08: Hej! Tack för era svar. Då kör jag med vanligt hederligt spackel eftersom det kommer att bli vanlig tapet. Tack för tipset angående spackel bakom kaklet. Jaha, då har man inget kvar att skylla på utan det är bara att sätt igång :) Jonas
3 svar · 9,1k läst
P
PX-21: Naturskyddsföreningens var av "ejektortyp" ....=går mindre vatten men behåller känslan av lika stark stråle;).....Har det kittet själv(Klockrent..... Mvh
4 svar · 3,0k läst
Åsa76
Åsa76: Svartjobb är inte samma sak som icke behörighet. Det finns många företag i sverige som troligtvis bygger vårtum bättre än många BBV företag och vitt självfallet. Men då krävs det att man själv har kolla på reglerna och tar kort. Detta krävs iofs även med en BBV behörig firma vad jag lärt mig av egen erfarenhet...................
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.